ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.29 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

کیفیت مجریان ذیصلاح در استان تهران و راهکارهایی برای جلوگیری از ورود مجریان صوری یا فاقد صلاحیت به پروژه‌های ساختمانی

راهبر مهندسان ساختمان، نظر جامعه مشاوران خود را در خصوص «کیفیت مجریان ذیصلاح و راهکارهایی برای جلوگیری از ورود مجریان صوری یا فاقد صلاحیت به پروژه‌های ساختمانی» جویا شده که نتایج حاصله بشرح ذیل ارائه می گردد. امید است این اقدام مورد توجه جامعه مهندسان ساختمان کشور قرار گرفته و در تصمیم گیری مسئولان مربوطه در جهت بهبود و ارتقاء وضعیت موجود موثر واقع گردد.

مهندس حامد خانجانی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در رشته عمران:

در تهران مجری ذی صلاح تا 15 دیماه 93 برای پروانه های بالای 2000 مترمربع از طرف شهرداری الزام آور بود. ولی آنچه قابل مشاهده است صوری بودن و عدم تحقق اهداف قانون از الزام این عامل اجرایی متخصص بدلیل فراهم نبودن زیرساختهای آن است. بر اساس خبر مندرج در سایت سازمان استان تهران از 15 دیماه این ماده قانونی برای املاک بالای 1000 متر اجرایی شده است که خبری از وضعیت و نحوه اجرای آن موجود نیست.

راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از ورود مجریان صوری یا فاقد صلاحیت به پروژه‌های ساختمانی:

1-     تدوین آئین نامه­ها و مقررات ملی به روز محتوی مسائل طراحی و اجرایی مصالح و فن آوریهای نوین.

2-     ایجاد مقاومت اجتماعی با آگاهی بخشی عمومی در خصوص مسائل مختلف از جمله خطرات وقوع زلزله، فواید بکارگیری مجری ذی صلاح در چرخه عمر ساختمان . . .

3-     حرفه­ای نمودن صدور پروانه­های ساختمان و صدور پایانکار در بخش فنی با سپردن کامل قضیه به نظام مهندسی ساختمان.

4-     اصلاحات ساختاری و تقویت سازمان نظام مهندسی ساختمان پیرو بند3.

مهندس فرخ فرح دوست، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در رشته ترافیک:

در حاشيه و اطراف مراكز استان تهران ساخت و سازها با چالشهايي همراه است و متاسفانه در اين نواحي بكارگيري اقلام بي كيفيت ، فرار از مشخصات فني طرح و ... بيشتر ديده ميشود.

راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از ورود مجریان صوری یا فاقد صلاحیت به پروژه‌های ساختمانی:

كنترل و نظارت فني بيش از پيش سازمان نظام مهندسي ساختمان بر فعاليتهاي ساخت و ساز،كنترل حضور دائم و فعالانه مجريان ذيصلاح در كارگاه،کنترل مضاعف و نظارت متناوب بر اجرای کار، توجه کامل به رعایت مسایل ایمنی در کارگاه، كنترل و نظارت برقراردادهای نوشته شده بین مالک و مجری و بكارگيري تخصصي نيروهاي بازرسي ايمني ساختمان.

مهندس حسن فراهانی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در رشته عمران:

در بعضی از پروژه ها در بافتهای فرسوده شهر تهران اگر چه مجری وجود داشته است ولی تاثیری در بهبود ساخت و ساز احساس نشده است و علت آن هم به جهت عدم مطالب گری و نبود کنترل مضاعف در این بخش از کار بوده است. مهمترین نقطه ضعف مجریان ذیصلاح عدم آگاهی نسبت به قوانین مصوب و از آن بدتر تا زمانی که حادثه ای رخ ندهد، مجری قانون، به عملکردها نظارت مناسبی ندارد. بنابراین نظارت بر عملکرد مجری بایستی مستمر و از طریق گزارش گیری و انعکاس کارهای شایسته صورت گیرد، ابزارهای تشویقی از عملکرد این گروه باعث ارتقاء کمی و کیفی خواهد بود.

مهندس نوید فرهودی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در رشته عمران:

متأسفانه به دلیل نامناسب بودن وضعیت بازرسی و اعمال جرائم مقتضی توسط سازمان بیشتر مجریان ذیصلاح به‌صورت صوری و صرفاً با مبالغ ناچیز اقدام به معامله سهمیه خود می‌نمایند.

راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از ورود مجریان صوری یا فاقد صلاحیت به پروژه‌های ساختمانی:

به نظر اینجانب رعایت قانون نظام‌مهندسی به‌صورت تمام و کمال نه‌تنها مشکل مجریان صوری بلکه مشکل طراحی و نظارت صوری را نیز تا حدود زیادی رفع خواهد نمود برای روشن‌تر شدن موضوع به ماده 21 آیین‌نامه اجرایی قانون اشاره می‌نمایم که با اجرایی شدن آن بسیاری از پروانه‌های صوری حذف‌شده و دیگر ظرفیت اضافه‌ای برای صوری کاری و پروانه فروشی وجود نخواهد داشت و فرد دارای صلاحیت واقعی به دلیل وجود بازار کار مناسب نیازی به صوری کاری نخواهد داشت ضمن آنکه در آن شرایط می‌توان از افراد دارای پروانه انتظار داشتن معلومات موردنیاز و بروز را نیز داشت. از طرف دیگر هر درآمدی باید به‌تناسب، مسئولیت‌پذیری را به همراه داشته باشد و افراد دارای پروانه باید تحت کنترل دقیق باشند.

مهندس سیدجعفر محسنی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در رشته عمران:

راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از ورود مجریان صوری یا فاقد صلاحیت به پروژه‌های ساختمانی:

1-مهندس ناظر ومرجع صدورپروانه به عنوان تکلیف قانونی میبایست از ورود مجری صوری جلوگیری نماید.

2-روش کار مجری وتنظیم قرارداد مالک ومجری  وقطع ارتباط مالی مالک با اکیپ وعوامل اجرای ساخت.

3-تکالیف مالیاتی و بیمه ای وادارات مربوطه در چهار چوب قانون میتواند از حضور مجری صوری جلو گیری نمایید.

مهندس محسن جیرودی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در رشته عمران:

از نظر بنده وضعیت فعلی به طور خاص در مورد مجریان حقیقی و حقوقی به صورت صوری اجرا میشود و مجریان با گرفتن حق الزحمه و واگذاری پروانه خود عملا تکلیفی چه از طرف سازمان و چه از طرف مالک بر خود نمی بینند .

راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از ورود مجریان صوری یا فاقد صلاحیت به پروژه‌های ساختمانی:

به نظر بنده حداقل باید مجریان مجرب ولی فاقد صلاحیت پروژه ها رو مکلف به دریافت پروانه کاردانی تجربی نمود و از اجرای پروژه ها توسط بقیه مجریان غیر مجرب و فاقد صلاحیت جلوگیری نمود . نگاه تخصصی تر به این مقوله مستلزم مطالعات بیشتر و تحقیقات میدانی در یک سطح کوچک به عنوان جژئی از جامعه آماری می باشد .

مهندس محمدحسین مسعودی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در رشته عمران:

از آنجا که مجریان ذیصلاح را عامل اصلی کیفیت در ساخت و سازها می دانم لذا با بررسی و ارزیابی اجمالی این مهم در استان تهران و اقدامات جاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان می توان گفت:

الف- در ساختمانهای شهر تهران

الف-1) بالای 2000مترمربع (حدوداً 10درصد ساختمانها)؛ حضور قانونی مجریان ذیصلاح، تقریباً 100%، حضور واقعی مجریان ذیصلاح، تقریباً 10%، کنترل و بازرسی عملکرد مجریان، تقریباً 50%.

الف-2) پایین 2000مترمربع (حدوداً 90درصد ساختمانها)؛ حضور قانونی مجریان ذیصلاح، تقریباً 10%، حضور واقعی مجریان ذیصلاح، تقریباً 1%، کنترل و بازرسی عملکرد مجریان، تقریباً 0%.

ب- در ساختمانهای سایر شهرهای استان تهران

حضور قانونی مجریان ذیصلاح، تقریباً 10%، حضور واقعی مجریان ذیصلاح، تقریباً 1%، کنترل و بازرسی عملکرد مجریان، تقریباً 0%.

راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از ورود مجریان صوری یا فاقد صلاحیت به پروژه‌های ساختمانی:

باتوجه به اینکه کیفیت کنترل و بازرسی عملکرد مجریان، مهمترین عامل جلوگیری از حضور مجریان صوری یا فاقد صلاحیت در پروژه ها می باشد لذا برنامه ریزی جهت امور ذیل می تواند اثرگذاری این موضوع را افزایش دهد:

الف- تشکیل تیمهای اجرایی کنترل و بازرسی با حداقل 5 عضو حقیقی از مجموعه مهندسان؛ کارشناس رسمی(ماده27)، پایه1، پایه2، پایه3 و کارآموز(هرکدام یک نفر و کارآموزان 3نفر)

ب- تشکیل تیمهای ستادی کنترل و بازرسی با حداقل 2 عضو حقیقی و یک عضو حقوقی به منظور تهیه چک لیست جامع کنترل و بازرسی و انجام ویرایش های لازم درجهت افزایش کیفی مجریان و همچنین تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از بازرسی ها و برنامه ریزی جهت آموزش مجریان و برخورد با متخلفین

لازم به ذکر است که تعداد تیمهای اجرایی و ستادی مذکور می تواند باتوجه به حجم ساخت و سازها برای هریک از شهرها متنوع برنامه ریزی گردد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 45