ثبت نام | ورود
English
امروز چهارشنبه 1403.2.5 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

منابع جدید تولید انرژی تجدید پذیر در هند

Ew POWER ing rural  India the RE wag" "

Ministry of new and Renewable Energy,2012

V.K.Jain , SN srinivas

چکیده کتاب: 

ترجمه: ناصرصامتی                           درس: نوآوری

این کتاب که توسط وزارت انرژیهای نو و تجدید پذیرکشورهندوستان به چاپ رسیده شامل 28مطالعه موردی دراین ارتباط می­باشد که می­توان با مطالعه آن از تجربیات آن کشور در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر و نوآوری برای ساختن ساختمانهای سبز بهره برد.

مطالعه موردی 1 بیوانرژی- تولید انرژی زیست (توده شاخ وبرگ درختان وگیاهان ) برای کشاورزی هندوستان

 این پروژه به منظور توسعه وپیشرفت یک بسته فناوری بیوانرژی برای کاهش آلودگی ناشی از انتشار گاز جهت ارتقاء ورسیدن به یک راه مشترک درتامین نیازهای انرژی کشاورزی، انجام شده است. این پروژه با بودجه8.6 میلیون دلار ، در28 روستای یکی ازایالت­های هند به افراد در آمده است. این پروژه به عنوان نمونه فناوریهای بیو انرژی که شامل تولید برق ازگازهای ناشی از زیست توده ها، گیاهان تولید کننده بیوگاز، و اجاقهای خوراک پزی می­باشد، صورت پذیرفته است. طراحی طوری انجام شده بود که برق تولید شده از این روش برای مصارف دیگر استفاده شود. پیش بینی شده بود که kwh 1000 برق تولیدی واحد گازی زیست توده باشد که تقریبا" 3000هکتار زمین برای  مورد نیاز بود. کاشت وجمع آوری شاخ وبرگ گیاهان برای 240 زن روستایی وسیله امرارمعاش قرارگرفت و30خانوار درمزرعه های کاشت درخت مشغول بکارشدند. کارگاههای تولید برق درسه شاخه تاسیس شدند. یک سیستم kw 500 دریک منطقه ودوسیستم kw 250هم دردومنطقهدیگر قرار گرفتند. برق تولید شده به شرکت توزیع برق منطقه تحوبل داده شده.

-عملکرد نیروگاه گازی

زیست توده درکشت وزرع رشد می کند.کمیته ای مدیریت کشت وزرع را به عهده گرفته وکمیته دیگری مأمور مدیریت نیروگاه گردیده است. برق تولیدی اندازه گیری وتحویل شبکه می گردد.

-تعهدات انجمن محلی

چهار NGO برای کاربا انجمن ها جهت آگاهی دادن درباره پیامدها وتوسعه پروژه، معرفی شدند . فعالیتها شامل پیش بینی حفرچاه نصب سیستمهای آبیاری قطره ای ، وساخت نیروگاه و توسعه اجاقهای خوراک پزی برای خانوارهای روستایی.  

مطالعه  موردی 2 از کاج  و ایرانگر تا سوخت  پر بار

 همانطور که در هیمالیا در زمستان  سرد  به تابستان خنک  می­رسد  روستائیان  منطقه  هیمالیایی  مرکزی  بیمناک می­شوند.  این ترس  ناشی از آتش  سوزی  درختان کاج در این ناحیه می باشد  که هر ساله  خسارات  فراوان  جانی  و مالی  به مردم  این منطقه  وارد  می کند .  گونه  درخت  کاجی  که در این  منطقه می روید  سایه  کوچکی  دارد . ولی منبع  سوخت  مناسبی  برای  روستائیان  این مناطق  به حساب می آید . میوه  این درختان  که  سطح جنگل  را می پوشاند  یکی از عوامل  آتش سوزی  در این  نواحی  می باشد .  یک سازمان  با نیروهای داواطلب نیروگاههای  کوچکی  با ظرفیت های  مختلف  در این  مناطق  ساخته  و ضمن  جلوگیری  از آتش سوزیهای  سالانه  از میوه های  درخت  کاج  به عنوان  سوخت  این  نیروگاهها  استفاده  نموده  و برق  تولید شده را به فروش می رسانند . از طرفی  از  حرارت  اضافی تولید  شده  برای  مصارف پخت  و پزند استفاده  می شود .

