ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.1.28 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مقالات و آثار علمی

انتشار کتاب تصمیم گیری چند معیاره فازی

کتاب تصمیم گیری چند معیاره فازی منتشر شد

دنیای اطراف ما پر از مسائل با ساختارهای پیچیده، مبهم و چند معیاره است و انسانها همیشه مجبور به تصمیم گیری دراین زمینه ها هستند. به طور مثال، هنگام انتخاب شغل، معیارهای مختلفی مانند درآمد، موقعیت اجتماعی، تناسب با سوابق تحصیلی، محل کار، تسهیلات رفاهی، آموزش، میزان نوآوری و ... مطرح می باشند که فرد تصمیم گیرنده، گزینه های مختلف را باید بر طبق ترکیبی از معیارهای کمی و کیفی بسنجد.

در بعضی مسائل مدیریتی، نتیجه تصمیم گیری به حدی مهم است که بروز خطا ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را برای سازمان به همراه داشته باشد. امروزه در عصر رقابت و تکنولوژی، ارزش یک مدیر به طور عمده بر اساس کیفیت و سرعت تصمیماتش سنجیده می شود. فرایند تصمیم گیری بستگی به وجود اطلاعات لازم و کافی دارد. هرچه این اطلاعات کامل تر، دقیق تر و به روزتر باشد، امکان تصمیم گیری درست و به جا از طریق ابزار مناسب بیشتر خواهد بود.

تصمیم گیری چند معیاره به عنوان یکی از کاربردی ترین مباحث، مجموعه ای از فنون و روش هایی استنتاج شده از ریاضیات است که می تواند در بهبود تصمیمات مدیریتی فوق العاده موثر باشد. در روش های تصمیم گیری چند معیاره که در دهه های اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است بجای استفاده از معیار سنجش بهینگی از چند معیار سنجش استفاده می شود. عدم اطمينان محيطي و ابهامات بیش از پیش مسائل نیز ضرورت کاربرد منطق فازی را روشن می کند، به طوریکه بتوان گزاره های زبانی را به زبان ریاضیات ترجمه و اعمال کرد.

این کتاب شامل 22 فصل بوده، که پژوهش های کاربردی و نوین و زمینه های گوناگون از تصمیم گیری چند معیاره را در بر می گیرد. این کتاب مجموعه ای متنوع از روش ها و کاربردهای عملی مجموعه های فازی را در تصمیم گیری چند معیاره در قالب مباحثی چون کاربرد منطق فازی در تصمیم گیری چند معیاره، روش تصمیم گیری چند معیارهF MCDM )، روش تصمیم گیری چند شاخصه فازی (F MADM) ، روش تصمیم گیری چند هدفه فازی (F MODM) ، سیستم پشتیبانی تصمیم چند معیاره فازی (F MCDSS) ، حاصل جمع ساده وزین شده فازی (F SAW) ، روش رتبه بندی بر مبنای تشابه با راه حل ایده آل فازی (F TOPSIS) ، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (F AHP) ، روش های غیر رتبه ای فازی (ORESTE, PROMETHE, ELECTRE) ، فرآیند تحلیل شبکه ای فازی (F ANP) ، تحلیل پوششی داده (DEA) ، انتگرال های فازی چند شاخصه (MAFI) ، فرآیند تحلیل سلسه مراتبی فازی (FAMP) ، برنامه نویسی هندسی (GP) ، برنامه نویسی هندسی فازی (FGP) ،  برنامه نویسی چند هدفه غیر غطی (MONLP) ،  روش حل مدل موجودی مواد چند هدفه (MOIM) ،  برنامه ریزی پویای چند هدفه (MODP) و  بهینگی پارتو (VP) مطرح می کند. این اثر با جمع آوری کارهای روز پیشگامان تصمیم گیری چند معیاره، توسط چنگیز کاهرامان استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه فنی استانبول تدوین شده است.

کتاب تصمیم گیری چند معیاره فازی که مبانی تئوری، کاربردها و پیشرفت های اخیر انواع روش های تصمیم گیری چند معیاره را ارائه می دهد توسط دکتر مهدی روانشادنیا، عضو هیأت علمی و مدیر گروه مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه علوم و تحقیقات و مهندس محمد عادل بزرگمهر ترجمه و اسفندماه 1393 توسط انتشارات سیمای دانش در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

http://www.simayedanesh.ir/product/?sec=view_product&item_type=book&publisher_id=105&book_id=7270



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46