ثبت نام | ورود
English
امروز يکشنبه 1403.2.16 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

نظام مهندسی باید معرفی بهتری از خودش به مردم داشته باشد

نایب رییس سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگوی اختصاصی با «صما» با اعتقاد به اینکه یکی از مهمترین بخش هایی که در معرفی نهادهای مختلف تاثیر دارد روابط عمومی هر سازمانی است، گفت: اینکه افکار عمومی درباره سازمان نظام مهندسی و نحوه فعالیت مهندسان چه قضاوتی دارند و آیا مهندسان را امانتدار منافعشان می‌دانند یا نه بستگی به نوع معرفی این نهاد به جامعه مخاطب دارد.

علی فرج‌زاده‌‌ها با اشاره به اینکه در طی دوسال گذشته تحرکاتی در زمینه روابط عمومی‌‌های نظامات مهندسی صورت گرفته، اظهار داشت: این فعالیت‌ها رضایت بخش نبوده و در مجموع، برآیند کار روابط عمومی در سازمان‌های نظام مهندسی به منظور معرفی سازمان قابل توجه نیست.

عضو شورای مرکزی دوره ششم سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه اضافه کرد: روابط عمومی وظایف چندوجهی دارد؛ که از آن جمله باید نوع فعالیت و شرح وظایف سازمان را به درستی برای مردم تبیین و تعریف کنند تا بهره‌بردار با حقوق خود و البته حقوق مهندسان آشنایی کامل داشته باشد، ارتباط بین مهندس و مالک یک ارتباط دوسویه است و در این اتوبان دوطرفه هر دو اینها دارای حقوق و منافع قانونی هستند.

فرج‌زاده‌ها اطلاع رسانی به‌جا، برقراری ارتباط دوسویه و ایجاد یک ارتباط حسنه و مطمئن مابین بهره‌بردار و مهندس را از مهمترین وظایف روابط عمومی دانست و اذعان داشت: مردم باید با نوع فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان آشنایی کامل داشته باشند، در این صورت است که با بررسی فعالیت سازمان میزان اعتماد به سازمان و حس امانتداری مهندسان در جامعه بهره‌بردار افزایش می‌یابد.

به گفته نائب رئیس اول سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در حال حاضر بعد از گذشت 18 سال از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان و فعالیت مهندسان در غالب سازمان نظام مهندسی این اتفاق کمتر افتاده گرچه برخی استان‌ها در این زمینه موفق بوده‌اند.

عضو هئیت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل عدم نزدیکی مردم با حوزه نظام مهندسی، حضور کمرنگ روابط عمومی سازمان‌ها در این عرصه است، تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از استان‌ها هیئت مدیره‌ها به صورت پررنگ به این بخش سازمان نظام مهندسی اهمیت نداده‌اند و از سوی دیگر یک مدیر مجرب برای روابط عمومی سازمان‌ها در نظر گرفته نشده است؛ البته ناگفته نماند که در همه استان‌ها این مورد صدق نمی‌کند.

این مسئول سازمانی با انتقاد از اینکه در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تا پایان دوره چهارم روابط عمومی هیچ جایگاهی نداشته است، گفت: 12 سال ستاد نظام مهندسی ساختمان کشور بدون روابط عمومی مشغول فعالیت بود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه افزود: از دوره پنجم با پیگیری‌های اینجانب واحد روابط عمومی در شورای مرکزی سازمان تشکیل شد و این واحد از آغاز کار فعالیت رو به رشد داشت که با اتمام این دوره روابط عمومی در دست‌انداز افتاد و بازهم کاستی‌هایی در نحوه فعالیت آن ایجاد شد. گفتنی است که در این رابطه مدیران روابط عمومی مد نظر نیستند و تنها نوع فعالیت و عملکرد واحد روابط عمومی نکته حائز اهمیت است.

وی یکی از کارهای اصلی نایب رییس اول دوره پنجم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان را توجه ویژه به اطلاع‌رسانی در خصوص واحد روابط عمومی دانست و گفت: آموزش، به روزسانی و... از جمله تدابیر ضروری برای تقویت روابط عمومی است و این انتظار می‌رود که در این دوره و دوره‌های آتی هم این مهم مورد توجه مدیران حوزه نظام مهندسی ساختمان قرار بگیرد.

فرج‌زاده‌ها بر این اعتقاد است که در استان‌ها هم وضعیت روابط عمومی به همین شکل است تا جایی که در برخی استان‌ها تا یکی دو سال اخیر واحد روابط عمومی در سازمان تعریف نشده بود. لذا باید بسترها لازم فراهم شود تا روابط عمومی مسیر خودش را پیدا کند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه مجموعه موارد مذکور باعث شده که ارتباط بین مردم و نظام مهندسی به خوبی برقرار نشود، اذعان داشت: برداشت مردم از سازمان نظام مهندسی ساختمان صرفا براساس اطلاعات ضعیف خودشان است، فعالیت‌های مثبت و منفی مهندسان در حوزه ساخت و ساز تنها منبع اطلاعاتی بهره‌بردارن است که متاسفانه همین اطلاعات ناقص و خدمات صوری مهندسان خود باعث بدبینی مردم نسبت به حوزه نظام مهندسی ساختمان و مهندسان شده است.

عضو هئیت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین همچنین یادآور شد: با یک کار آماری و نظرسنجی می‌توان متوجه شد که مردم برداشت خوبی نسبت به نظام مهندسی ندارند؛ حتی این قضیه بر روی نمایندگان مردم در مجلس هم تاثیر گذاشته که نمونه بارز آن رد طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بود.

شایان ذکر است که سازمان نظام مهندسی به نمایندگان هم به درستی معرفی نشده و باعث شد که تصمیمات درستی در مجلس اتخاذ نشود و این مورد مهمترین نکته‌ای است که روابط عمومی‌ها باید بر روی آن کار کنند.

فرج‌زاده‌ها در پایان خاطر نشان ساخت: اگر روابط عمومی در نظام مهندسی قوی بود هیچگاه مردم و نمایندگان مجلس دید منفی نسبت به این نهاد نداشتند و قضاوت درست در مورد آن می‌کردند. نظام مهندسی باید معرفی بهتری از خودش به مردم داشته باشد؛ البته در این رابطه دلایل دیگری هم وجود دارد اما این دلیل هم از اهمیت زیادی برخوردار است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 42