ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.1.28 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
روش های ساخت

معرفی سیستم سقفهای ساختمانی مجوف

معرفی سیستم سقفهای ساختمانی مجوف

Hallow Core

1- مقدمه:

با توجه به مشکل مسکن و تقاضای زیاد برای خرید خانه، دولت راهکارهای زیادی را ارائه داده است.یکی دیگر از راهکارها روشی است که بتواند میزان تولید را افزایش و زمان ساخت را کاهش دهد.

موانعی است که بر سر راه آن قرار دارد از جمله:

1-وجود هزینه بیشتر نسبت به ساختمان سنتی

2-کمبود تنوع در روش های صنعتی

3-کمبود نیروی متخصص

4-نبود الگوی موفق

5-آشنا نبودن مردم با روش های ساخت صنعتی

مزایای اصلی استفاده از سازه های پیش ساخته بتنی عبارتند از:

1-صرفه جویی در مخارج قالب بندی به دلیل تکرار قطعات.

2- صرفه جویی اقتصادی در استفاده از کارگران.

 3-کنترل کلیه ی شرایط در کارخانه موجب می گردد که تولید، مستقل از شرایط جوی صورت پذیرد.

 

3-بکارگیری مناسب ترین روش هی عمل آوردن بتن موجب می گردد که محصولات با کیفیت بهتر باشد.

4-از آنجا که قطعات پیش ساخته قبلاٌ تولید و آماده می گردند. سرعت اجرای کار در محل بسیار افزایش می یابد.

 

2- معرفی سیستم

سقف Hollow core :رایجترین نوع سقف مورد استفاده در صنعت ساختمانهای پیش ساخته می باشد که بر اساس نیروی بار زنده ومرده و نیروهای جانبی ناشی از زلزله و بار محاسبه و تولید می گردد. هر قطعه به طور معمول بین 4 تا 6 حفره دارد که در کل طول آن ادامه می یابند.

Hollow core در وهله ی اول  به  عنوان سیستم سقف یا کف استفاده می شود. اما می توان از آنها در عرشه پلها و یا wall panel نیز استفاده کرد. هدف اولیه از ایجاد حفرات در دال کاهش مصالح و وزن سیستم است.

 

3- نحوه ساخت قطعات Hollow core و ماشین آلات:

 Extruder : ماشینی است که مخلوط بتن را در قالب ریخته و با حرکت در طول قاب به بتن شکل می دهد. پس از مدت کوتاهی که برای    curingلازم است دالها در اندازهای مورد نظر توسط  concrete cutting saw در طول برش داده می شود.سپس توسط lifting clamps bed از قالب ها بیرون اورده می شود و به محلهای مخصوص برای دپو حمل می شود. بعد از آن قالبها توسط cleaning machine   تمیز شده و میلگردهای پیش تنیده در آنها جایگذاری می شودتا برای انجام عملیات مجدد توسط extruder   آماده گردند.تحویل مخلوط بتن از   batching plant به extruder   بایستی با دقت انجام شود.اگر در زمان های مشخص این کار صورت نگیرد سرعت ساخت کند می گردد.

 

4- نحوه ی اجرای سقف های مجوف:

روش اجرای سقف های مجوف معمولاٌ به این صورت است که پس از قرار دادن سقف بر روی تیر، قلاب های دو سر سقف که با خاموت های انتظار تیر درگیر شده اند، توسط آرماتورهای طولی مناسب اصطلاحاٌ بهم دوخته می شوند. همچنین آرماتورهای طولی عبور داده شده از بین دو سقف مجاور (که عمود بر آرماتورهای طولی فوق الذکر می باشند) تا کناره بیرونی تیرها ادامه داده می شوند. سپس سطح بیرونی تیرها را قالب بندی کرده و نهایتا بتن ریزی می کنیم.

ویژگی های این اتصال عبارتند از:-اتصال ایجاد شده قابل اعتماد بوده و بدون استفاده از پیچ و مهره یا جوش (به صورت اتصالات تر) انجام می شود.

