ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.8 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت منابع آب

208 میلیارد لیتر آب کشور با هندوانه ها هدر رفت/ هر کیلوگرم تنها 0.2 دلار برای صادرات
سال گذشته بیش از 833هزار تن هنداونه به قیمت کیلویی حدود 700تومان به کشورهای مختلف صادر شد که حدود 208میلیارد لیتر آب برای آن صرف شده بود.

عراق با سهم حدود 70درصدی در بازار هندوانه ایرانی نخستین مقصد این محصول به شمار می‌رود، چراکه 589هزار و 630تن از هندوانه ایرانی در سال گذشته به این کشور صادر شده است.

آنطور که ایسنا گزارش داده،پس از عراق، امارات با خرید بیش از 163هزار تن و سهم 19.5 درصدی دومین مشتری هندوانه به شمار می‌رود و پس از آن کشورهایی مانند ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، روسیه و ... نیز با اختلاف بالا در ردیف دیگر مشتریان عمده هنداونه ایرانی به شمار می‌روند.

جالب‌تر اینکه هنداونه جزو ارزان‌ترین محصولات صادراتی کشاورزی به شمار می‌رود که هر کیلوگرم تنها 0.2 دلار ارزش دارد؛ یعنی با در نظر گرفتن 3500تومان به عنوان بالاترین نرخ دلار در سال گذشته به ازای صادرات هر کیلوگرم هنداونه حدود 700تومان نصیب صادرکنندگان ایرانی شده است و این نوع صادرات آب مجازی آنهم در شرایط بحرانی آب در کشور به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

این درحالی است که حسین مهاجران، رییس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی از افزایش قیمت هندوانه در داخل به دلیل صادرات آن خبر داده قیمت این میوه را از 800 تا 1700 تومان اعلام کرده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه برای تولید هر کیلوگرم هندوانه 250لیتر آب نیاز است، 833 هزار تن هنداونه صادراتی ایران 208 میلیارد و 425میلیون لیتر آب نیاز داشته تا رشد کند، یعنی این حجم بالای آب به نام هندوانه آن‌هم به کمترین قیمت ممکن صادر شده است.

"در حالی که با برداشت بی‌رویه از منابع آبی، بخش‌های اعظمی از دشت‌های کشور در حال تبدیل به بیابان هستند، هم‌چنان به صادرات آب مجازی از طریق محصولاتی آب‌بر همچون هندوانه و سیب زمینی ادامه می‌دهیم".

بهمن محمدی کارشناس کشاورزی با بیان این مطلب اظهار کرد: بخش‌های اعظمی از دشت‌های کشور به بیابان تبدیل شده‌اند. خالی شدن سفره‌های زیرزمینی باعث نشست و شکاف زمین می‌شود و حتی اگر خشکسالی هم نباشد قرن‌ها طول می‌کشد تا به حالت طبیعی برگردد.

البته در هفته‌ای که گذشت برخی کشورهای عربی که اتفاقا خود مشتری هندوانه ایرانی بودند شایعاتی مبنی بر آفت‌زده بودن این محصول مطرح و به گفته مسئولان سازمان حفظ نباتات شش محموله از امارات به همین دلیل برگشت خورد.

اما حسین ایزدی - معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات - اعلام کرد: که اکنون هیچ گزارش رسمی مبنی بر علت برگشت خوردن هندوانه‌ به ایران اعلام نشده و به نظر می‌رسد این جنجال‌های رسانه‌ای به دلیل لجبازی سیاسی یا رقابت تجاری باشد.

وی افزود: با توجه به این وضعیت، نامه اعتراض‌آمیز رسمی به امارات در حال تهیه است تا به آن‌ها متذکر شویم که باید علت برگشت خوردن هندوانه‌های ایرانی را با ادله رسمی و علمی بیان کنند و با ارسال نامه‌ مشابهی به کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات اعلام می‌کنیم که واکنش اماراتی‌ها و کشورهای عربی حاشیه‌ساز هیچ سنخیتی با قوانین و دستورالعمل‌های بین المللی ندارد.

