ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نگاهی به آینده

ایران؛ آخرین غول خفته جهان
نیکولاس بنسکی*
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری فرست‌ فرانتیر
شرکت سرمایه‌گذاری «فرست فرانتیر» یک بانک سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذاران نهادی کمک خواهد کرد به‌طور جهانی در بازار‌های پیش‌رو سرمایه‌گذاری کنند. این بازارها، بازارهایی پیش از نوظهور است. یکی از مشخصات کلیدی چنین بازارهایی در مقایسه با بازار‌های توسعه‌یافته این است که بازارهای پیش از نوظهور توانایی رسیدن به رشدی بسیار بیشتر از حد معمول را دارند. به همین علت است که این بازارها، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بیش از دو دهه بسیار جذاب بوده‌اند.

بازار ایرانی مانند هر بازار در حال رشد دیگری، برای رشد به سرمایه نیازمند است. شرکت‌های بسیاری با کلاس‌های جهانی در ایران وجود دارند؛ اما بیشتر آنها از فناوری جدید و فرآیندهای موجود در دنیا به خاطر وجود تحریم‌ها به دور مانده‌اند. اگر مذاکرات جاری به لغو تحریم‌ها منتهی شود، سرمایه‌های خارجی به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم و بازار سهام، سرازیر خواهد شد. این امر با قدرتمندسازی مصرف‌کنندگان و تزریق سرمایه به پروژه‌ها و کسب و کار جدید، موجب رشد عظیمی در اقتصاد ایران خواهد شد.ایران توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به‌عنوان آخرین غول خفته نگریسته می‌شود. این امر باعث بازگشت مناسب سرمایه‌گذاری برای هر دو طرف ایرانی و خارجی خواهد شد.
سرمایه‌گذاران خارجی سرمایه‌گذاری خود را هم به سمت مصرف‌کنندگان و هم به سمت زیر ساختارها هدایت خواهند کرد. این تقریبا الگوی تمامی بازار‌های نوظهور است و این سرمایه‌گذاری شامل حوزه‌هایی نظیر خودروسازی، مخابرات و بخش کالاهای مصرفی بادوام با رشد فزاینده و بالاخص کالاهایی که مصرف‌کنندگان جدیدا متمکن شده مایل هستند در آمد خود را مصروف آن کنند، خواهد شد. زیر ساختارها به سرمایه‌گذاری بلند مدت و بانک‌های خارجی برای تامین مالی پروژه‌ها نیازمند است. این برنامه‌ها شامل پروژه‌هایی نظیر ساخت جاده‌های جدید و نیروگاه‌های برق با منافع فزاینده‌ای برای تولیدکنندگان سیمان و شرکت‌های ساختمانی خواهد بود. سرمایه‌گذاران بخش ساختمان نیز از این موقعیت بهره‌مند خواهند شد و ارزش افزوده جدیدی به جریان سرمایه‌گذاری وارد خواهد کرد.
ایران در مقایسه با بازار‌های نوظهور دیگر مزایای بسیاری دارد. ایران جمعیتی تحصیلکرده، دولتی با ثبات و قدرتمند دارد و همچنین مردم ایران به قانون و تاریخ فرهنگی هزاران ساله خود احترام می‌گذارند که این به ایرانی‌ها هویت قوی می‌دهد. این خصیصه ایران را از باقی کشور‌ها متمایز می‌سازد. ایزوله شدن ایران را از باقی دنیا دور نگه داشت و این بازگشت دوباره چالشی بزرگ و جدید برای ایران خواهند بود.
برای خلق محیطی بهینه برای سرمایه‌گذاری در ایران، قانون‌گذاران ایرانی باید مطمئن شوند که بازار ارز شفاف و دقیق باشد و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌طور دقیق کنترل و نظارت می‌شوند. این حوزه‌ای است که بسیاری کشورها با هم رقابت می‌کنند که می‌تواند باعث سقوط سرمایه‌گذاران خارجی و از میان رفتن آنها به یک روش خصمانه شود. استیفای چنین حق و حقوقی از ایران در مراحل ابتدایی به معنای این است که ایران در مقایسه با رقبای خود از شانس بیشتری برخوردار است. حتما این موضوع اصلی که بازگشت ایران به نیروهای رقابتی جامعه مالی جهانی است به‌زودی تحقق خواهد یافت؛ با این شرط که دولت حمایت کند که حتما این‌گونه خواهد بود.

*نیکولاس بنسکی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری «فرست فرانتیر» بیش از 40 سال سابقه خدمت در بانک‌های سرمایه‌گذاری در بریتانیا و دیگر کشورها را دارد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آکسفورد، وی به یکی از گروه‌های بانکی سرمایه‌گذاری در بریتانیا پیوست و در این شرکت که به مدت 20 سال در آن کار می‌کرد، متخصص در زمینه مالی دیگر کشورها بود. بنسکی تمرکز خود را به‌طور اختصاصی روی سرمایه‌گذاری بر بازارهای نوظهور گذاشته است. فعالیت کلیدی در موسسه سرمایه‌گذاری فرست فرانتیر تحقیق و جست‌وجو روی شرکت‌ها و اقتصاد‌هایی است که با شرکای محلی شرکت سرمایه‌گذاری ما تشکیل شده است. گستره این شرکای محلی براساس مشتریان این شرکت‌ها در سراسر دنیا به20 مورد رسیده است.

نقل از دنیای اقتصاد

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46