ثبت نام | ورود
English
امروز يکشنبه 1403.2.16 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

اهمیت جایگاه بازرسی در سازمانهای نظام مهندسی ساختمان

مهندس محمدحسین مسعودی- عضو هیئت رئیسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

 

مديريت، محور اساسى و ستون فقرات بالندگى سازمانها و جوامعى است كه در جهت كسب اهداف خويش در تلاشند. تحقق رشد و توسعه، بدون توجه به مديريت، امكان‏پذير نخواهد بود. هرجا پيشرفتى ديده مى ‏شود يا نوعى عقب‏ ماندگى بروز مى ‏كند، بايد تأثير عامل مديريت را در آن جستجو كرد. به منظور جلوگيرى از ركود و ايجاد تحرك و پويايى در سازمانها، نظامهاى نظارت مديريت یا همان بازرسی، ايجاد مى ‏شود، تا با تمهيدات مستمر خود، زمينه‏ هاى پيشرفت و افزايش بهره ‏ورى را فراهم نمايد. در واقع در نظامهاى نظارت مديريت، بر دستيابى به هدفها، برنامه‏ ها، اجراى قوانين و مقررات، خط مشى‏ ها و همچنين استفاده‏ ى بهينه از منابع، تأكيد مى ‏شود.

فرآيند نظارت و بازرسی، يكى از بااهميت ‏ترين جرياناتى است كه هر سازمان براى تضمين بقاء و اطلاع از كيفيت عملكرد و اجراى ‏برنامه ‏هاى خود، به آن احتياج دارد. اطلاعات به دست آمده از این فرآيند ، به عنوان بازخورد، ضمن ايجاد هوشيارى در مديران، به صحت و سلامت جريان عمليات و فعاليتها كمك قابل توجهى مى ‏نمايد.

فعاليتهاى سازمانى، در چارچوب اهداف، خط مشى ‏ها و برنامه ‏ها، محقق مى ‏شود و مديران همواره به عنوان يكى از وظايف مهم خود، در پى روشهاى نظام‏ مند و كارا، براى ايجاد حلقه‏ ى دريافت اطلاعات موردنياز از اهداف، برنامه‏ ها و خط مشى‏ ها و تطبيق آن با عملكرد، بوده ‏اند. در اين راستا فرآيند نظارت و بازرسی در سازمان، مى ‏تواند آنها را در جهت تحقق اهداف و برنامه ‏ها، هدايت كند. قطعاً هر چه سيستم نظارت و كنترل، قدرتمندتر عمل كند، عملكرد سازمان براى دسترسى به اهداف، تضمين بيشترى خواهد داشت؛ چه اينكه نظام نظارت، بازوى قدرتمند براى مجريان، به شمار مى ‏آيد.

bazطبق ماده 18 از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، هر یک از سازمانهای استانها، حسب مورد دارای یک یا چند بازرس می باشند که موظفند در چارچوب قانون و آئین نامه اجرائی آن و آئین نامه مالی سازمان به حسابها و ترازنامه سازمان استان رسیدگی و گزارشهای لازم را جهت ارائه به مجمع عمومی تهیه نمایند و نیز تمامی وظایف و اختیاراتی را که به موجب قوانین و مقررات عمومی بعهده بازرس محول است، انجام دهند.

باتوجه به ماده 51 از آئین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، بازرسان از ارکان سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در استانها محسوب می گردند. همچنین طبق ماده 82 از آئین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وظایف و اختیارات بازرس یا بازرسان بشرح ذیل تعیین می شود:

الف- اظهارنظر درباره صحّت و درستی صورت دارائی ها و صورت حساب دوره عملکرد و ترازنامه ای که هیئت مدیره برای ارائه به مجمع عمومی تهیه نموده است و تهیه گزارش و تسلیم آن به هیئت مدیره حداقل 15روز قبل از تشکیل مجمع عمومی.

ب- اظهارنظر درباره صحّت مطالب و گزارشها و اطلاعاتی که هیئت مدیره برای ارائه به مجمع عمومی تنظیم نموده است.

پ- بازرسان باید اطمینان حاصل نمایند که اقدامات و عملکرد هیئت مدیره در حدود قانون و آئین نامه های اجرائی آن بوده و حقوق اعضاء در حدودی که قانون و آئین نامه های آن تعیین کرده، به طور یکسان رعایت شده باشد و در صورتی که هیئت مدیره تخلف یا تخطی از قانون و آئین نامه داشته و یا اطلاعاتی برخلاف حقیقت در اختیار مجمع عمومی قرار دهند، بازرس یا بازرسان مکلفند که مجمع عمومی را از آن آگاه نمایند.

ت- بازرس یا بازرسان با اطلاع هیئت مدیره حق دارند در هر موقع هرگونه رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به سازمان هر استان را از هیئت مدیره مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهند. این رسیدگی نباید به گونه ای باشد که موجب وقفه در عملیات جاری شود.

ث- بازرس یا بازرسان می توانند به مسئولیت خود در انجام وظایفی که برعهده دارند از نظر کارشناسان استفاده کنند، مشروط بر این که آنها را از قبل به طور رسمی و کتبی به سازمان استان معرفی کرده باشند. این کارشناسان در موارد و حدودی که بازرس یا بازرسان تعیین می کنند مانند خود بازرس حق هرگونه تحقیق و رسیدگی را خواهند داشت.

این یادداشت باتوجه به نزدیک شدن زمان انتخابات بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان برخی استانها تهیه شده که امید است مورد استفاده جامعه مهندسی ساختمان قرار گرفته و آنها را در انتخاب صحیح و موثر بازرسان و مطالبه حقوق مغفول مانده در این حوزه یاری نماید.

نقل از راهبر مهندسان ساختمان



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 42