اما در هر حال باید دید با این وضعیت وخیم بحران منابع آبی در کشور و قیمت حداقلی هندوانه در بازارهای جهانی چرا بازهم بر تولید بیش از حد و رکوردشکنی در صادرات این محصول اصرار می‌شود و اصولا چرا وزارت جهاد کشاورزی در راستای سیاست‌های صادرات آب مجازی، تولید و تجارت هندوانه را مدیریت نمی کند؟
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۰۶:۲۱
گفتیم این دولت میاد تدبیر این کارای بی عقلی رو می کنه
آخه با کدوم منطق این زبون بسته ها رو صادر می کنید فحش هم بعدش باید بشنویم
دیشب رفتم هندونه بگیرم می گفت کیلویی 1700
آخه این انصافه خودمون توو این وضعیت به این گرونی بخوریم
حدااقل اگر با قیمت بیشتر صادرات می کردن دلمون نمی سوخت والا (2875702) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۴۵:۰۴
اولشه تا ماه رمضون هندونه های همدان میرسه !و قیمت ها کاهش پیدا میکنه (2875760) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۴:۲۴
یک هکتار هندوانه کاری بیشتر آب می خواهد یا 10 متر مربع چمن ؟؟؟ چرا هیچ کس به چمن ها گیر نمی ده؟؟؟ فقط اشکال در کشاورزیه؟؟؟ (2875865) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۸:۵۳
چاره کار این است که نتنها هندوانه بلکه همه محصولات کشاورزی فقط برای مصرف داخلی کشت و تولید شوند.

به نفع کشور است که در این شرایط کم آبی صادرات محصولات کشاورزی محدود و ممنوع گردد. (2875876) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۵۷:۱۰
اگر مردم 50 درصد مصرف آب خود را کاهش دهند، در منابع آب کشور فقط سه درصد صرفه‌جویی خواهد شد چراکه 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و سهم آب شرب شش درصد است. پس بحران آب ربطی به فرهنگ مصرفی مردم ندارد و ریشه بحران جای دیگری است. (2875890) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۴۷:۱۰
میخوای همین هم صادر نکنیم !!!!!!!! تو کدوم انبار جا بدن ؟؟؟؟ در ضمن کشاورز پیشفروش میکنه (2875763) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۵۸:۴۲
مسئولان هنوز بحران را باور نکرده‌اند. در گذشته با شیوه غلط حکمرانی در حوزه آب، تعادل زیستی چندهزار ساله اقلیم ایران به هم خورد، حالا هم دوباره به جای بازگشت به روشهای عقلانی و شفاف،باز حکمرانان ما شیوه غلط دیگری را در پیش گرفته‌اند و آن این است که موضوع بحران آب را کتمان می‌کنند و گفت‌وگوی فراگیر در مورد بحران آب را آغاز نمی‌کنند. (2875901) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۴۸:۰۹
با این کم آبی باید برای همیشه خداحافظی کنی با هندونه (2875764) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۴۹:۰۱
این هندوانه ها در جنوب تولید می شود و آنجا اگر هندوانه کشت نشود آبها هرز می رود
برای کشاورز کیلویی هفتصد سود زیادی است
هندوانه آب معدنی که نمی خورد
با آب باران و آب چاه آبیاری می شود. (2875765) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۴:۲۴:۲۰
آب چاه مگه از سفره های آب زیر زمینی تأمین نمیشه؟! فکر نمیکنی اینطوری فرسایش خاک رو در پی داره؟ (2876023) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۴:۳۹:۰۸
آب چاه؟! میدونی آب چاه از طلا با ارزشتره؟ میدونی سفره های آب زیرزمینی در حال نابودی کامله؟ میدونی آبهای زیرزمینی جایگزین نمیشن؟ (2876048) (alef-13)
 
احسان ازقم
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۴۹:۱۷
من دیشب هندونه را خریدم 800 تومن الکی قیمت ندید تورا قرآن مثل آلوچه ی 100هزارتومنی !!!!!!!!!! (2875766) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۰۷:۴۳
برادر من شما قم بودی
تکلیف ما چیه تهرونیم
قم ارزون ترین شهر ایرانه
من قم بودم همه قیمتاش عالین (2875796) (alef-13)
 
