ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اصول و مقررات پیمان

مدلی برای انتخاب پروژه در شرکتهای بزرگ پیمانکاری ایران

مدلی برای انتخاب پروژه در شرکتهای بزرگ پیمانکاری ایران

 

مهدی روانشادنیا، حسین رجایی

 

 

چکیده: عمده شرکتهای ساختمانی بزرگ به لحاظ ساختاری، جز سازمانهای پروژه محور شناخته می شوند. هرچند هر پروژه دارای ویژگیهای منحصر به فردی است، لیکن اضافه شدن هر پروژه به سبد پروژه های موجود مسأله مهمی به جهت تأثیر بر آینده اینگونه شرکتهاست.

این تحقیق به دنبال تهيه مدلی است كه با شناسايي معيارها، طبقه‌بندي و وزن‌دهي آنها و كاربرد تصميم‌گيري چند معياره فازی بتواند با توسعه مباحث تئوريك متناسب با شرايط کشور، الگويي براي تصميم‌سازي انتخاب پروژه‌ها با توجه به سبد موجود در شركت‌هاي فعال صنعت ساخت و ساز ايران ارائه دهد و اثربخشي آن را ارزيابي كند.

در اجرای این تحقیق از یک ارزیابی از سیستم تصمیم گیری مناقصات شرکتهای پیمانکاری در قالب پرسشنامه انجام گرفته است. در مرحله دوم بر پایه سایر مدلهای توسعه یافته محققان قبلی و نیز با اعمال شرایط بومی کشور یک مدل ریاضی تصمیم گیری چند معیاره انتخاب پروژه طراحی شده است. مدل توسعه یافته در قالب یک بسته نرم افزاری گرافیکی در محیط MATLAB پیاده سازی شده و نهایتا در یک مطالعه موردی به کارگیری و نتایج قابل قبولی به دست داده است.

 

واژه های کلیدی: شرکت پیمانکاری، تصمیم گیری چند معیاره، مدل تصمیم گیری، ایران.

 

1- مقدمه

وضعيت كنوني هر سازماني ناشي از تصميمات آن سازمان در تخصيص سرمايه‌هاي خود در سال‌هاي گذشته‌ بوده است. در شرکتهای پیمانکاری، به عنوان سازمانهایی پروژه محور، انتخاب پروژه به عنوان یکی از مهمترین تصمیمات در سطح مدیریت ارشد سازمان مطرح می باشد.

شرکت های پیمانکاری هر روزه با تعداد زیادی از مناقصات روبرو می شوند که می بایستی از بین انها پروژه مناسب را جهت ارزیابی و شرکت در مناقصه انتخاب کنند. این تصمیم می تواند تابع عوامل مختلفی از جمله شرایط پروژه پیشنهادی، وضعیت شرکت و پروژه های موجود آن و ... قرار گیرد. از طرف دیگر، محدودیت نیروی انسانی بخش مناقصات شرکت (برای براورد هزینه ها)، محدودیت منابع مالی، محدود بودن امکان تهیه ضمانت نامه های شرکت در مناقصه و نیز ملاحظات اقتصادی، اجازه شرکت در هر مناقصه ای را به شرکت نمی دهد.

تحقيق حاضر به دنبال ارائه چارچوبي مناسب براي تصميم‌گيري سازمان يافته انتخاب پروژه در یک شرکت پیمانکاری جهت اضافه شدن پروژه جدید به سبد پروژه‌های موجود است. براي انجام چنين مهمي، توجه به پارامترها ی مختلف تأثیرگذار بر مسأله ضروری است. چنين ساختاري بايستي با شرايط بومي كشور همخواني داشته و کارایی لازم در پیاده سازی را داشته باشد.

در این پژوهش بر مبنای کارهای گذشته سایر کشورها، با انجام یک ارزیابی عمومی در سطح پیمانکاران بزرگ عمرانی ایران، معیارهای مهم از دیدگاه متخصصان بومی شناسایی شده و در نهایت مدلی برای تصمیم گیری شرکت یا عدم شرکت در مناقصه تدوین شده است. در مدل طراحی شده، از روشهای ریاضی تصمیم گیری چند معیاره فازی استفاده شده و نتایج مدل در یک مطالعه موردی مورد بررسی قرار گرفته است. نهایتا، مدل ارائه شده در قالب یک بسته نرم افزاری طراحی گردید که برای استفاده های آکادمیک و حرفه ای فعالان صنعت ساخت و ساز قابل استفاده خواهد بود. از برتری های این مدل نسبت به مدل های ارائه شده سایر محققان، جامعیت معیارهای مورد استفاده، تطبیق با شرایط بومی پیمانکاران ایرانی و قابلیت استفاده و کاربر پسند بودن آن است.

