ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

بسته ضدآلودگی هوا برای پایتخت
دنیای اقتصاد: مديريت شهري تهران با ارائه بسته‌‌اي حاوي 9 اقدام عملياتي، راهكار جامع درمان آلودگي هواي پايتخت را اعلام كرد. معاون شهردار تهران در اين خصوص، با اشاره به بدهي 7200 ميليارد توماني دولت به پايتخت، گفت: بخش زيادي از طلب شهرداري، مربوط به ناوگان حمل‌ونقل عمومي به‌خصوص «مترو» است كه وصول آن، آثار مستقيم بر كاهش ترافيك و بهبود هوا دارد. يك عضو شوراي‌ شهر نيز پيشنهاد داد: از سه منبع اصلي آلاينده شامل خودرو، كارخانه‌ و ساخت‌وساز‌ جريمه سنگين اخذ شود و سهم «دولت الكترونيك» افزايش يابد.

9 درمان آلودگي هواي تهران


گروه مسكن: مديريت شهري تهران براي مهار آلودگي هوا، 9 راهكار عملياتي به دولت پيشنهاد كرده كه اجراي برخي از آنها، علاوه بر حذف ذرات معلق از آسمان پايتخت، مي‌تواند دو چالش عمده ديگر اين كلان‌شهر شامل «باغ‌كُشي» و «ترافيك» را نيز درمان كند.


روز گذشته معاون برنامه‌ريزي شهردار تهران با اعلام آخرين رقم بدهي دولت به شهرداري، بخش قابل‌توجهي از اين طلب 7 هزار و 200 ميليارد توماني را در حوزه «مترو» و ساير ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومي عنوان كرد و گفت: اگر مطالبه دولتي شهرداري تهران با توجه به محدوديت‌هاي مالي دولت از روش‌هاي ديگري همچون تهاتر دارايي‌هاي سرمايه‌اي دستگاه‌هاي دولتي، وصول شود، برنامه احداث سالانه حداقل 20‌كيلومتر خط مترو جديد در پايتخت محقق خواهد شد و اثر مستقيم اين شكل توسعه حمل‌ونقل عمومي، كاهش منابع آلاينده‌ هوا را به همراه خواهد داشت.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، ديروز يك عضو شوراي شهر تهران نيز 8 روش مقابله با آلودگي هوا را در كنار راهكاري كه معاون شهردار از بابت تامين‌اعتبار بودجه مترو عنوان كرد، پيشنهاد داد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» افزایش آلودگی هوا با دو منشأ اصلی گرد و غبار و سوخت غیراستاندارد در سه سال اخیر سبب شده تا هوای نیمی از روزهای پایتخت در وضعیت قرمز قرار گیرد از این رو مدیریت شهری تهران متشکل از مجموعه شهرداری و شورای شهر 9‌راهکار مشترک برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت ارائه کردند.
بسته مشترک راهکارهای عملیاتی از سوی شهرداری و شورای شهر حاوی 8 راهکار پیشنهادی از سوی شورا و یک راهکار در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی از سوی شهرداری است. اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران با اشاره به افزایش آلودگی هوای تهران به تشریح 8 راهکار اولیه این مشکل پایتخت پرداخت. این عضو شورای شهر تهران در تشریح این 8 راهکار عنوان کرد: تعیین تکلیف در مورد کیفیت سوخت وارداتی و سطح استاندارد آن، تسریع روند جایگزینی خودروهای فرسوده، صدور دستور بازسازی ناوگان حمل‌و‌نقل دستگاه‌ها، تعیین جریمه‌های سنگین برای منابع آلودگی هوا همچون کارخانه‌ها و ساخت‌وسازها، حمایت از تولید خودروهای برقی، درنظر گرفتن جریمه‌های سنگین برای تخریب باغات، تشویق مسوولان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و افزایش سطح هوشمندی دستگاه‌های دولتی و عمومی برای کاهش سفرهای درون شهری مهم‌ترین اولویت‌های مدیران شهری و دولتی برای کاهش میزان آلودگی هوای پایتخت می‌تواند باشد.
از سوی دیگر محمود صلاحی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری در نشست خبری خود در روز گذشته راهکار شهرداری تهران برای رفع مشکل آلودگی هوای شهر را، توسعه حمل‌ونقل عمومی دانست. او در این باره گفت: برای حل این مشکل راهی جز توسعه حمل‌و‌نقل نداریم و این در حالی است که در سال‌های گذشته تنها سالانه 5/ 2 کیلومتر مترو ساخته می‌شد اما حالا به صورت میانگین سالانه 5/ 22 کیلومتر مترو در تهران ساخته می‌شود که البته با توجه به توان مهندسی در نظر داریم این رقم را به سالانه 30 کیلومتر برسانیم، اما هزینه‌های مترو زیاد است و با آنکه بنا به برنامه‌های پنجم توسعه دولت مجاز است که تا سقف 50 درصد به حمل‌و‌نقل کمک کند، اما این مساله رخ نمی‌دهد.
صلاحی با بیان اینکه کلمه «مجاز» در کمک دولت و حمل‌و‌نقل مشکل ایجاد کرده است، گفت: دولت فعلی و قبلی نتوانسته‌اند در زمینه توسعه حمل‌و‌نقل کمک کنند. البته با تدابیر رئیس‌جمهور وقت یک کمیسیون به نام کمیسیون کلان‌شهرها با محوریت حل مشکلات تهران و مابقی کلان‌شهرها ایجاد شده است که شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و استاندار تهران به عنوان اجراکنندگان اصلی مجموعه مدیریت شهری در این کلان‌شهر حضور دارند. معاون شهرداری تهران با اشاره به اهمیت اجرای مدیریت یکپارچه شهری گفت: در حال حاضر مدیریت واحدی در شهر تهران نداریم، چراکه زیربناها نیز آماده نیست اما معتقدیم که این مدیریت می‌تواند زیرنظر شهردار باشد.