احسان ازقم
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۱:۰۶
کی گفته قم ارزون ترین شهره ؟ ارزونه چون امکانات رفاهی شمارا نداره
ارزونه چون یه بیمارستان بدرد بخور نداریم !
ارزونه چون مترو نداریم !
ارزونه چون بدترین آب را میخوریم !!!!
جوون قمی هیچ آینده ای را برا خودش متصور نیست!
دوتا سینمای بدرد بخور نداریم !
یه فضای سبز درست حسابی در نزدیکی خونه هامون نیست !
ارزونه چون حقوق هامون هم یک سوم شماست !
پس بیخودی انقدر نگید ارزونه ارزونه (2875855) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۲:۰۶
داداش شما حقوق هاتون بالاست قیمتهاتون هم بالاست !
حقوق 700تومنی با این قیمتها توقم خیلی هم کمه (2875859) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۲:۳۲
براتوکه نزدیک به 2میلیون حقوق میگیری عالیه ! (2875860) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۶:۳۵
تکلیف شما اینه که 3برابر ما حقوق میگیرید تو تهران ! (2875871) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۳:۱۵:۵۲
شما بستنی که روش نوشته 500 تومن تو تهران 2000تومن میخری؟
خمیر دندون و برنج و کیک و نوشابه و ماشین را دوبرابر قم میخرید؟ (2875938) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۵:۱۷:۵۰
اقای محترم
هزینه زندگی شامل خمیر دندون نیست
حرفغ من رو کلیتش بود، از میوه و گوشت و حتی برنج ، کرایه، اجاره خونه
تعمیر لوازم
همه چی (2876113) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۲۱:۱۳:۳۱
استاد من امروز ساوه خریدم 1800 تومن! (2876640) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۵۰:۰۶
شما عمده ای بخر من کیلویی پانصد برایتان می آورم
فکر می کنی اگر صادر نشود دست شما ارزانتر می رسد
هندوانه در همان کشورهای خلیج هم کمتر از دو هزار تومان نیست (2875768) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۵۰:۲۲
برو از جایی بخر که ارزون باشه حتما باید از ونک و زعفرانیه بخری (2875769) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۰۸:۵۶
نه بابا
زعفرانیه کجا بود
تازه اگر قیمت پایینترشو بخری یا شله یا سفت و بیمزه
حرف من این بود که چرا وقتی هندونه اینهمه گرونه اینهمه ما کم آبی داریم باید کشاورزیممون خرج هندونه هایی بشه که بخواد با این قیمت برن پیش عرب هایی که همشونو می شناسیم (2875800) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۵۱:۵۱
اولشه مثل آلوچه که میگفتید 100هزارتومنه آخرش الان رسیده به 7 هزار تومن !استانهای دیگه محصولشون برسه به 3000تومن میرسه !!
بیخودی جو ندید (2875774) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۱۶:۰۸
مقاله جالبی بود. ولی اینکه به هر بهانه ای بخش کشاورزی کشور را تضعیف کنیم درست نیست. باید اولویت را به روشهای آبیاری نوین بدهیم ضمن آنکه رشد بی رویه جمعیت در سالهای اخیر فشار روزافزونی را به منابع آبی وارد کرده است. (2875715) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۱۶:۳۴
این فقط در مورد هندوانه و محصولات کشاورزی نیست، که مسوولین برای نشان دادن راندمان، حاضرند همه چیز این مملکت را از بین ببرند...ببینید که چه اندازه و به چه قیمتی سیمان و برق را به عراق صادر می‌کنیم تا آنها بتواند بهتر از منابع مشترک و به خصوص آزادگان که تولید آنها به زودی به ۱.۵ میلیون بشکه می‌رسد و ایران دارد در حد ۱۰۰ هزار بشکه برنامه می‌بندد...صدور سیمان به عراق یا ترکمنستان یعنی‌ همش ضرر...اول اینکه گاز و برق و گازیل تقریبا مجانی‌ به آن میدهیم، دوم اینکه به دلیل دوری کارخانه‌های سیمان به مرز عراق با هزینه بسیار، تریلی‌های بسیار را با گازویل تقریبا مجانی‌ و با سرمایه بسیار، به انتقال این سیمان به بازار عراق اختصاص دادیم که در راه به دلیل سنگینی‌، تمام جاده‌های کشور را مستهلک میکنند و باید هزینه‌های بسیار بیشتری را برای ترمیم و باز سازی این جاده‌ها بدهیم...در مورد صادرات محصولات سنگینی‌ مانند هندوانه با کشورهای عربی‌ هم عین همین صادق است...همچنین پتروشیمی، فولاد، سنگ اهن و... اینها همه ضرر است ولی‌ ما فکر می‌کنیم داریم سود می‌کنیم (2875717) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۲۲:۱۸
بخدا آب مصرفی تولید این هندوانه ها را بصورت خام صادر کنند درآمد بیشتری دارد!
کشور ما در اثر اهمال و بی سوادی مسئولین ، کشور فرصت سوزی هاست !!
مثالش احداث نیروگاه ها !
در کشورهای پیشرفته نیروگاه های کوچک کنار شهرها می سازند تا هم اتلاف انتقال برق نداشته باشند هم اگر خراب شد یک شهر بدون برق باشد
اما اینجا نیروگاه چند هزارمگاواتی می سازند برق را با خطوط پرهزینه از شمال به جنوب کشور منتقل می کنند صد تا ایستگاه تنظیم فشار هم در مسیر می زنند با افتخار هم از افتتاح نیروگاههای چند هزارمگاواتی سخن می گویند آن وقت یک نیروگاه خراب شود نصف مملکت برق ندارد !
بیابانها را نگاه کند همه شده سیم کشی !!!! (2875722) (alef-1)
 
