ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.14 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

روانشناسی اخلاق: نیاز امروز اخلاق­ مهندسی

روانشناسی اخلاق: نیاز امروز اخلاق­ مهندسی

سیدمحمدحسین میرمحمدی[1]

فلسفه اخلاق، در دنیای امروز مورد اقبال بسیاری از اندیشمندان قرار گرفته است. این گستره، تا بدانجا ادامه یافته است که دانشگاههای معتبر دنیا، از دانشگاههای فنی مهندسی گرفته تا دانشگاههای علوم پزشکی، همگی گروههایی برای پژوهش فلسفی اخلاق تاسیس کرده اند. دانشگاه ام آی تی به عنوان یکی از همین نمونه­ها، چندی است که گروه اخلاق­مهندسی خود را تاسیس کرده و گروههای اخلاق پزشکی و اخلاق مهندسی دانشگاه ورجینیا سالهاست که فعالیت های علمی درخور توجهی را آغاز کرده اند.

فضای اکادمیک کشورمان نیز با درک چنین ضرورتی، چندی است که اقدام به تاسیس گروههای آموزشی و پژوهشی در حوزه اخلاق حرفه ای واخلاق کاربردی کرده اند. در این میان، تاکنون اقدامی برای تاسیس گروه های اخلاق­پژوهی از سوی دانشگاههای فنی صورت نگرفته بود. خوشبختانه با تدبیر صاحبنظران محترم دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گروه اخلاق مهندسی در این دانشگاه تاسیس شده وفعالیت های درخور ستایشی نیز در این دانشگاه صورت گرفته است.

اما آنچه پس از سالها پژوهش و تدوین منشورهای اخلاقی مهندسی نظیر منشور اخلاقی انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک (موسوم به IEEE) و دیگر منشورهای اخلاق حرفه ای اتفاق افتاد، چیزی نبود که فیلسوفان اخلاق انتظار آن را می­کشیدند. مهندسان، پزشکان و... با داشتن بهترین منشورهای اخلاقی بازهم اخلاقی عمل نمی­کردند. پژوهشگران و فیلسوفان اخلاق دریافتند که دانستن منشورهای اخلاقی، با تمام اهمیتشان، کافی نبوده و گویی خلا دیگری در میان است. برای جستجو در این باب، شاخه ای در فلسفه اخلاق به نام روانشناسی اخلاق به وجود آمد.

روانشناسی اخلاق، یکی از شاخه های فرااخلاق به حساب می­آید. اساسا فرااخلاق، (meta-ethics) به تاملاتی در باب گزاره های اخلاقی، مفهوم شناسی اخلاقی و انگیزش اخلاقی می­پردازد. به عنوان نمونه، فرااخلاق به پرسش هایی از این دست می­پردازد: مفاهیم اخلاقی خوب، بد و... به چه معناست؟، مفاهیمی نظیر سرقت و... به چه معناست و آیا شامل فضای مجازی نیز می­شود؟، آیا گزاره های اخلاقی قابل درک هستند؟، اگر اینگونه است، به چه دلیل برخی از افراد که گزاره های اخلاقی را به نیکی درک کرده­اند، بازهم اخلاقی عمل نمی­کنند. پرسش اخیر، به طور خاص، خاستگاه روانشناسی اخلاق است.

در یک نگاه، می­توانیم روانشناسی اخلاق را به دو پایه اساسی تحویل بریم: یکی انگیزش اخلاقی، که در پی کشف این دقیقه است که چگونه می­توان در انسانها انگیزه اخلاقی زیستن را ایجاد (و یا بیشینه) کرد؟، و دیگری موانع انگیزش اخلاقی که به دنبال یافتن عواملی است که مانع اخلاقی زیستن هستند. به علاوه، روانشناسی اخلاق به تفکیک دو حوزه می­پردازد: یکی حوزه اندیشه و دیگری حوزه انگیزه. منشورهای اخلاقی به حوزه اندیشه ها معطوف می­شوند؛ حال آنکه آنچه عهده دارِ عملِ به منشورهای اخلاقی است، حوزه انگیزه هاست. به همین دلیل، ممکن است که بایسته های اخلاقی را همگان بدانند، اما نتوانند به آنها عمل کنند.

با بررسی دو پایه روانشناسی اخلاق، "چگونه اخلاقی عمل کنیم؟ "چه موانعی بر سرراه اخلاقی عمل کردن وجود دارد؟"، میتوان به دو دقیقه مهم در اخلاق مهندسی نیز پرداخت. یکی آنکه با تفکیک حوزه اندیشه از حوزه انگیزه، تمایز موجود میان گروههای مختلف مهندسان، پزشکان و... را به نیکی کشف کرد و برای پرورش انگیزه­ها در عمل به منشورهای اخلاق مهندسی و... راهکارهایی متفاوت نسبت به حوزه اندیشه ارائه داد. دیگری آنکه عواملی نظیر ضعف اراده، ضعف اخلاقی، خودفریبی و... ،که ممکن است موانعی را بر سر راه اخلاقی زیستن ایجاد کند، به تفکیک بررسی کرده و برای هر کدام از آنها راه حلی متفاوت به دست داد. به علاوه، روانشناسی اخلاق می­تواند به کشف موانعی کمک کندکه ممکن است گروههای مهندسی را از عمل اخلاقی دور سازد.

پیشنهاد می­شود در کنار تمامی مباحث مهمی که در حوزه اخلاق مهندسی در کشور عزیزمان مطرح می­شود، به روانشناسی اخلاق نیز اهتمام ورزیده شود. زیرا در پرتو این شاخه از فرااخلاق،به تمایزهای میان افراد و گروههای مختلف مهندسی نیز توجه ویژه می­شود. به علاوه، میتوان علاوه بر تفکیک موانع اخلاقی فردی نظیر مباحثی چون ضعف اراده، دوروئی اخلاقی، ضعف اخلاقی، خود و دیگر فریبی و شرارت اخلاقی، درپی کشف موانع اخلاقی گروهی نظیر توهم آسیب­ناپذیری، دلیل تراشی و... بوده و برای هر کدام از آن­ها راه حل­هایی جداگانه ارائه کرد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 42