ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اندیشگاه

پیش‌شرط‌های ورود سرمایه‌گذاران خارجی در دوران پساتحریم
اسدالله عسگراولادی
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین
تا سال‌های گذشته بخش اعظم اقتصاد کشور دولتی و متکی به درآمدهای نفت بود و بخش خصوصی نیز چشم به حمایت دولت دوخته بود، ولی امروز به دلیل کاهش شدید قیمت نفت دولت برای عبور از این گردنه و پیچ تاریخی نیاز بیشتری به بخش خصوصی دارد و بخش خصوصی نیز نیازمند تکیه بر داشته‌ها، شناخت و استفاده از ظرفیت‌های خود است.
بخش خصوصی امروز باید هوشمندانه‌تر، پخته‌تر، مصمم‌تر و جامع‌تر از گذشته تصمیم‌گیری و حرکت کند. امروز مدیریت واپس‌نگر و نقد بدون عمل، پاسخگوی نیازهای جامعه نیست. در این شرایط بخش خصوصی باید با نگاه عمل‌گرایانه، گلچینی از نخبگان خود را به میان آورد و برای نتیجه محتوم صف‌آرایی کند.
امروز برای برون‌رفت از شرایط فعلی ضمن تعامل حداکثری بین دولت و بخش خصوصی باید تولید سرلوحه کار دولت و بخش خصوصی قرار گیرد و پول از واسطه‌گری به سمت تولید هدایت شود و تمامی عوامل اثرگذار برای رونق تولید از جمله نظام بانکی و بازار سرمایه ‌باید در خدمت تولید باشد و بدون تبعیض از کلیه بخش‌های مختلف تولیدی حمایت
کند. چراکه تولید وسیله‌ای برای رفاه و توسعه اقتصادی کشور واساس ومبنای تجارت است و صادرات برای رونق تولید و خارج کردن کشور از رکود نه‌تنها ضروری بلکه امری بسیار واجب و لازم است و شرط صادرات انجام تولیداست وبرای تحقق این امر ‌باید از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده شود.
امروز در نظام اقتصادی کشور باید نگاه جامع وکلان وتوجه به منافع ملی جایگزین نگاه بخشی و صنفی و شخصی در سطوح مختلف شود و بخش‌های مختلف اقتصادی ‌باید دارای برنامه‌ای مشخص و جامع باشند و به‌طور کاملا هماهنگ باهم عمل کنند تا موجب هم‌افزایی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشور شود و ایجاد این هماهنگی و همکاری بین بخش‌های مختلف اقتصادی ‌باید توسط اتاق بازرگانی صورت
پذیرد.
امروز باید به دنبال بهبود فضای کسب‌وکار و رونق آن از طریق توسعه صادرات، حمایت از تولید داخلی برای ایجاد اشتغال، تلاش در جهت ایجاد همگرایی در بخش‌های مختلف اقتصادی، کاهش انحصار، رفع تبعیض، ریشه‌کن کردن فساد اقتصادی و حمایت از اعضا با چابک سازی، قانونمداری و رعایت اخلاق حرفه‌ای کسب‌وکار با استفاده از خرد جمعی در اتاق بازرگانی باشیم.
برای پیاده‌سازی موارد فوق نیازمند ایجاد محیطی باثبات و مطمئن برای سرمایه‌گذاری و تولید و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه، تقویت اعتماد مردم به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی و اجماع در نظام و قوای سه‌گانه برای تدوین و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها در جهت رشد و توسعه اقتصادی با محوریت بخش خصوصی باشیم.

نقش اتاق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی
اتاق می‌تواند با برگزاری سمینارهای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه کشورهایی که مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، در روند توسعه و سرمایه‌گذاری کشور نقش فعالی داشته باشد. اتاق باید به دنبال جذب سرمایه از کشورهایی مانند چین و هند و در صورت رفع تحریم‌ها، آلمان و فرانسه باشد. در صورت حسنه شدن روابط بین ایران و کشورهای عربی نیز جذب سرمایه این کشورها باید در دستور کار اتاق قرار بگیرد. این فعالیت‌ها باید با کمک هیات‌ها و شوراهای مشترک ایران و کشورهای خارجی انجام گیرد.
در دوره پسا تحریم، غرب برای سرمایه‌گذاری مستعدتر از شرق است؛ ولی به‌دلیل راستی‌آزمایی و مسائل سیاسی تفاهم‌نامه مشترک ایران و 1+5 بعید به نظر می‌رسد در سال‌جاری فرصت کافی برای جذب و سرمایه‌گذاری خارجی، خصوصا از کشورهای غربی داشته باشیم. در واقع سیاست اتاق در پسا تحریم نباید صرفا خرید کالا و خروج ارز از کشور باشد، این تجارت باید دو طرفه و همراه با جذب سرمایه از کشورهای خارجی باشد.
یکی دیگر از وظایف اتاق این است که با تدوین پروژه‌هایی که در داخل کشور اجرا می‌شود و با مذاکره با سرمایه‌داران و شرکت‌های خارجی از طریق وابسته‌هایی که در اختیار دارد، رایزنی برای اجرای پروژهای داخلی را برعهده گیرد. البته همه این عوامل در گرو این است که اتاق از افرادی که دل‌مشغولی کشور و اقتصاد ملی را دارند، تشکیل شده
باشد.
نقل از دنیای اقتصاد

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48