سعید ایرانی
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۳۰:۵۲
واقعا باعث تاسف است که ملیاردها متر مکعب اب مصرف شود برای کمتر از دویست ملیون دلار . مدیریت در ااین مملکتداز صدر تا ذیل مشکل دارد . از سیاست خارجی بگیر تل کشاورزی .تا کی باید این شرایط ادامه پیدادکند .به نظر من مصرف آب در کشاورزی و حتی صنعتی و شرب باید به شدت مدیریت شود اگر نفت بفروشیم و گندم وارد کنیم بهتر از ان است که آب های زیر زمینی را مصرف کنیم ده سال دیگه بخایم نفت بفروسیم اب وارو کنیم تو را خدا مسولان به داد منابع اب های زیر زمینی برسید (2875737) (alef-1)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۳۳:۴۰
عجب!!!! خداوکیلی صادراته داریم؟
صادرات یعنی یدونه گوشی آیفون 130 گرمی که 600 دلار میرزه. یعنی اندازه 3000 کیلو هندوانه صادراتی ایران! حداقل یه چیزی صادر کنین که ارزش داشته باشه و اینقدر سرمایه های مملکت رو هدر ندین! اونوقت میگین بی آبیه و کمتر آب مصرف کنین و حجاب رو رعایت کنین تا بارون بیاد! الف جان لطفا منتشر کن! (2875742) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۳۶:۵۱
نکارید آقا، نکارید. آب رو بریزید تو صنعت پساب های صنعتی رو هم تا حد امکان تصفیه کنید و دوباره برشون گردن به چرخه طبیعت. راه گریز از بحران آب فقط صنعتی شدنه. (2875748) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۳۹:۲۱
صادرات هندوانه و سیب زمینی را ممنوع کنید. (2875749) (alef-13)
 
ناصر
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۴۱:۰۵
اگر منابع آبی کشور درست مدیریت شوند، روشهای مدرن آبیاری جایگزین روشهای غلط فعلی گردد و قیمت آب نیز واقعی شود این مسائل خود بخود برطرف خواهد شد. به شرط اینکه واقعاً بخواهیم چیزی درست شود و یا بگذارند. (2875753) (alef-13)
 
نرگسی
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۴۱:۵۴
برای تولید هر کیلو هندوانه 250 لیتر آب مصرف میشه؟؟؟؟
آقا این آمار رو از کجا در آوردی؟؟؟ (2875756) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۵۰:۴۸
عجب ملت جالبی هستیم ما!!!!
من موندم اگه یه کشوری بودیم که این همه منابع خدادادی نداشتیم چه وضعی پیدا میکریم!!
خوب مسلمونا همون اب رو به کشورهای تشنه ی عرب صادر کنید بصرفه تره! (2875770) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۲۳:۲۴:۲۱
دقیقا. اگر آب رو لیتری یک صدم دلار هم صادر کنن به صرفه تره. بماند که آب تصفیه شده همون حدود لیتری یک دهم دلار قیمت داره (2876831) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۵۲:۵۰
شنیدم 92 درصد اب کشور صرف بخش کشاورزی میشه 8 درصد مصرف خانگی و صنعنی
اخه یه کم مدیریت باشه باید با محصولات کشاورزی مون توی منطقه حرف اول رو بزنیم (2875776) (alef-13)
 