-       خطاها بسیار ناچیز و در محدوده ی مجاز می باشد.

افزایش ظرفیت باربری تیر به علت افزایش عمق موثر آن.

فاصله ی موجود بین قطعات پیش ساخته ی مجاور را درز اتصال گویند. اتصال گویند.علاوه بر این درز اتصال به مصالح و قطعات بکار رفته برای برقراری پیوستگی مکانیکی که در عملکرد اتصالات نقش دارند، نیز اطلاق می شود.از نظر شیوه ی تامین پیوستگی مکانیکی بین قطعات پیش ساخته، درزهای اتصال را می توان به دو گروه تر و خشک تقسیم کرد.در درزهای اتصال تر پس از کنار هم قرار دادن قطعات پیش ساخته، فاصله ی بین آنها با بتن یا ملات پر شده و اتصال برقرار می گردد. در درزهای اتصال خشک انتقال نیرو بین قطعات توسط بست هایی صورت می گیرد که معمولاٌ فلزی بوده و  با جوش دادن، پیچ یا پرچ کردن به یکدیگر متصل می شوند و پیوستگی سازه تامین می گردد.

مقاومت درزهای تر:

چون در این گونه درزها برای برقراری اتصال و پیوستگی مکانیکی از انواع بتن معمولی، سبک و ... استفاده می شود باید تمامی ضوابط و مقررات طرح سازه های بتن مسلح مورد توجه قرار گیرد. مقاومت طراحی درز را می توان بر اساس مقاومت مشخصه با اعمال ضرایب ایمنی مناسب تعیین نمود.

عمده ماشین آلات مورد استفاده برای راه اندازی کارخانه ساخت قطعات Hollow core عبارتند از:

دستگاه تولید سقف Hollow core وارداتی،دستگاه برش سقف وارداتی،دستگاه نصب کشش وایرها، دستگاه شستشوی سطح باند تولید، دستگاه مخصوص بلند کردن قطعات،                    جرثقیلهای سقفی،دستگاه ساخت بتن یا بیجینگ پلانت،دستگاه گرمایش برایcuring ،                         تریلر حمل سقف ها، تجهیزات انتقال گرمایش به زیر باند تولید،ژنراتور تولید برق اضطراری، پمپ تامین آب از چاه.

از جمله کارخانجات تولید این قطعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیسمان،پوما،آبتون، پریفاب

شرکت تولیدی پریفاب وابسته به سیمان تهران در سال 1346 با همکاری شرکت شوک بتن هلند تولید کننده سیستمها و تجهیزات تولید قطعات پیش ساخته نما که دارای دانش فنی پیشرفته ای در سطح جهان است و همچنین شرکت ماکس روث آلمان تولید کننده تجهیزات پیش تنیدگی آغاز به کار نمود. محصولات کارخانه:

1-تیر، ستون و فونداسیون پیش ساخته

2 - باکس، کانالهای U شکل به همراه روکش بتنی و قطعات پوشش تونل پیش ساخته.                                  

3- دیوارهای محوطه و دیوارهای جانبی سوله.

4- دیوارهای جدا کننده داخلی.

5- سقف پیش تنیده.

6- سقف پریدال.

7- سقف مجوف تیرچه ای بدون بلوک.

مزایای عمده این سقفها عبارتند از:این سقفها نسبت به سقف تیرچه بلوک وزن مرده واحد سطح کمتری دارند،اجرای همزمان و پیوسته چند سقف متوالی،عدم نیاز به داربست و شمع بندی، سرعت بالای نصب و کاهش زمان

8- قطعات نما

9- قطعات نیوجرسی، جداول و کانیو پیش ساخته.

 



آرشيو مطالب...


elnaz aghaei : salam mikhastam bedunam ke aya sherkatio mishnasid ke kare saghf hollow core anjam bede va daftar markazishun tehran bashe va alave bar un projeye dar hale sakhti ke az in system estefade kone dakhel tehran soragh darid?
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46