 

2- مروری بر تاریخچه

بيش از صد روش تخمين ارزيابي و انتخاب سبد پروژه وجود دارد. به دليل در نظر نگرفتن همه مسائل مرتبط با سبد پروژه و يا صعوبت كاربرد بسياري از اين روش‌ها كاربردي نشده‌اند [1] . به گفته آقاي هس(1993) علم مديريت در مورد ارائه مدل‌هاي كاربردي براي انتخاب سبد پروژه شكست خورده است. يكي از دلايل شكست روش‌هاي متداول بهينه‌سازي در نظر نگرفتن قضاوت، تجربه ودرك تصميم گيران در انتخاب سبد پروژه‌هاست [2] . در مدیریت پروژه های ساخت و ساز، مسأله انتخاب پروژه جهت اضافه کردن به سبد موجود پروژه ها با استراتژی شرکت در مناقصات پیمانکاران ارتباط تنگاتنگی دارد. در بررسی های این پژوهش به هر دو موضوع به صورت همزمان توجه شده است.

احمد و مینکارا در یک ارزیابی از پیمانکاران امریکایی مهم ترین معیارهای تأثیرگذار بر استراتژی مناقصات را مشخص کردند. در این ارزیابی، نوع کار، محل جغرافیایی، اندازه پروژه، نیاز پیمانکار به کار و میزان صعوبت به عنوان مهمترین معیارهای تعیین استراتژی مناقصات شناخته شدند [3] .  پژوهشگران دیگری ویژگیهای محیط مناقصات در کشورهای در حال توسعه و به خصوص کنیا را مورد توجه قرار دادند [4] .  در ارزیابی دیگری، روش مناقصات و انتخاب پروژه توسط پیمانکاران دست دوم مورد بررسی قرار گرفته است [5] . رابینسون فایک و همکاران مهمترین معیارهای مورد نظر پیمانکاران کانادایی در مناقصات را مورد توجه قرار دادند. نتیجه بررسی های آنها نشان می دهد که فرایند تصمیم گیری در شرکتهای کانادایی عمدتا بر مبنای قضاوتهای شخصی بوده و این شرکتها از نبود یک مدل سیستماتیک تصمیم گیری انتخاب پروژه رنج می برند [6] .

در تحقیق دیگری یک مدل تصمیم گیری مناقصات بر مبنای معیارهای استخراج شده از تحقیقات قبلی و نظر 6 خبره ارائه شده است [7] . دولیمی و شن (2002) چهل معیار مهم در تصمیم گیری مناقصات شرکتهای سنگاپوری را مشخص کردند. ارزیابی آنها نشان می دهد که رفتار پیمانکاران بزرگ و کوچک در انتخاب پروژه با هم تفاوتهای معنی داری نشان می دهد [8] .

درو و لو (2003) با بررسی اطلاعات مناقصات عمرانی هنگ کنگی نشان دادند پیمانکاران با تجربه به دلیل داشتن ساختارهای مدون مدیریتی در محیطهای رقابتی بر پیمانکاران کم تجربه برتری دارند [9] .

سال 2004 آقاي هن و همكاران، ريسك سبد پروژه‌هاي عمراني بين‌المللي را در دو سطح پروژه و شركت بررسي كرده و روشي چند معياره را براي حداكثر كردن ارزش شركت ارائه داده اند [10] .  ایشان در سال 2005، تأثیر معیارهای ریسکی را بر انتخاب پروژه های بین المللی را مورد بررسی قرار دادند [11] .

در بررسي كارون و همكاران (2007)، شركت يا عدم شركت پيمانكاران و مشاوران در مناقصه از ديدگاه سبد پروژه‌ها در قالب يك سيستم پشتيبان تصميم براي پروژه‌هاي نيروگاهي ارائه شده است [12] .