مزایایی این طرح جلوگیری از آتش گرفتن درختان  و آسیب جدی به محیط  زیست ،  عدم  نیاز روستائیان  به قطع درختان برای مصرف سوخت،  اشتغال روستائیان  و در  نهایت  اجرای یک طرح سبز  و دوست دار  محیط زیست  می باشد .

مطالعه موردی 3 گاز آتش زیست توده  برای  برق  چند روستا

یکی از شرکتهای مستقر در منطقه صنعتی گجرات  هندوستان  تولید کننده نیروگاههای کوچک با استفاده  از سوخت شاخه ها و گیاهان می باشد  که تجهیزات  خود  را به خارج  از کشور  نیز  صادر کرده است . خصوصیات  و مزایای این سیستم  عبارتند از :

-   نیروگاههای کوچک بیش از  2 مگاواتی  به  افزایش ولتاژ شبکه های 11 کیلو ولت  بعنوان  یکی  از  عوامل شبکه کمک می نمایند.  و موجب  کاهش  تلفات  انرزی  در شبکه می شوند .

-   امکان  بیشتر موفقعیت  و طول عمر زیاد

-   ایجاد اشتغال در سطح  وسیع بر ای روستائیان

-    ایجاد تعداد زیادی  کار آفرین  در مناطق روستایی

-   کاهش قطع برق  به دلیل  خرابی  شبکه انتقال

-   تولید برق  براساس ساعات  نیاز  و بنابراین  تامین  آن  در ساعات  پیک  مصرف

-   وابستگی  کوتاه مدت  به برق  شبکه

-    تقریباً 80 درصد  هزینه های  تولید به اقتصاد محلی  باز  می گردد.

-    نیروی با داوم  و پایدار سبز  و بنابراین کاهش گرمایش  کل زمین

-    پتانسیل تولید همزمان  برای  جلوگیری  از قطع  برق  در مناطق مختلف

-   جلوگیری  از بیابان زایی با عدم  نیاز  به قطع  درختان  برای تولید  انرژی

مطالعه موردی 4 تولید برق روستایی با نیروی  سبوس

در مناطق پر آب که امکان کاشت برنج  وجو دارد در روستاهای  دور از مناطق  شهری  نیروگاههایی که سوخت آنها سبوس برنج می باشد ساخته شده اند .  تعداد  این روستاها  300 و تعداد ساکنین  آن  200000هزار  نفر  می باشد .  این  نیروگاهها  نیز  همان  مزایای  موارد  فوق  را دارا  می باشند و اضافه  برآن  از خاکستر  سبوس برنج می توان  به عنوان  ماده  جایگزین بخشی  از سیمان  در بتن  استفاده  نمود  که موجب  صرفه  جویی در ساخت  سیمان  که  مصالح  انرژی بری می باشد ، خواهد شد .

توضیحات بیشتری درباره نحوه  عملی  نمودن  این  پروژه  در کتاب  داده شده است .

مطالعه موردی 5  یک رویای  پیوسته به واقعیت در روستای  ساران -  بیهار

 در ایالت بیهار که بسیار  محروم می باشد کمبود  شدید  برق  وجود دارد . این  ایالت  بیشترین  تعداد  روستای محروم  از برق  را در سال 2008 دارا بود .

یک  کار آفرین  رویایی برقرسانی  به روستای  دور افتاده  ساران  را  در سر  می پروراند .  او یک  فرد  تحصیل کرده  اهل  همین روستا  بود  که  مشتقات  اهالی  این روستا را حس  کرده  بود  و می خواست  انرژی  برق  را به زادگاه  خود  بیاورد .  او در سال 2006 پنگاه  " انرژی تجدید پذیر  ساران"  را با   برادر  و پدرش بنا نهاد .  این  پنگاه  سه نیروگاه  گازی  زیست  توده  را  در منطقه ساران ساخت و  در حال  ساخت سه  نیروگاه  دیگر  نیز  می باشد  تا بتواند 100 روستای  محروم  از برق  را  در آن  منطقه  از نعمت  برق  بهره  مند کند .

