ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
سایر مباحث مدیریت

نرم‌افزارهای مدیریتی؛ ابزار افزایش بهره‌وری
محیا کربلایی
تحلیلگر اقتصادی و کسب‌و‌کار
بخش دوم
براي گروه‌ها و سازمان‌هايي كه به دنبال رشد و توسعه هستند، افزایش بهره‌وري در مرکز توجه قرار دارد. برای نیل به این هدف استفاده از ابزارهاي مديريتي اهميت ويژه‌اي می‌یابد.
در اين راستا به معرفي نرم‌افزارهاي مديريتي پرداختيم و در مقاله قبل خدمات نرم‌افزاری تحت وب خارجي و ايراني را به‌طور خلاصه بررسی کردیم. در اين مقاله به نوع دوم اين نرم‌افزارها يعني ميزباني نرم‌افزار (Self-hosting) در محل مشتري مي‌پردازيم.
ميزباني يك نرم‌افزار را به بیان ساده مي‌توان اين‌طور توضیح داد كه شركت سازنده برنامه، پروانه آن را در اختيار مشتري قرار مي‌دهد و با نصب آن روي سيستم‌هاي مشتري و پياده‌سازي برنامه، مسووليت تهيه سخت‌افزارهاي لازم مانند سرورها برعهده مشتري قرار می‌گیرد. البته تقریبا در تمام موارد خدمات پشتيباني از سوي سازنده برنامه ارائه مي‌شود و در بسیاری از شرکت‌های بزرگ، تیم فناوری اطلاعات داخل شرکت‌ نیز برای راهبری سیستم مدیریتی آموزش می‌بینند.
برای بسیاری از شرکت‌ها تهیه و نگهداری سرورها که از اصلی‌ترین تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز به‌شمار می‌روند، هزینه‌بر و همچنین جاگیر و پر سر و صدا هستند. بنابراین شرکت‌هایی که از قبل این تجهیزات را در اختیار ندارند براي میزبانی نرم‌افزارها مي‌توانند به اجاره يا خريد فضاي مجازي از یک مركز داده اقدام کنند كه احتمالا برايشان به صرفه‌تر خواهد بود. مرکزداده فن‌آوا، داده‌پردازي ايران، پارس‌آنلاين يا تبيان از معروف‌ترین این مراکز در ایران می‌باشند.

راه‌حل‌ ميزباني در محل مشتری: محصولات ايراني
همان‌طور كه در مقاله قبلي اشاره كرديم، در ايران تقریبا محصولي با عنوان تحت وب در مقايسه با آنچه محصولات خارجي ارائه مي‌کنند، عرضه نمی‌شود. اكثر محصولات داخلی به صورت ميزباني در اختيار مشتري قرار مي‌گيرند که در برخي موارد ممكن است، شركت سازنده نرم‌افزار امكاناتي چون فضاي مجازي را نیز در اختيار مشتري قرار دهد.
بيشتر محصولاتي كه در ايران ارائه مي‌شوند، با تمركز بيشتر براي اتوماسيون اداري طراحي شده‌اند كه اغلب تا حدی داراي قابليت‌هاي مديريت وظايف نيز مي‌باشند. بخش بزرگي از اين خدمات تنها به قسمتي از نيازهاي مديريتي جواب مي‌دهند كه در اين بين نرم‌افزارهاي «ميز امداد» از محبوبیت بیشتر و در نتیجه از تنوع بالاتري برخوردارند و بعضی مواقع به اشتباه به عنوان پاسخي براي مديريت وظايف و پروژه انتخاب مي‌شوند.
يكي از مزيت‌هاي راه‌حل‌ ميزباني نرم‌افزار در مقايسه با نسخه‌هاي تحت وب، امکان توسعه آنها است؛ در اين روش شركت سازنده مي‌تواند بنا به نياز مشتري، برخي قابليت‌هايي را كه در نرم‌افزار وجود ندارد، به برنامه اضافه کرده و به اصطلاح برنامه را توسعه دهد.
چنانچه نرم‌افزار از سوي شركت با سابقه‌اي ارائه شده باشد، با توجه به وجود دانش لازم، امکان «سفارشی‌سازی» نرم‌افزار برای مطابقت بیشتر با نیازهای مشتری وجود دارد. هرچند اين نكته مي‌تواند نقطه قوت بزرگي برای محصولات داخلی باشد، در عين حال ممکن است به سر منشأ مشكلات فراواني براي مشتري تبدیل شود. از آنجا كه ممكن است اين قابليت‌ها قبلا در هيچ سازمان ديگري از سوي فروشنده پياده‌سازي و اجرا نشده باشند، احتمال مشاهده اشكالات نرم‌افزاري در آن زياد است. به علاوه بايد زمان مورد نياز براي توسعه و راه‌اندازي قابليت‌هاي جديد را نيز به دقت مورد توجه قرار داد تا تخمين مناسبي از زمان و هزينه‌ها به دست آید.
يكي دیگر از مزاياي برنامه‌های ایرانی تعريف تقويم شمسي و ميلادي و درج تعطيلات ملی و... در اين سيستم‌ها است. فارسي بودن زبان سيستم و چيدمان راست به چپ از ديگر موارد قابل توجه است.
هرچند حمايت از محصولات داخلي براي بالا بردن كيفيت آن بسيار با اهميت است اما از آنجا كه بين شركت‌های نگارنده نرم‌افزارها در مقایسه با شرکت‌های خارجی، رقابت تنگاتنگي وجود ندارد، محصولات موجود در بازار از کیفیت بسيار بالايي برخوردار نيستند. چنانچه برداشته شدن تحریم‌ها فرصت دسترسی به محصولات تحت وب خارجی را به شرکت‌های ایرانی بدهد، با توجه به هزینه بسیار پایین‌تر راهکارهای تحت وب، ممکن است وزنه به نفع محصولات خارجی خیلی سنگین‌تر شود.