وانگ و همکاران پروژه هایی را مورد توجه قرار داده اند که سرمایه گذاری آنها در چند مرحله انجام می شود. برای مدلسازی این مسأله از برنامه ریزی عدد صحیح فازی استفاده شده است. مدل ریاضی تابع هدف و محدودیت های این مدل در زیر آمده است [13] . لیزو و همکاران (2008)، مفهوم مدلسازی روباست پرتفوی را به حالت هایی که پروژه ها بر یکدیگر اندرکنش دارند، اطلاعات ناکافی است و محدودیت های بودجه ای متغیر است، توسعه دادند. برای حل این مسأله از مدل برنامه ریزی صفر و یک چند هدفه استفاده شده است [14] . بانکی و همکاران (2008) اثرات تعداد مناقصه گران بر استراتژی مناقصات شرکتهای ایرانی مورد بررسی قرار داده اند [15] .  تحقیق دیگری با استفاده از تحلیل پوش داده ها یک مدل تصمیم گیری شرکت/ عدم شرکت در مناقصه را پیشنهاد داد. این مدل با تعریف فرصتهای دلخواه مناقصه و با استفاده از اطلاعات مناقصات قبلی در مورد انتخاب یک پروژه برای مناقصه تصمیم گیری می کند [16] .

تحلیل نتایج تحقیقات پیشین ( از 1988 تا 2010) نشان می دهد اکثر مدل‌هاي ارائه شده داراي محدوديت‌هايی در حيطه كاربرد مي‌باشند که لزوما قابلیت استفاده برای شرکتهای پیمانکاری را ندارد. به علاوه، عمده معیارها و شاخص های مطرح شده در تحقیقات مورد بررسی قابلیت کاربرد در شرایط خاص آن کشورها را دارد، که استفاده از آنها جهت پیمانکاران ایرانی نتایج معنی دار ارائه نمی کند. همچنین، پژوهش حاضر سعی داشته همه موضوعاتی که به صورت ناپیوسته در پژوهشهای پیشین مورد توجه قرار گرفته است را در قالب یک مدل جامع منطبق با اصول بین المللی با پوشش معیارهای تعیین کننده تصمیم گیری ایرانی ارائه دهد.

 

3- مدل پیشنهادی برای ارزیابی و انتخاب پروژه

از دیدگاه چن (2002)، محدودیت های مدل های انتخاب پروژه ها عبارتند از: 1) دقت ناکافی به معیارهای متفاوت و بعضا متداخل 2) ضعف در برخورد با جنبه های غیر مالی ارتباط بین پروژه ها 3) عدم استفاده کافی از تجربه و دانش مدیران پروژه 4) احساس پیچیده بودن مدل ها از دیدگاه استفاده کنندگان [17] .  

هدف تحقيق حاضر ، ارائه يك مدل تصميم‌سازي چند معیاره براي انتخاب پروژه‌ با توجه به سبد پروژه های موجود و با در نظر گرفتن معيارهاي تأثير گذار بر مسأله است. این مدل سعی دارد کاستی های مدلهای پیشین در جامعیت معیارها، کاربر پسند بودن، سادگی استفاده و اعمال نظرات مدیران شرکتهای بزرگ پیمانکاری ساختمان ایرانی را رفع نماید. در طراحي معيارها، انجام تحليل ها و تدوين نهايي چارچوب، شرايط بومي صنعت ساخت و ساز كشور و امكان پياده‌سازي اين تحقيق در صنعت مورد توجه بوده است.

بنا به آیین نامه اجرایی بند الف ماده 26 قانون برگزاری مناقصات، سازمان مدیریت و برنامه ریزی (معاونت راهبردی رئیس جمهور) سالانه فهرست بلند پیمانکاران را در 11 رشته و 5 پایه اعلام می کند. رشته های پیمانکاری عبارتند از تأسیسات، ساختمان، ارتباطات، صنعت و معدن، مرمت، خدمات، آب، نیرو، کاوش های زمینی، راه و ترابری، کشاورزی. در تحقیق حاضر پیمانکاران پایه 1 رشته های ساختمان، آب و راه و ترابری مدنظر هستند.

مطابق فهرست بلند سال 1387 سازمان مدیریت برنامه تعداد پیمانکاران پایه 1 رتبه ساختمان 157 پیمانکار می باشد. در صورتیکه سطح اطمینان را 95 درصد در نظر بگیریم، میزان اشتباه مجاز 0.01 و نسبت صفت متغیر 0.5 در نظر گرفته شود، از فرمول کوکران حداقل حجم نمونه آماری 24 به دست می اید. برای شناسایی معیارهای مهم تأثیرگذار بر مدل 103 معیار از پژوهشهای قبلی استخراج و در یک پرسشنامه ساخت یافته از جامعه آماری مورد سوال قرار گرفته است. نتایج پرسشنامه در 5 گروه معیاری تأثیرگذار بر تصمیم گیری و در قالب 25 معیار به صورت زیر طبقه بندی شده است:

1) ملاحظات سازمانی: حجم کاری شرکت و نیاز به کار جدید، پرستیژ پروژه و میزان تطبیق آن با استراتژی شرکت، کارفرما و مشاور پروژه، رویکرد رقبا و احتمال برنده شدن، در دسترس بودن زمان و نیروی انسانی برای مناقصه.