یکی  از روستاهای پر جمعیت  آن منطقه  برای تامین  برق از دیزل ژنراتور استفاده  می کرد که هزینه بالای  را متحمل  می شد . حال  نیروگاه  گازی زیست توده جایگزین  آن شده  و برق  مصرفی نزدیک به هزار خانوار ، یک مدرسه  و دو در مانگاه را تامین  می کند ،  محل انتخاب  شده  برای  این نیروگاه، منطقه ای  پهن و وسیع میان  دو رودخانه آرام  بود . این زمین برای کشت بیشتر  محصولات نامناسب  بود . ولی  گونه ای  گیاه  محلی به نام " زاینچا" در چنین  خاکی رشد و نمو خوبی  دارد . این  گیاه  به مراقبت  کمی نیاز  دارد . و ظرف  مدت شش  تا هشت ماه  قابل  برداشت  می باشد .  70 درصد  مصالح  خام  نیروگاه  گازی  از " ژاینجا " و مابقی از منابع دیگر  مانند ساقه  ذرت ، چوب  و  دیگر  گیاهان مشابه  به "ژاینجا" و تامین  می شود . برای پیوستگی تامین  این محصول  باتلاقی پنگاه انرژی  تجدید پذیر ساران ، تخم رایگان  و تشویقهای دیگری  برای کشاورزان در نظر گرفت .  برای کشاورزان  این  یک  معامله  برد برد  است  زیرا آنها  هم از زمینهای لم یزرع  با تلاقی خود استفاده  می کنند  و هم به روستا یشان  برقرسانی  می شود .

مطالعه  موردی 6  استفاده  از قطعات  فولادی  دوباره  نورد شده  با  صرفه بیشتر  هندوستان هم اکنون سومین  کشور  مصرف  کننده  انرژی می باشد .  قطعات  فولادی  دوباره  نورد شده  که معمولاً  شامل  قطعات  با اندازه  کوچک  و متوسط می باشند .  دو سوم  قطعا  تولیدی  در هندوستان  را تشکیل  می دهند . هند هم اکنون چهارمین کشور  تولید کننده  فولاد  در جهان  است .  فرآیند  تولید قطعات  فولادی  بسیار  انرژی  بر می باشد .   

تولید  قطعات  فولادی  دوباره نورد  شده  به صورت  آشفته ای  افزایش  یافته  و بسیار  انرژی بر  و پرهزینه  است .  انرژی  این فرآیند توسط  سوخت  مستقیم  نفت ، گاز ، زغال سنگ و غیره  تامین  می شود و یا انرژی  الکتریکی  بصورت  غیر مستقیم  مورد استفاده  قرار  می گیرد .  برای تولید  یک  تن  فولاد  بین 44 تا 72  لیتر نفت  کوره  و یا 52 تا 188 کیلو وات  ساعت  انرژی  برق  مصرف  می شود . هزینه  انرژی مستقیم  تولید  این قطعات 25  تا 30 درصد  هزینه کل  می باشد . هم  از بابت  هزینه های  تولید  و توان رقابت  و هم از  نظر آلودگی  محیط زیست می بایستی انرژی  مصرفی  برای  فرآیند  تولید  این قطعات را کاهش  داده  وزارت فولاد دولت هندوستان  با همکاری  سازمان  ملل  متحد  پروژه ای را  در خصوص برداشتن  موانع  پیشرفت در صرفه  جویی  انرژی برای ساخت  قطعات  فولادی  دوباره  نورد شده  به  انجام رساند . هدف  بزرگ  پروژه  کاهش انتشار آلودگی ، بوسیله افزایش صرفه جویی در مصرف  انرژی  می باشد . در هندوستان  حدود 1800 واحد  تولید  فولاد  دوباره نورد  شده  وجود دارد . حدود 43درصد  این  واحدها  با سوخت  نفت  کوره  و 57 درصد  با سوخت  زغال  سنگ کاری می کنند .  در این  طرح ،  تغییرات  زیر  در سیستم  این  واحدها  داده شد :

- سیستم  سوخت  واحدها  از نفت  کوره  به  زیست  توده  تغییر  داده  شد .

-  کوره های موجود با کوره های  کم مصرف  اصلاح شده  تعویض شدند  قابلیت  اندازه  گیری  و کنترل  ما را  داشته  باشند .

-  در ماشین  نورد ، یاتاقان فیبری  با یاتاقان  علطتکی  جایگزین  شد  و یک سیستم خنک کننده  اتوماتیک  با سرعت  بالا نصب گردید.     

میزان  صرفه جویی در مصرف  انرژی  و افزایش  تولید  واحد  در کتاب  ذکر شده  است .

مطالعه  موردی 7 تولید  بیو گاز  از زباله ابتکار  بیوتکنولوژی

 این  مورد مربوط  به جمع آوری زباله های  سواحل  در مناطق  توریستی  هند می باشد  که از  این  تهدید  یک فرصت ساخته  و با استفاده  از این  زباله های  فراوان  تولید  بیوگاز  و با سوزان  بیوگاز  تولید  انرژی  می  نمایند .