راه‌حل ميزباني در محل: محصولات خارجي
شاید ‌بتوان گفت تنها محصول خارجي قابل ميزباني در ایران، برنامه شيرپوينت، محصول شركت مايكروسافت است كه به لطف وجود دانش پياده‌سازي آن در كشور، اين اواخر از سوي بسياري از شركت‌ها و سازمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است و روز به روز محبوب‌تر می‌شود. این خود موجب بالا رفتن کیفیت پشتيباني‌ها و تنوع ارائه‌دهندگان خدمات آن نیز مي‌شود.
شيرپوينت در واقع يك سكو (Platform) است كه بستر اجرا و به كارگيري ساير محصولات مايكروسافت مانند پروجكت سرور (Microsoft Project Server) را مهیا می‌سازد. هرچند نسخه عادي شيرپوينت را رايگان نيز مي‌توان تهيه كرد، اما براي استفاده از خدمات گسترده‌اي كه این نرم‌افزار در مديريت وظايف و پروژه‌ها در اختيار كاربران قرار مي‌دهد، لازم است به‌طور مشخص و براساس نيازها، آماده و راه‌اندازي شود.
شايد از نظر منابع مورد نياز، شيرپوينت، پرهزينه‌تر از ساير راهكارها به نظر بيايد، اما در عمل نرم‌افزارهاي ايراني نیز كم‌هزينه‌تر از آن نخواهند بود. علاوه بر آن، از آنجا كه این محصول از سوی شركتي مانند مايكروسافت ارائه شده است، دشوارتر می‌توان در كيفيت آن تردید کرد. نسخه‌های اخیر این برنامه با بهره‌گیری از روش‌های گرافیکی، کار را برای کاربران ساده و جذاب کرده‌اند.
یک نقطه قوت شیرپوینت در برابر نرم‌افزارهاي ايراني، عدم وابستگی به شرکت پشتیبان است. اگر شركت پياده‌کننده شيرپوينت چندان موفق عمل نكند، بدون نیاز به تغيير محصول و نرم‌افزار مي‌توان شرکت پشتيبان دیگری انتخاب کرد، در حالي‌كه در برخورد با نرم‌افزارهاي ايراني به دليل انحصاري بودن دانش آن، دست مشتريان بسته‌تر است و در صورت جلب نشدن رضايت، بايد كل محصول را كنار گذاشته و به سوي محصول ديگري بروند كه نه‌تنها هزينه‌ها را چند برابر مي‌كند، بلكه هزينه‌ زماني كاربران را نيز با توجه به دوره‌هاي آموزشي و... به‌طور قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌دهد.
از آنجا که در بازار سی‌دی‌های آموزشی محصولات مایکروسافت از جمله شیرپوینت با کمترین هزینه عرضه می‌شوند، شاید به غیر از موارد اندکی، دوره آموزشی خاصی برای کاربران ضروری نباشد و این نیز به نوبه خود موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.
فراموش نکنید كه شيرپوينت براي زبان فارسي و تقويم شمسي تهيه نشده و براي تطابق آن لازم است نرم‌افزار شمسی‌سازی به طور جداگانه تهيه شود. اين بسته افزوده، معمولا با قيمتي بين 2 تا 12 ميليون تومان در بازار موجود است.
در مجموع به شركت‌هايي كه به دنبال بهره‌گيري از نرم‌افزارهايي براي ميزباني هستند، توصيه مي‌شود قبل از انتخاب نرم‌افزار مورد نظر حتما نسخه‌هاي اجرا شده آن را در شركت‌هاي ديگر مورد بازدید قرار دهند و به نسخه نمونه بسنده نکنند.
همچنين پیشنهاد می‌شود، شركت ارائه‌دهنده خدمات، نسخه‌اي را به منظور آزمايش و براي مدتي محدود در اختيار مشتري قرار دهد تا با توجه به نظر كاربران و ميزان سادگي استفاده از برنامه، تصميم‌گيري انجام شود. از آنجا كه هدف از به‌کارگیری چنين برنامه‌هايي بالا بردن بهره‌وري است، سادگي و حداقل بودن اشكالات نرم‌افزاري باید به‌شدت مورد توجه قرار گیرند. در غیر این صورت استفاده از برنامه‌ای پیچیده تنها موجب تلف شدن وقت کارمندان به منظور ثبت و پیگیری وظایف خواهد شد!

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/889786/#ixzz3dlR9op4L

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48