2) مشخصات پروژه: صعوبت پروژه و تجربه کار مشابه، اجرایی بودن زمانبندی پروژه، شرایط کارگاه، در دسترس بودن مصالح، ماشین آلات و سایر ملزومات کار، قابلیت ساخت با روش اجرای پیشنهادی.

3) ریسک ها: نوسانات قیمتی، تأخیر در پرداخت ها، تغییرات آب و هوایی، ثبات قوانین و استانداردهای اجرایی، امکان وقوع دعاوی.

4) ملاحظات مالی: سودآوری براورد شده، جریان نقدینگی و شرایط پرداخت، قیمت اسناد و ارزش ضمانت نامه مورد نیاز، توانایی مالی کارفرما، میزان پیش پرداخت.

5) اثر سبد پروژه های موجود شرکت: فاصله پروژه از سایر پروژه های در دست اجرا، شباهت نوع و شرایط پروژه جدید با پروژه های موجود، تأثیر منابع مورد نیاز پروژه جدید بر منابع پروژه های در دست اجرا، سابقه کار با کارفرما یا سایر عوامل پروژه در پروژه های قبلی، تعامل جریان نقدینگی پیش بینی شده این پروژه با پروژه های موجود.

بر مبنای معیارهای فوق یک مدل تصمیم گیری چند معیاره ساده وزین شده فازی طراحی شده است. در این مدل مدیران شرکتهای عمرانی با استفاده از متغیرهای زبانی نظر خود را در مورد یک پروژه با توجه به هر معیار به صورت تک به تک ارائه می دهند. با تعریف اعداد فازی مثلثی از پیش تعیین شده متغیرهای زبانی به صورت متغیرهای ریاضی فازی درآمده و در مدل مورد استفاده قرار گرفته اند. شکل 1 تعریف متغیرهای زبانی مورد استفاده در مدل را نشان می دهد. بدین ترتیب ارزیابی مدیران شرکت از هر پروژه جدید در قالب اظهار نظر در مورد مطلوبیت هر پروژه در مورد هر معیار با واژه های خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم وخیلی کم بیان می شود.

شکل 1- تبدیل متغیرهای زبانی ارزیابی پروژه به متغیرهای ریاضی فازی

پس از وارد کردن ارزش هر پروژه در برابر هر معیار با استفاده از یک تابع تصمیم گیری ساده وزین شده فازی نمره فازی هر پروژه محاسبه می شود. در محاسبات تصمیم گیری چند معیاره ساده وزین شده، نمره نهایی هر گزینه از جمع وزن دار ارزش گزینه در هر معیار استفاده می شود. در صورتیکه ورودی های تابع فازی باشند، اعداد فازی به جای اعداد حقیقی مورد استفاده قرار گرفته و در کلیه جمع و ضربها از روابط فازی استفاده می شود. در کلیه محاسبات این پژوهش از توابع اصلی فازی یعنی ماکزیمم و مینیمم استفاده شده است. در محاسبات تصمیم گیری چند معیاره ساده وزین شده فازی با آلفا کات و از رویکرد ونگاس و لبیب (2001) استقاده شده است. برخی از متغیرهای تصمیم گیری و روابط مورد استفاده در زیر آمده است:

        

, and

        

, when both  and  are fuzzy sets:

,whereand are real numbers

, and  take values in

, where  

, where   for all  and

, where  is the desirability of every alternative

, where  are weights.

 

نهایتا، عدد فازی نمره هر پروژه با استفاده از رویکرد مرکز سطح ییگر به صورت اعداد حقیقی غیر فازی می شوند:

از اولویت بندی پروژه ها بر مبنای نمرات آنها در مراحل قبل پروژه مناسب برای شرکت در مناقصه انتخاب می شود.

