ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.15 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

گزارشی از هجدهمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان
ترکان: امضافروشی یعنی پول حرام/ مظاهریان: دوستان به خاطر سختگیری هایی که می شود از ما ناراحت هستند

هجدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از لحظاتی پیش در اردبیل آغاز شده است. گزارش لحظه به لحظه صما از این اجلاس را می خوانید.

اجلاس آغاز شده است. اما آخوندی و جهانگیری هنوز در سالن حضور ندارند. ترکان در حال سخنرانی است.

ترکان: اکنون که تحریم ها برداشته می شود باید به فکر برنامه ریزی برای مدیریت منابع ارزی باشیم که آزاد می شود و به کشور وارد می شود.

ترکان: رسیدگی به معوقات بانکی باید انجام شود. ما از بانکها خواسته ایم جواب دهند آیا وام هایی اعطایی در همان بخش هایی که اعطا شده هزینه شده است.

ترکان: 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی هر ساله در دست بررسی است. اما تعداد کمی از این پرونده ها مربوط به طرح های عمرانی است. چون که قوانین و قراردادها در این حوزه بسیار شفاف است.

ترکان: الآن اطلاع دادند که هواپیمای آقای جهانگیری به سمت اردبیل حرکت کرد و ایشان در اجلاس حضور می یابند.

ترکان: مبحث دوم مقررات ملی قابلیت شرایط عمومی پیمان را ندارد. شرایط رتبه بندی مناسب را ندارد. شرایط تعرفه خوبی را هم ندارد.

تا آخر مردادماه مبحث دوم مقررات مورد بازنگری قرار می گیرد.

ترکان: امضافروشی یعنی پول حرام. کسب و کار حلال به زندگی ما رونق می دهد.

308 هزار عضو در نظام مهندسی داریم و اگر عده ای کارهای ناصواب انجام دهند به همه اعضای سازمان ضربه می زنند. امیدوارم در این دوره از انتخابات انسان های سالم و درستکاری به سازمان ورود کنند و بهتر از ما در این سازمان فعالیت کنند و شان سازمان را بالاتر ببرند.

مظاهریان: صبح وارد فرودگاه شدیم. هوا مه آلود و زیبا بود. می گویند ایران چهار فصل است، اما اردبیل هم یک تنه چهارفصل است و می تواند در فعالیت های توریستی موفق باشد.

اجلاس هجدهم به این معنی است که تا دوماه آینده هیئت مدیره تغییر می کند. باید در داخل خودمان با شجاعت گفتگو کنیم و به مشکلات رسیدگی کنیم. در واقع روز انتخابات نظام مهندسی به نوعی روز حسابرسی است.

آیا در سازمان نظام مهندسی سیستم ارزیابی داریم؟ اعضا چگونه ما را ارزیابی می کنند؟ ایا جایگاه مناسبی در صنعت ساختمان داریم؟ در زمانی که قانون اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس در حال بررسی بود، گفتند اگر امروز انحلال سازمان به رای گذاشته شود، رای می آورد. واقعا سازمان چه جوابی به این ادعا دارد؟

هدف ما در دولت یازدهم و وزارتخانه این است که در سازمان دخالت نداشته باشیم و مهندسان خودشان برای خود تصمیم بگیرند. حتی جلوی اعضای وزارتخانه و همکاران خود ایستادیم تا در انتخابات کاندیدا نشوند. چون معتقد هستیم که سازمان باید مستقل باشد. اما از مر قانون هم به هیچ وجه کوتاه نمی آییم.

دوستان به خاطر سختگیری هایی که می شود از ما ناراحت هستند. اما باید نظارت و قانونمندی وزارتخانه حس شود. سازمان ها نباید با تاسیس شرکت های انتفاعی مانع فعالیت سایر اعضای سازمان شوند. نباید اعضای هیئت مدیره به عنوان رقیب سایر اعضا وارد شوند و فضای کار را برای دیگران تنگ کنند.

هر نوع مصلحت اندیشی که وزارتخانه بخواهد در انتخابات انجام دهد نتیجه خوبی نخواهد داشت. در نهایت اخلاق حرفه ای است که پس از انتخابات باقی خواهد ماند. از تخریب بپرهیزید حتی در فضای مجازی. حضور آقای ترکان و آقای آخوندی فضای مغتنمی برای سازمان نظام مهندسی است.