استاد دانشگاه تهران
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۵۳:۲۹
کاشت محصولات پر مصرف مثل هندوانه (از نظر مصرف آب) رو باید محدود و یا قطع کرد. ما ایرانیان باید در عادتهای غذایی خود خصوصا در میزان و نوع میوه های مصرفی تجدیدنظر کنیم.
اتلاف خیلی زیاد میوه از مرحله تولید تا توزیع و مصرف را باید کاهش بدیم. ایران کشور پر آبی برای کشاورزی برخی از محصولات نیست. منابع آب بطور خطرناکی در حال نابودی هستند. بسیاری از این منابع خصوصا آبهای زیرزمینی یا با مرگ کامل مواجهند و یا برای احیای آنها صدها سال زمان نیاز است. این بی خردی در نابودی منابع طبیعی تا کی باید ادامه داشته باشد و چرا متوقف نمی شود؟ (2875777) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۳:۰۶:۰۳
کشت خیلی از میوه ها و سبزی ها باید ممنوع و واردات در دستور کار قرار بگیره اولویت اب بالاتر از اولویت بیکاریه (2875917) (alef-13)
 
محسن.م
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۴:۰۳:۱۹
استاد جان من فکر می کنم شما اشتباهی اومدی یا توی این کشور زندگی نکردی!
میوه های مصرفی؟!! شاید من ماهها می شه که نتونستم یک کیلو میوه ببرم خونه! پیش همسرم شرمنده م . چه برسه به تجدید نظر توی مصرف اون!خوبه همه پزشکا می گن باید روزانه میوه مصرف کرد. اتفاقاً مصرف هندونه هم برای کسانی که می تونن مصرف کنن خیلی خوبه و کلی از کمبودهای بدن رو خصوصاً در فصل گرما حل می کنه، واقعاً استاد جان قبل از اینکه مطلبتون رو بذارید فکر هم کردید؟ توی مصرف تجدید نظر کنیم؟!
استاد جان جُک کمتر بگید لطفاً. (2875995) (alef-13)
 
سیب زمینی آلوده
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۰۷:۳۱
دقیقا برای پرورش و تولید یک کیلو سیب زمینی 100-150لیتر آب به هدر می رود تازه با استفاده از انوان نیترات ها و کود ها و سموم آلوده میشه به کشورهای خارجی صادر میشه برگشت می خوره و با نازلترین قیمت ها درر داخل کشور مصرف میشه . آب سرمایه کل جامعه انسانیه چرا دولت و مجلس دست رو دست گذاشتن که این یه ذره آبی هم که برامون مونده بدست چاه های عمیق حیف و میل بشه ؟؟؟ الان در شهر بهار -همدان 20ساله فقط دارن این محصول و می کارن بعضی مواقع در طول سال دوبار این محصول و کاشتن .آب سطحش از 10-20متری چاه رسیده به زیر 80 متر این یعنی فاجعه فاجعه فاجعه ...دولت و مجلس کجان؟؟؟اقدامات عملی شون کجاست؟؟ (2875795) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۳۲:۵۹
آخه با کدوم تحقیق و بررسی می فرمایید 250 تیتر آب برای یک کیلو هندوانه مصرف می شود؟ چرا بدون اطلاع جوسازی می کنید؟! من کشاورزی کرده ام. با آبیاری قطره ای و با مصرف روزانه بین 5000 تا 15000 لیتر آب (نیاز به آب در زمان ثمر دهی بیشتر است.) تقریبا 250 تن در بازه 3 ماهه می توان برداشت نمود. یعنی کمتر از 4 لیتر برای هر کیلو. (2875843) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۲:۰۲
همه که آبیاری قطره ای که ندارند کشاورز باهوش (2875858) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۳:۰۵:۰۷
در این شرایط یه لیتر هم زیاده (2875916) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۳:۰۶:۱۶
برادر عزیز 5000 لیتر آب فقط در عرض 15 دقیقه از یک چاه آب خارج میشود ! (2875918) (alef-13)
 