 

4- مطالعه موردی

برای پیاده سازی نتایج تحقیق یک شرکت پایه 1 پیمانکاری ایرانی که در عرصه های بین المللی نیز حضور دارد مورد توجه قرار گرفت. این شرکت در سال 1354 تاسيس و از بدو تاسيس در اجراي پروژه هاي عام المنفعه پيش قدم بوده و در ساخت فرودگاه، آزاد راه، راه آهن، راه هاي اصلي، بهسازي و روکش آسفالت و تاسيسات زيربنايي و ابنيه در داخل و خارج از کشور مشارکت داشته است. شرکت مورد نظر داراي رتبه يک در رشته راه و ترابري، آب و ساختمان و ابنيه و رتبه سه تجهيزات مي باشد. احداث 400 کيلومتر راه اصلي و آزاد راه، 100 کيلومتر راه آهن، ساخت و آسفالت بيش از 600 کيلومتر راه هاي اصلي و فرعي، احداث يکصد واحد مسکوني، ساخت و محوطه سازي دوازده دستگاه مدرسه و هنرستان، احداث تاسيسات و محوطه سازي دو شهرک، پخت و پخش بيش از 3000000 تن آسفالت از جمله کارهاي اجرايي اين شرکت مي باشد.

در یک مقطع زمانی شرکت با فراخوان مناقصه 3 پروژه مواجه می شود، که امکانات نیروی انسانی و ضمانتنامه ای تکافوی انتخاب یکی از این پروژه ها برای شرکت در مناقصه را می کند. در این فرصت، از مدیران شرکت (شامل مدیرعامل، مدیر دفتر فنی و یک عضو هیأت مدیره) خواسته می شود تا ارزیابی خود را از پروژه ها داشته و به صورت نمره به هر پروژه وارد کنند. برای مقایسه از میانگین نمرات این سه نفر استفاده شده است. از طرف دیگر تیمی شامل رئیس هیأت مدیره، یکی از مدیران پروژه و مدیر ماشین آلات  با استفاده از مدل تصمیم گیری پیشنهادی این تحقیق تصمیم گیری می کنند. در این حالت ابتدا وزن هر معیار مشخص شده، سپس ارزیابی این مدیران از هر 3 پروژه جدید در برابر هر معیار مشخص می شود. در نهایت با استفاده از مدل تصمیم گیری چند معیاره ساده وزین شده فازی در قالب نرم افزار MATLAB نمره هر پروژه محاسبه می شود. شکل 2 نمونه ای از خروجی های نرم افزاری را نشان می دهد.  

شکل 2- خروجی مدل تصمیم گیری برای ارزیابی و انتخاب پروژه

حال نتایج تصمیم گیری در حالتهای تصمیم گیری بر مبنای قضاوت سر انگشتی و محاسبات دقیق مدل با هم مقایسه می شود. مدیران شرکت از نتایج به دست آمده ابراز رضایت کرده و بر کاربر پسند بودن و امکان به کارگیری ان به صورت وسیع در سطح حرفه ای صحه گذاشتند. جدول 1 مقایسه نمره هر پروژه در حالت سر انگشتی و حالت کاربرد مدل را نشان می دهد.

 

 

 

جدول 1- مقایسه قضاوت سر انگشتی و نتایج مدل

نام پروژه

نمره بر حسب قضاوت مدیران

نمره بر حسب نتایج مدل

پروژه 1

82.5

72.8

پروژه 2

75

67.6

پروژه 3

60

54.1

 

پروژه انتخابی یک پروژه ساخت زیرساختارهای شهری در شهر دبی می باشد که مبلغ براوردی پیمان آن 24 میلیون دلار امریکا است. مقایسه نشان می دهد اگر چه نمره ها با یکدیگر متفاوتند، لیکن ترتیب گزینه ها حفظ شده است. مدیران شرکت صحت نتایج مدل را تأیید کردند. بر مبنای نتایج به دست آمده شرکت، پروژه شماره 1 را برای شرکت در مناقصه انتخاب نمود و در مناقصه نیز با فاصله کمی از شرکت اول رتبه دوم را بدست آورد.

 

5- نتیجه گیری

با توجه به فقدان فرایند مستند سازي و تصمیم گیری سیستماتیک در شرکت هاي پيمانکاري ایران می توان بااستفاده از نظرات خبرگان و مدل کردن مفهومی و ریاض انتخاب پروژه این تصمیم مهم را راحتتر و دقيق تر اتخاذ کرد. در ادامه پژوهشهای پیشین در سایر کشورهای دنیا تحقیق حاضر به دنبال شناسایی اولویتها و طراحی مدلی برای تصمیم گیری شرکت/عدم شرکت در مناقصه برای شرکتهای پیمانکاری بزرگ ایرانی بوده است.