 مطالعه  موردی 8  آوردن  روسنایی  به  تالینگی

در این  طرح در یک  منطقه دور  افتاده روستایی  که برقرسانی  به آنجا  پرهزینه  می باشد  با استفاده  از یک سازمان غیر دولتی  زنانه ، از بیو گاز حاصل از  فضولات  حیوانات  و انسانها  برای  تولید  برق بهره می برند . با توجه به جنگلی بودن منطقه با این روش  از قطع درختان توسط  روستائیان جلوگیری  شده  و  به حفظ  محیط زیست کمک زیادی می شود . برای تشویق روستائیان  برای  همکاری در این طرح، جوایزی  مانند  اهداء  یک دستگاهه تلویزیون به هر خانواده  منظور شده است . جزیات  دیگر این  طرح  در کتاب  ذکر گردیده است .

مطالعه موردی 9 پروژه  سوریا -  نفوذ  اجاق خوراک پزی  پیشرفته

 در یک روستا  با 485  خانوار  ، اجاقهای خوراک پزی  جایگزین  اجاقهای پخت غذا و پخت  نان  که  از  گل  ساخته  می شد .گردید  که از  ایجاد  دود سیاه  ( کربن )  بابت  استفاده  از این  اجاقهای سنتی  جلوگیری  شده است .

مطالعات  موردی  10 و11 نیز  مشابه مطالعه موردی 9 می باشد .  

مطالعه موردی 12 نیروگاههای میکرو هیدرووروستایی هندوستان امکان برترکسانی ازطریق خطوط شبکه برق وجود ندارد ویا بسیار پرهزینه می باشد ومقرون به صرفه نیست .مردم این مناطق برای تامین انرژی مورد نیاز خود ازچوب درختان استفاده می کنند که آسیب زیست محیطی قابل ملاحظه ای به جنگلها وارد می شود، درحالیکه یک منبع انرژی کاملا" سبز وپایدار یعنی انرژی آب چاری دررود خانه ها ونهرها دردسترس آنها ست. وزارت انرژیهای نو وتجدید پذیرهند با نصب چند سیستم پیکوهیدرو درهرروستا موجب تامین برق وانرژی مورد نیاز ان روستا گردیده است. میزان انرژی تحویلی هرواحد kwh 24 می باشد.درمناطقی که شیبدار هستند با لوله کشی وانتقال آب از بالا دست رودخانه ، ایجاد فشار آب قابل ملاحظه ای می نمایند وبا استفاده ازاین نیروی فشار آب توربین این نیروگاههای کوچک چرخاند وتولید انرژی برق می نمایند. تصاویر ی ازاین سیستم درکتاب نشان داده شده است. با تامین برق دراین روستا ها بیشتر ازهمه، زنان روستایی منتقع شده اند همه وسایل خانگی آنها برقی شده و از اجاقهای برقی برای آشپزی استفاده می کنند. با استفاده از تلویزیون سطح آموزش وبهداشت خانواده ها بالا رفته وسبک زندگی آنها تغییر وپیشرفت کرده است. اضافه براینها محیط زیست اطراف آنها نیز ازآسیب هایی مانند بریدن شاخه وتنه درختان وایجاد دود وآتش وگاهی سرایت آن به جنگل چلوگیری شده است.

مشخصات فنی سیستم عبارتنداز:     

.ظرفیت KVA 32

.هرآب M 54. وجریان آب 120/see

.مولفه الکتریکی: 415V سه فاز

.طول کل انتقال برق 3.3KM

هزینه ها:

.کل هزینه سیستم حدود 2میلیون روپیه

.هزینه سرامنه هرخانوار1000روپیه

.برای نصب هزینه کارگر پرداخت نمی شود.

.بقیه هزینهها توسط دولب یا شرکتهای خصوصی سرمایه گذار پرداخت می شود.

مطالعات موردی 13و14و15 مشابه 12ولی درمناطق دیگر با خصوصیات ویژه آن مناطق می باشند   .