شکرچی زاده: یکپارچگی نظام فنی و اجرایی کماکان روی میز است و اگر به خوبی اجرایی شود می تواند موفقیت خوبی به وجود آورد.

توافق هسته ای امکان دسترسی بخش خصوصی به بازارهای جهانی و امکان واردات تکنولوژی نوین را فراهم می کند.

از نظام مهندسی می خواهم که با مرکز تحقیقات در زمینه تدوین مقررات و اجرای مقررات همکاری داشته باشند تا به نحو مطلوب اجرایی شود.

جهانگیری، نعمت زاده و آخوندی وارد سالن اجلاس شدند.

آخوندی در حال سخنرانی است.

آخوندی: ایران کشوری زلزله خیز است و این وظیفه مهندسان را سنگین تر می کند. در دوران پساتحریم باید وارد عرصه های بین المللی شویم.

باید وارد حوزه زقابت شویم تا مهندسانی که توان بیشتری دارند بتوانند در عرصه های داخلی و بین المللی موفق شوند.

توزیع نظام کار باید مورد بررسی و بازنگری کلی قرار گیرد و کسانی که می خواهند تمام توان خود را در عرصه مهندسی قرار دهند فضا برای آنها مهیا باشد.

جهانگیری: بخش مسکن را به سرعت از رکود خارج خواهیم کرد

جهانگیری: به علت مه آلودگی فرودگاه اردبیل از تهران مجوز پرواز نمی دادند و من به خاطر این تاخیر عذرخواهی می کنم و با تاخیر عید فطر را تبریک می گویم.

امسال پیشواز این عید فرخنده با توفیق بزرگی همراه شد که نتیجه اش رونق در عرصه اقتصادی است.

این توافق پیروزی تکریم در برابر تهدید در عرصه جهانی بود که نشان داد دیپلمات های ایرانی در یک دوره 23 ماهه با رهبری داهیانه و تدبیر ریاست جمهوری به بار نشست و نه در جنگ، بلکه بر جنگ پیروز شد.

مهمترین شاخصه دکتر روحانی این بود که همه مردم ایشان را شیخ دیپلمات می دانستند و با رهنمودهای رهبری توانستند در نیمه راه دولت خود این مهم را به سرانجام برسانند و سابقه ندارد کشوری ذیل قطعنامه منشور 7 سازمان ملل برود و بدون جنگ بیرون بیاید.

کار ما به پایان نرسیده است و وارد دوره جدید شده ایم و باید با نخبگان و متخصصان جامعه با عمل و فکر مشترک به حل مشکلات کشور بیندیشیم تا رونق بخشیدن به اقتصاد، مبارزه با فساد و تقویت اخلاق را دست یافتنی کنیم و کشور را بسازیم. دولت برای بعد از تحریم برنامه دارد.

اولویت ما در سال 94 رونق بخشیدن به اقتصاد کشور است. ما بخش های پیش برنده و لوکوموتیو مثل نفت، تولید، صادرات کالا و خدمات و بخش مسکن را در سال 94 در اولویت قرار می دهیم.

هنوز به اهداف رونق در مسکن نرسیده ایم، یکی به دلیل کمبود بودجه. الان قیمت نفت 50 دلار شده و میزان تولید نفت کم شده و درآمد نفتی ما به 25 درصد رسیده است. پس مجبور شدیم بودجه عمرانی را کم کنیم. ما به سرعت بخش مسکن را از رکود خارج خواهیم کرد و شما می توانید در این عرصه به ما کمک کنید.

تحرک بخش مسکن به توسعه عمرانی کشور کمک می کند که باید با نگاه به بخش خصوصی باشد. باید نگاه ما به سمت صدور خدمات مهندسی به کشورهای اطراف باشد و دولت به شدت به دنبال این موضوع است. یکی از مهمترین اهداف، مصرف بهینه انرژی است. باید در ساختمان های موجود اصلاحاتی ایجاد کنیم که باعث کاهش مصرف انرژی شود. حقوق بهره برداران ساختمان را رعایت کنیم. مردم به اعتماد مهندسان ساختمان را خریداری می کنند و در آن زندگی می کنند.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 42