مدلسازی ابتدا با استفاده از یک ارزیابی در سطح پیمانکاران بزرگ ایرانی انجام شده و در مرحله بعد روشهای تصمیم گیری چند معیاره فازی برای ارزیابی و انتخاب پروژه ها مورد استفاده قرار گرفته اند. مدلسازی ریاضی با کدنویسی در محیط MATLAB 7.1 انجام گرفته است. به کارگیری مدل در یک مطالعه موردی نتایج قابل قبولی را نشان می دهد. توسعه مدل برای کاربرد فراگیر در صنعت ساخت و ساز موضوعی است که برای تحقیقات آتی پیشنهاد می شود.

 

6- مراجع

[1] Cooper. R.G., Edgen. S.J. and Kleinschmidt, E.J., Portfolio management in new products: Lessons form the leaders, Research Technology Management 40(5), September-October 1997a, 16-28.

[2] Mathieu, R.G. and Gibson, J.E., A methodology for large scale R&D planning based on cluster analysis, JEEE Transactions On Engineering Management, 30(3), 1993, 283-29 1.

[3] Ahmad, I., Minkarah, I., 1988. Questionnaire Survey on Bidding in Construction, Journal of Management in Engineering, 4 (3), pp. 229-243.

[4] Jaselskis, E.J., Talukhaba, A., 1997, Bidding considerations in developing countries, Journal of Construction Engineering and Management, 124(3), pp.185–193.

[5] Shash, A.A. 1997, Bidding practices of subcontractors in Colorado, Journal of Construction Engineering and Management, 124(3), pp.219-225.

[6] Fayek, A., Ghoshal, I., AbouRizk, S. 1999. “A survey of the bidding practices of Canadian civil engineering construction contractors”, Canadian Journal of Civil Engineering, 26-1, pp: 13-25.

[7] Chua, D. K. H., Li, D., 2000. Key factors in bid reasoning model, Journal of Construction Engineering and Management, 126(5), pp.349–0357.

[8] Dulaimi, M.F., Shan, H.G., 2002, The factors influencing bid mark-up decisions of large-and medium-size contractors in Singapore, Construction Management and Economics,) 20, pp. 601–610.

[9] Drew, D., Skitmore, M., Po Lo, H., 2001, The effect of client and type and size of construction work on a contractor's bidding strategy, Building and Environment 36, pp.393-406.

[10] Han, S., Diekmann, H., James, E., Lee, Y., Ock, J. 2004. “Multi-criteria financial portfolio risk management for international projects”, Journal of Construction Engineering and Management, ASCE, May/June.

[11] Han, S., Diekmann, H., James, E., Lee, Y., Ock, J. 2005.  “Contractor’s risk attitudes in the selection of international construction projects”, Journal of Construction Engineering and Management, ASCE, 131-3.

[12] Caron,Franco, Fumaglli, Mauro, Alvaro Rigamonti, Engineering and contracting projects: A value at risk based approach to portfolio balancing, Elsevier International Journal of Project Management 25 (2007) 569–578

[13] Wang,J, Hwang,W, “A fuzzy set approach for R&D portfolio selection using a real options valuation model”, Elsevier Omega35, 2007, 247-257

[14] Liesio, J, Mild, P, Salo, A, “Robust portfolio modeling with incomplete cost information and project interdependencies”, Elsevier, European Journal of Operational Research 190 (2008) 679–695

[15] Banki, M. T. Esmaeeli, B., Ravanshadnia, M, "The assessment of bidding strategy of Iranian construction", International Journal of Management Science and Engineering Management, 4-2, pp 153-160.(2008).

[16] El-Mashaleh, Mohammad S., 2010, Decision to bid or not to bid: a data envelopment analysis approach, Canadian Journal of Civil Engineering, 37 (1), pp. 37-44.

[17] Chien CF, “A portfolio evaluation framework for selection R&D projects”, R&D Management, 2002;32(5):359-69

[18] Vanegas, L.V., and Labib, A.W. 2001. Application of new fuzzy-weighted average (NFWA) method to engineering design evaluation. International Journal of Production Research, 36(6):1147-1162



آرشيو مطالب...


دکتر روانشادنیا : سلام امکان دسترسی مقالات در سایتهای ارائه دهنده خدمات مقاله وجود دارد. موفق باشید
دکتر روانشادنیا : سلام امکان دسترسی مقالات در سایتهای ارائه دهنده خدمات مقاله وجود دارد. موفق باشید
z : با سلام و تشکر از مقاله مفیدتان لطفا درصورت امکان مقاله کامل را ایمیل نمایید(به دلیل مشخص نبودن شکل ها) با سپاس
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44