مطالعه  موردی 16 ایجاد  عمل  مشترک  بین  تکنولوژی های  معمولی مدرن

در کوه پایه های  همیالیا در هندوستان  جویها و نهرها  و رودخانه  های  بسیاری  با سرعت  جریان  بالا  در جریان  هستند که مدم  آن منطقه به صورت  سنتی  از این  انرژی  پاک  برای آسیاب  آبی  جهت تهیه آرد غلات استفاده می کنند .  دولت  و شرکتهای  غیر دولتی  در این  مناطق  با سرمایه گذاری  آسیابهای  که با اتصال  به توربین  ژنراتور  تولید  برق  نیز می نمایند . ساخته  و در این مناطق  نصب  نموده اند .

در آسیابهای  جدید  پره های چرخنده  فلزی  کوچک  به جای پره های  بزرگ  چوبی جایگزین  شده اند . از لوله  pvc   و یک نازل  برای پاشیدن  آب به طرف پره های  فلزی  استفاده  می شود .  تا آب  با  سرعت بالاتر  ایجاد  انرژی  بیشتری  برای چرخاندن  پره ها  نماید .

تولید آرد این آسیابها  نسبت  به آسیابهای  قدیمی 2.5 تا 4  برابر می باشد .

سبز  بودن این سیستم از دوجهت  می باشد  هم از جهت  تولید برق  بدون آلایندگی  محیط  وهم  از جهت تولید آرد  غلات  بدون  صرف  انرژی  از سوختهای  فسیلی  یا برق .

مطالعه موردی 17  انرژی  خورشیدی -  نیروی  مردم

از مقدار بسیار زیاد ارژی خورشیدی در دسترس  ما انسانها ، مقدار کمی  از آن  برای  برطرف  کردن  کل  نیاز  انرژی  ما کافیست .

یک  شرکت  به نام selco  در هندوستان  برای  برقرسانی  به مناطق  فقیر  نشین  آن کشور  روی (spv )  تکنولوژی  تولید  برق  با استفاده  نورخورشید تمرکز نموده  است .  این  انرژی  برای تولید نور  و روشنایی ،  انتقال آب ، ارتباطات ، رایانه ،  تلویزیون و غیره مورد  مصرف قرار می گیرد . مدیر  این ششرکت  اولین بار  طی باز دید از استفاده  پانلهای  خورشیدی  در روستاهای  جمهوری دو  مینیکن  به فکر استفاده  از این  تکنولوژی  در روستاهای محروم  هندوستان  افتاد  و برای بررسی  امکان  و فرهنگ  سازی  استفاده  از این تکنولوژی  در روستاهای محروم ،  خود به  مدت  شش ماه  در یکی از این روستاها  با یک  پانل  خورشیدی  و اسباب  ولوازم  زندگی ، اقامت  داشت .

تا مردم  از نزدیک  با این  تکنولوژی  آشنا  شده  و علاقمند  استفاده  از آن  شوند .

اوعقیده داشت  برای  موفقیت  و پایداری  این طرح می بایستی  فروش  و خدمات  پس  از فروش  آن " درب منزل "  ارائه گردد .  وی پس از 15 سال  موفق  برقدار نمودن 1200000  نفر  بطور  مستقیم  و 6000000 نفر  غیر مستقیم  شد  نو آوری  آن  شرکت در ارائه  خدمات تاثیر  زیادی  در موفقیتش  داشت .   بدین  ترتیب  که فروش این تکنولوژی  بصورت قسطی روزانه  صورت  گرفت .  به جای  گرفتن  قسط ماهانه 300 روپیه  او قسط روزانه 10 روپیه  از خریداران أخذ میکرد  که از نظر روحی روانی  مردم  تمایل  بیشتری  به پرداخت  روزانه  داشتند و افرادی  از شرکت مامور گرفتن قسط  روزانه  بودند . و در عین حال  اگر نیاز  به تعمیر  ونگهداری دستگاه  وجود  داشت  خدمات مربوطه به مشتری  ارائه میگردید .  با این روش  از طریق  دیگری  به کاهش  آلودگی محیط زیست  کمک شایانی می شود .

آموزش روستائیان در خصوص  نحوه  استفاده  از آن  نیز  از طریق  آموزش  کودکان  و نوجوانان در مدرسه بعمل  آمد .      

مطالعه موردی 18 استفاده از سیستم تولید برق خورشیدی در روستاهای با آب  و هوای بیابانی هند  که برای کارآیی بیشتر  سیستم برای  روشنایی  از لامپهای led   بسیار  کم مصرف استفاده شده  است .

موارد بعدی  نیز  راجع به سیستم  تولید  برق خورشیدی  در روستاهای دیگر است .  که مشابه موارد ذکر  شده می باشد .                                                                    



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46