رضایی
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۶:۵۸
امان از دست تاجران ایرانی !
آیا میدانید که صادرکنندگان تره و بار، هندوانه را به چه قیمتی از کشاورزان میخرند؟
خرداد ماه پارسال(93) به پیشنهاد یکی از آشنایان عازم بندر لنگه در استان هرمزگان شدم تا با یکی از صادر کنندگاه تره بار همکاری کنم و در زمینه خرید هندوانه و تحویل آن به تاجر مورد نظر فعالیت کنم. با توجه به آشنایی که از قبل با کشاورزی و تولید تره بار داشتم ابتدا به شهرستان کازرون رفته و سری به مزارع هندوانه زده و صحبتی با هندوانه کاران در مورد خرید و صادرات هندوانه داشتم و سپس به تاجر مورد نظر گزارش دادم. ایشان تاکید کردند دیگر سراغ کشاورزان نرو ! بگذار بازار پر از هندوانه که شد و قیمت ها خوب پایین آمد به کمترین قیمت هندوانه را از کشاورز خریده و صادر میکنیم . ونهایتا همینگونه شد صادرکنندگان هندوانه را به قیمت کیلویی 150 تومان از کشاورز میخریدند و به امارات صادر میکردند. و نهایتا بعد از چند روز همکاری متوجه شدم که یکی از دلایل عدم رشد ایران در زمینه های کشاورزی و صنعتی ، تجار گرامی هستند. چون هیچ دغدغه ای برای حمایت از تولید کننده ندارند و فقط به فکر منافع خودشان هستند و از طرفی برای واردات کالا به کیفیت و ارزش یک کالا و اینکه آیا در داخل کشور امکان تولید آن کالا وجود دارد یا نه، توجه نمیکنند. و فقط به سود خود فکر میکنند و هیچگونه دغدغه ای برای رشد و پیشرفت کشور ندارند. (2875873) (alef-13)
 
ا.ر
۱۳۹۴-۰۲-۱۹ ۰۰:۰۲:۴۴
"...جهان سوم جايي است كه هركس بخواهد خانه اش آباد شود بايد در تخريب مملكتش بكوشد" دكتر حسابي (2876885) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۲:۵۹:۲۴
چماق هنداونه الف بر سر دولت ! (2875904) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۳:۰۴:۴۳
با نظایر همین کارا دریاچه ارومیه رو خشک کردید کشت های مختلف و سیب و انگور و...بعد طلبکار هم هستن که دریاچه ما رو دولت خشک کرد.دولت لوله کشی کرده اب رو اورده به نهاد ریاست جمهوری و هیات دولت هر روز یه میلیون لیتر اب میخورن سنگ کلیه نگیرن. کارکنان سدها هم هر روز اونجا هر نفر یه میلیون لیتر اب میخوره که حسابی پوستش باطراوت بشه (2875914) (alef-13)
 
عرفان
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۳:۱۲:۲۵
اتفاقا صادرات هندوانه خیلی هم خوب است! با یک بررسی دم دستی رسیدم به این صفحه :
http://www.huffingtonpost.com/2014/10/13/food-water-footprint_n_5952862.html

که محصولات مختلف را از لحاظ مصرف آب مقایسه کرده. اتفاقا هندوانه مثلا یک چهارم پرتقال آب مصرف میکند.

فکر میکنم چون هندوانه میوه آبداری است همه فکر میکنند حتما بیشتر از بقیه آب مصرف میکند (2875930) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۳:۳۸:۳۵
سلام خدمت همه عزيزان
كامنت ها همه سر قيمت با هم چونه ميزنيد كه چرا اينجا گرونتره يا جاي ديگه ولي يكي نيومد بگه چرا مديريت صحيح نميشه اموزش بدن به اين كشاورزها تا بجاي كاشت هندونه ي چيز ديگه بكارن كه هم به اب كمتري نياز داشته باشه هم صرف بيشتري داشته باشه تا بعد نخوايم از درد بي ابي بناليم (2875970) (alef-13)
 
