ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.2.4 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
فعالیت های حرفه ای

مصاحبه صدای مهندس با دکتر روانشادنیا: مهم ترین سرمایه نظام مهندسی، باید اعتماد مهندسان به این سازمان باشد

مهم ترین سرمایه نظام مهندسی، باید اعتماد مهندسان به این سازمان باشد

" دکتر مهدی روانشادنیا " ، یکی از کاندیداهای رشته عمران است . دکتر روانشادنیا را بیشتر با کتابهایش در زمینه ساختمان های سبز، ایمنی پروژه های عمرانی، تخریب ساختمان و مقررات و پیمان طرح های عمرانی می شناسیم. اما، وی یکی از فعالان حرفه مدیریت پروژه و از منتقدان جدی نحوه عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان است. سال گذشته از وی به دلیل تلاشهایش، به عنوان مهندس برگزیده سال،تقدیر به عمل آمد.

از وی در مورد انگیزه اش برای کاندیداتوری در سازمان می پرسم، که چنین پاسخ می دهد: بنده بیش از 12 سال است، که پیگیر مسائل حرفه هستم و به نظرم سازمان نظام مهندسی چه در استفاده از ظرفیت های قانونی و چه در برقراری ارتباط با سایر دستگاهها ضعیف عملکرده است. از همه مهم تر، من فکر می کنم مهم ترین سرمایه نظام مهندسی، باید اعتمادمهندسان به این سازمان باشد. در حال حاضر، بخش قابل توجهی از این اعتماد خدشه دار شده است.

از او پرسیدم، در صورت انتخاب، برنامه شما برای حضور در هیأت مدیره چیست؟ در طول یکسال گذشته، در کنار تیمی چالش ها و فرصت های سازمان را شناسایی کردیم. به نظرم مسائل سازمان را می توان در دو دسته مسائل صنفی و مسائل حرفه ای تقسیم بندی کرد.

روانشادنیا ادامه می دهد: از دیدگاه مسائل صنفی، ارتباط سازمان با اعضا بسیار ضعیف است، ساختار سازمانی اشکالات جدی دارد، توجه به مسائل رفاهی و امنیت شغلی مهندسان قابل قبول نیست. به نظرم با مراجعه حضوری به سازمان و مشاهده وضعیت تکریم ارباب رجوع، همه چیز مشخص می شود. سازمان، متعلق به مهندسان است ولی مهندسان در آن کمترین نقش را دارند. ببینید در گروههای تخصصی و کارگروهها چند درصد مهندسان مشارکت دارند؟! در همین انتخابات، چند درصد مشارکت می کنند؟! اگر سازمان، اعضا و به خصوص جوانتر ها را در فرایندها مشارکت دهد، خود این گروهها، راهکارهایی می دهند که خیلی از مشکلات از جمله اشتغال مهندسان و کیفیت ساخت و ساز بهبود پیدا می کند.

از نگاه مسائل حرفه ای و فنی هم وضع بهتر از این نیست. شما به همین موضوع مجریان ذیصلاح نگاه کنید. چرا باید به چنین وضعیتی برسیم؟! از منظر مردم و استفاده کنندگان از خدمات مهندسی نگاه کنیم و ببینیم اشکال کار کجاست؟ چرا باید رابطه سازمان و سایر دستگاهها اینقدر انفعالی باشد؟ طبق مطالعات تطبیقی که ما با سایر کشورها انجام دادیم خیلی از فرایندها و به طور کلی سیستم کار نظام مهندسی باید بازنگری شود.

در انتها دکتر روانشادنیا می گوید: امیدوارم، دوره آینده، هیأت مدیره ای داشته باشیم که این مشکلات را بشناسد و دلسوزانه و مجدانه به دنبال منافع صنف و حرفه باشد. امیدوارم در آخر دوره اعضای هیأت مدیره پیش جامعه مهندسی سربلند باشند. از همه همکاران تقاضا می کنم تا حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند. مطمئن باشیم ما مهندسان می توانیم بر آینده این حرفه تأثیرگذار باشیم.

بیشتر بخوانید در:
http://sedayemohandes.ir/Pages/News-کاندیداهای_روز_تیر_ماه_بیشتر_بشناسید_-1568.aspx



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46