ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

اجرای برنامه‌های پایداری، به چه قیمتی؟
مترجم: مریم رضایی
منبع: IESE Insight
شرکت چندملیتی هنکل (Henkel) آلمان به عنوان تولیدکننده مطرح مواد شوینده و پاک‌کننده خانگی با توجه به تاثیر احتمالا مخرب محصولاتش بر محیط زیست، مسوولیت بزرگ‌تری را در رابطه با برنامه‌های پایداری احساس می‌کند.
اگرچه برنامه‌های پایداری همواره بخشی از تعهد کسب‌وکار هنکل را شکل می‌داده – به طوری که این شرکت واحد بوم‌شناسی را به منظور ارزیابی اثرات زیست محیطی محصولات خود در سال 1953 راه‌اندازی کرده بود – اما با توجه به تشدید چالش‌های جهانی و نیز افزایش تلاش رقبا و مشتریان در این حوزه، تمرکز بر پایداری برای پیشرفت کسب‌وکار هنکل، جای سوال داشت.
شارلوت کوزوسکی (Charlotte Kuszewsky)، رئیس یکی از شرکت‌های تابعه هنکل در اروپا مسوول تنظیم امور مربوط به توسعه برنامه پایداری هنکل بود. در آن زمان، اقتصاد اروپا از اثرات بحران مالی جهانی رنج می‌برد و با تورم، بیکاری و عدم رشد دست و پنجه نرم می‌کرد.
کوزوسکی در این فضای سخت اقتصادی اهداف جدید بلندپروازانه‌ای در مورد پایداری داشت. او به استراتژی مشخصی نیاز داشت که هم به نفع کسب‌وکار محلی باشد و هم اهداف شرکت را که توسط مدیریت تعیین شده بود، محقق کند. و از آنجایی که هنکل اهداف سال 2012 خود را دو سال زودتر از موعد به نتیجه رسانده بود، به نظر می‌رسید این تصمیم درست باشد.
در ضمن، رقبای اصلی هنکل به بازنگری در استراتژی‌های خودشان مشغول بودند: پروکتر اند گمبل، یونیلور، اورئال و M3 تلاش‌های خود را در راستای برنامه‌های پایداری توسعه داده بودند. این تلاش‌ها از کاشت درخت گرفته تا در نظر گرفتن برچسب‌های سبز روی محصولات و نیز تشکیل کمپین‌هایی برای آموزش مصرف‌کنندگان در جهت کاهش تولید زباله و مصرف آب و انرژی را دربرمی‌گرفت. کوزوسکی در تلاش برای حفظ اعتبار هنکل به عنوان پیشتاز برنامه‌های پایداری، مسیر کاری خود را جدا کرد.

دستاورد بیشتر با هزینه کمتر
در سال 2010، کاسپر روراستد (Kasper Rorsted)، مدیر عامل هنکل، احساس کرد سرعت پیشرفت این شرکت در حوزه پایداری و برنامه‌های زیست محیطی کافی نیست و بنابراین درخواست اتخاذ رویکردی جدید را مطرح کرد. در نتیجه کارشناسان خارجی برای مطرح کردن ایده‌های تازه وارد شرکت شدند و استراتژی جدیدی را مطرح کردند که 6 حوزه کانونی را پوشش می‌داد: آب و فاضلاب؛ بهداشت و امنیت؛ پیشرفت اجتماعی؛ انرژی و آب و هوا؛ مواد اولیه و زباله و عملکرد.
هدف برنامه پایداری جدید هنکل این بود که تا سال 2030 کارآیی فعالیت‌های خود را با یک برنامه تحت‌عنوان «فاکتور 3» توسعه دهد؛ یعنی یا با استفاده از همان سطح قبلی منابع طبیعی ارزش سه برابر برای جامعه ایجاد کند یا اثرات مخرب زیست محیطی خود را با حفظ همان ارزش قبلی، تا سه برابر کاهش دهد. این باعث می‌شد هدف پایداری شرکت از بسیاری جهات محقق شود.
این استراتژی «بیشترین دستاورد با کمترین هزینه» چالشی بود که کوزوسکی با همه وجود آن را حس می‌کرد. او می‌دانست فاکتور 3 در نهایت استراتژی پایداری شرکت هنکل را توسعه خواهد داد، اما مطمئن نبود بقیه اعضای تیم به همان اندازه در مورد آن مشتاق باشند. به طور کلی، رکود اقتصادی که در بازار پیش آمده بود، علائم بهبود را نشان نمی‌داد و معرفی اهداف جسورانه‌تر در این وضعیت، می‌توانست محدودیت‌های بیشتری برای شرکت ایجاد کند.

آماده برای چالشی بزرگ
کارخانه‌های تولیدی در اروپا تاکنون به کاهش تولید فاضلاب و بهینه‌سازی مصرف انرژی اهمیت داده‌اند. در حقیقت، مشوق‌های مالی برای تحقق این هدف پیشنهاد شده و اخیرا یکی از کارخانه‌ها گواهینامه مدیریت انرژی ایزو 50001 دریافت کرده است.
واحد بازاریابی هنکل اطمینان حاصل کرد مصرف‌کنندگان می‌دانند که محصولات هنکل علاوه بر عدم آسیب به محیط زیست، عملکرد بسیار خوبی هم دارند. این واحد همچنین توصیه‌هایی ارائه کرد مبنی بر اینکه خود مصرف‌کنندگان چگونه می‌توانند در برنامه‌های حفاظت از محیط زیست مشارکت داشته باشند.
هنکل مصرف‌کنندگانی را شناسایی کرد که نه تنها تمایل داشتند برای محصولاتی که اثرات مخرب زیست محیطی کمتری دارند پول بیشتری بپردازند، بلکه عده زیادی این موضوع را نگرانی اصلی خود دانسته و برنامه پایداری را مهم تلقی می‌کنند.
با این حال، با اینکه مدیران ارشد هنکل در نهایت برنامه فاکتور 3 را پذیرفتند، اما کوزوسکی احساس می‌کرد تیمش از آن متضرر خواهد شد. او چگونه می‌توانست این برنامه را به جای اینکه محدودیت بیشتری بر منابعش اعمال کند، به عنوان قدمی رو به جلو جا بیندازد؟
بدتر شدن شرایط بازار به نوبه خود باعث شده بود آنها یکی از کارخانه‌ها را تعطیل کرده و نزدیک یک سوم کارمندان را تعدیل کنند. کوزوسکی چگونه می‌توانست از تیمش بخواهد یک اقدام تازه شرکتی را بپذیرند؟ بهترین روش ترویج دانش و مهارت‌های کارشناسان پایداری در دفاتر مرکزی شرکت به نفع کسب‌کار او چه بود؟



نظر کارشناسان
خولیو رودریگز، معاون اجرایی
شرکت اشنایدر الکتریک


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/880928/#ixzz3aNR0dhn8

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48