عزیز
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۴:۱۷:۱۲
بین ۲۰٪ تا ۳۰٪[۹] آن تبخیر یا جاری می‌شود و به هدر می‌رود
...
اب بیش از دوسوم سطح کره زمین را پوشانده‌است. ۹۷٫۶۳ درصد از آب‌های موجود در این سیاره در اقیانوس‌ها و دریاها انباشته شده‌اند، لیکن تنها حدود ۸/۲ درصد از آب‌های موجود قابل شرب می‌باشد. مقدار قابل توجهی از کل آب‌های سطح کره زمین به‌صورت مناطق قطبی، یخچال‌های طبیعی، رطوبت هوا و خاک می‌باشد که عملاً غیرقابل دسترسی‌است و تنها ۰٫۶۲ درصد از آن در رودخانه‌ها جاری بوده و یا به‌صورت دریاچه‌های آب شیرین و منابع زیرزمینی قرار گرفته‌اند و انسان‌ها آب آشامیدنی خود را از این منابع تأمین می‌نمایند.
...
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%A8 (2876017) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۴:۲۴:۰۳
باز یک مقاله بی پایه و مقایسه چند عدد خام و نتیجه گیری کاملا غیر کارشناسی صرفا جهت ایجاد جنجال!
اولا صادرات هندوانه حتما سود خوبی نصیب صادر کننده می کند وگرنه هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد.این داستان در مورد کشاورز و واسظه ها هم صدق می کند.
ثانیا این محصول ماندگاری پایینی دارد یعنی یا باید مصرف شود و یا باید صادر شود.قابل انبار کردن نیست.هم کشاورز و هم خریدار و هم صادر کننده این را می داند.عجیب است که نویسنده آن را "آب مجازی" نامیده است.چون آب قابلیت ماندگاری بالایی دارد.
ثالثا از دو ردیف بالا نتیجه می گیریم نگارنده معتقد به ممنوعیت کشت این محصول است و آن را موجب از بین رفتن منابع آبی کشور می داند.سیوال این است که آیا آن 250 لیتر آبی که به قول ایشان صرف تولید یک کیلوگرم هندوانه میشود قابل استحصال به عنوان آب آشامیدنی است یا صرفا "روغن ریخته نذر امامزاده" است؟ و از سوی دیگر از این مقدار آب چه مقدار به صورت تبخیر و یا صورتهای دیگر به چرخه اکوسیستم کشور یاز میگردد و چه مقدار همراه با هندوانه خارج میشود؟
امیدوارم اگر قصد اتخاذ سیاستی هست تمام موارد لحاظ گردد و نه تنها مقایسه چند عدد. (2876022) (alef-13)
 
ا.ر
۱۳۹۴-۰۲-۱۹ ۰۰:۰۸:۰۷
معلومه كه براي صادر كننده سود داره ولي با از بين بردن سفره هاي زير زميني دودش تو چشم همه ميره. در ضمن صادرات با اين ميزان عايدي توجيه اقتصادي نداره (2876896) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۴:۳۶:۵۲
اگر براى يك كيلو هندوانه ٢٥٠ ليتر اب مصرف ميشود بنظر من كشت ان در اين شرايط مملكت حرام است ، يك جاى اين حرفها عيب دارد و با عقل و منطق نميخواند . (2876045) (alef-13)
 
فرزین
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۵:۰۵:۱۵
مملکت کم آب داریم و ملت برنج خور! مملکت کم آب داریم و کشت هندوانه! مملکت بزرگ داریم و قیمت وحشتناک زمین مسکونی!

1- آقایان اگر آب و زمین هایی را که صرف کشت هندوانه و برخی ارقام نامناسب برنج و .. می شود به کنجد و ذرت دامی و سویا اختصاص پیدا کند کلی از مشکلات واردات مواد غذایی از قبیل روغن و کنجاله و گوشت و ....کشور حل می شود.

2-چرا دولت در شهرهایی که زمین کافی وجود دارد (اکثر شهرهای ایران به جز تهران) به جوانان متاهل که پول ساخت مسکن را دارند زمین نمی دهد تا خودشان بسازند و مشکل مسکن حل شود؟ (2876097) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۲۲:۲۹:۵۹
بسیاری از نقاطی که در ان هندوانه کشت میشود مستعد برای کشت زعفران و زرشک. می باشد که محصولاتی اقتصادی است و نیاز ابی انها بسیار بسیار کم است . (2876763) (alef-13)
 




آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44