متمم بودجه نداریم!
معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران با بیان اینکه تا پایان دی‌ماه حدود 71 درصد از بودجه مصوب سال جاری معادل رقم 11 هزار و200 میلیارد تومان محقق شده است، اظهار کرد: با توجه به آنکه بودجه سال جاری به شکل واقع‌گرایانه‌ای بسته شده در سال جاری نیاز به متمم نداریم اما از آنجا که به طور قطع در اسفند ماه با افزایش درآمدها مواجه می‌شویم تا پایان سال بودجه به صورت 100 درصد محقق خواهد شد.

مجموع بودجه شهرداری در سال 94
معاون شهردار تهران به رقم لایحه پیشنهادی بودجه 94 اشاره کرد وافزود: بودجه عمومی شهرداری تهران برای سال آینده با رقم 17 هزار و 460 میلیارد تومان و بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها با رقم 5 هزار و 368‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که البته باید حدود هزار و 630 میلیارد تومان از بودجه شرکت‌ها کاهش پیدا کند. او ادامه داد: به این ترتیب مجموع رقم بودجه شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه برای سال آینده به 21 هزار و 200 میلیارد تومان می‌رسد.

رقم قطعی بدهی دولت به شهرداری
او رقم کل بدهی دولت به شهرداری را 7 هزار و200‌میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این بدهی در پنج ردیف مختلف است که به تمامی دولت‌های گذشته مربوط می‌شود. صلاحی جرایم راهنمایی و رانندگی را ردیف اول این بدهی دانست و تصریح کرد: به‌طور کلی از مجموع بدهی شهرداری در این ردیف در سال 92 937 میلیون تومان و در سال 93، معادل 37 میلیارد تومان دریافت شده است، این در حالی است که طلب شهرداری تهران در بخش دریافت یک درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی مجموعا به مبلغ حدود 500 تا 600 میلیارد تومان می‌رسد. به گفته معاون شهردار تهران ردیف دیگر بدهی دولت به شهردار در بافت‌های فرسوده است که تاکنون رقمی در این بخش پرداخت نشده است. او با اشاره به خوش‌حسابی دولت در بخش ارزش افزوده در سال 93 گفت: از 8 درصد ارزش افزوده دولت در سال 93، 7/ 2 درصد مربوط به شهرداری تهران است که تاکنون رقمی معادل 2 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. این سهم در سال 94 معادل 3/ 0 درصد افزایش پیدا می‌کند و سهم شهرداری تهران از 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده به 3 درصد می‌رسد. او اضافه کرد: مبلغ پیش‌بینی شده برای سال آینده از این ردیف 3 هزار و 300 میلیارد تومان است. او افزود: بخش دیگر بدهی‌های دولت به مدیریت شهری به خرید و بهره‌برداری در دو بخش مترو و اتوبوسرانی مربوط می‌شود.

پیشنهاد شهرداری به دولت برای تسویه حساب
او تاکید کرد: البته با درک مشکلات مالی دولت به ویژه به دلیل کاهش قیمت نفت به دولت پیشنهاد می‌دهیم تا برای تسویه بدهی خود با شهرداری بخشی را به صورت نقد (به شکل اقساط) و بخش دیگری را به صورت غیر نقد در قالب تهاتر به شهرداری پرداخت کند.

دو شرط اجرای پروژه‌های عمرانی
در نشست روز گذشته مهدی پندار مدیرکل بودجه نیز در توضیح «نظام پذیرش پروژه‌های جدید مبتنی بر اهداف کمی» توضیح داد: در سال آینده برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهری انجام دو پیش‌شرط نیاز است. اول آنکه به هیچ عنوان پروژه جدید بدون انجام مطالعات علمی قابلیت پذیرش ندارد و دوم آنکه اولویت تخصیص بودجه با پروژه‌هایی است که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

جريمه سنگين براي سه منبع آلاينده
اقبال شاكري يك عضو شوراي شهر تهران، كنترل عوامل و منابع آلاينده هواي پايتخت را مستلزم همكاري مشترك دولت و شهرداري در سه حوزه «اخذ عوارض يا جريمه»، «هوشمندسازي خدمات شهري» و «پيش‌قدم شدن مديران و مسوولان در استفاده از وسايل نقليه عمومي» دانست.
در سايت رسمي شوراي ‌شهر براي تنظيم اين سه حوزه، 8 راهكار به شرح زير ارائه شده است:
1- بهبود كيفيت بنزين و ساير سوخت‌هاي وارداتي و توليد داخل
2- اخذ جريمه سنگين از منابع آلاينده هواي تهران شامل خودروها، كارخانه‌هاي داخل محدوده و واقع در حريم و همچنين اخذ عوارض از ساخت‌وسازها
3- جريمه و عوارض سنگين براي هر نوع تخريب منابع طبيعي و باغات داخل شهر
4- تسريع در فرآيند جايگزيني خودروهاي فرسوده
5- دستور قاطع به سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي براي نوسازي سرويس اياب و ذهاب كارمندان
6- حمايت از توليد خودروهاي برقي
7- تشويق مديران و مسوولان به استفاده از حمل‌ونقل عمومي البته نه به صورت نمادين
8- هوشمندسازي خدمات دستگاه‌هاي دولتي و عمومي براي كاهش سفرهاي درون‌شهري شهروندان

نقل از دنیای اقتصاد

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44