ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
حمل و نقل

پنج نوآوری درحمل ونقل که درهزینه و زمان شماصرفه جویی می کنند

پنج نوآوری درحمل ونقل که درهزینه وزمان شماصرفه جویی می کنند

امروزه کمترکسی رامی توان یافت که ادعا نماید هرگز در یکی از سامانه های حمل ونقل ننشسته و از آن استفاده نکرده است.این مقاله نیویورک تایمز گزارش می دهد که مسافران درآمریکا به طور میانگین سالانه 38 ساعت درسامانه های حمل ونقلی وقت صرف کرده اند.هنگامی که وقت انسان درماشین شخصی يا اتوبوس هدر می رود هم متحمل هزینه شده وهم از نظر روانی واعصاب دچار مشکل می گردد.

خوشبختانه راه حل هاي  کمکی درراه است.

مدهای جدید حمل ونقل که درآینده ای نزدیک به کار گرفته می شوند به شرح زیر می باشند:

1- قطارهای مغناطیسی (Maglev Trains )

تفاوت اساسی بین قطارهای معمولی و رایج که درحال حاضرکاربرد زیادی دارند با قطارهای مغناطیسی آن است که قطارهای مغناطیسی فاقد چرخ می باشند. لکوموتیوهاي اين قطارها شناوربوده و مسیری که قطاربرروی آن حرکت می کند مغناطیسی است. قطارها ازاین نیروی مغناطیسی استفاده کرده وخودشان رابه سمت بالا وجلو باسرعت زیاد پرتاب و هدایت می کنند. راندن این موتورها نیازمند مصرف مقدارکمی سوخت می باشد.

علاوه بر سرعت زیاد نسبت به قطارهای معمولی،این قطارها سازگار با محیط زیست بوده وهزینه بهره برداری کمتری نیز دارند. یک چالش بزرگ درخصوص استفاده ازقطارهای مغناطیسی ،هزینه بالای اجرا وراه اندازی آنها می باشد. به هر روی ازاين نوع قطارها درحال حاضردرکشورهای چین وآلمان استفاده می شود و احتمالا درسال های 2030به سامانه های اصلی حمل ونقل ریلی در دنیا تبدیل می شوند. برای اطلاعات بیشتر به  Discovery News مراجعه شود.

2- برنامه دوچرخه اشتراکی

این طرح به شرح زیر می باشد:

ایستگاه های زیادی در سراسرشهر ایجاد شده ومردم باپرداخت مبلغ ناچیزی دراین ایستگاه ها ،یک دوچرخه تحویل گرفته و پس از طی مسیر دلخواه درایستگاه مقصد آنرا تحویل می دهند. دوچرخه وسیله نقلیه بسیار سودمندی درمحیط شهری است، بخصوص در جاهای با ترافیک سرسام آور، مدت زمان کمتری نسبت به دیگر مدهای حمل و نقلی در رسیدن به مقصد وقت صرف می کند. ازآنجایی که دوچرخه هیچگونه آلاینده جوی تولید نمی کند یک مد حمل ونقلی سازگار با محیط زیست است. حتي اگر به ارزان بودن آن هم توجه نکنیم به سلامتی انسان هم کمک می کند. البته یک دلیل واضح برای استفاده کمتر از دوچرخه سواری وجود دارد و آن اینست  که درمسافت های طولانی نمی توان از آن به عنوان یک سامانه واقعی حمل ونقل استفاده نمود. طرح دوچرخه اشتراکی قبلا" هم درکشورهای آمریکا و اروپایی وجود داشته است . به احتمال قوی الگوی  کاملی ازدوچرخه سواری اشتراکی تابستان امسال در شهر نیویورک به بهره برداری می رسد. برای اطلاعات بیشتربه USA Today مراجعه نمایید.

3- خودروهای برقی

خودروهای برقی برای دوستداران حفظ محیط زیست ، افراد استفاده کننده از خودروهای تک سرنشین، افراد صرفه جو ، راه حل بسیارخوبی در جهت کاهش معضلات حمل ونقلی موجود است. کافیست که برای شارژ آنرا به برق متصل کرده وسپس براحتی ازآن استفاده نمایید. این خودروها آسیبی به محیط زیست وارد نکرده ومردم را از سوخت گران بی نیاز می کنند . برغم تمام مزایای خودروهای برقی ، یک اشکال اساسی درمورد آنها وجود دارد و آن اینکه تاثیری در ازدحام ترافیک ندارند، با این حال چنین خودروهایی امروزه مورد استفاده قرار می گیرند  و کاربرد آنها روز به روز بیشتر و بیشتر می گردد. مقاله  چاپ شده در مجله چشم اندازانرژی(IDC Energy Insights )نشان می دهد که تا سال 2015 حدود 3 میلیون از این خودروها درجاده ها رفت وآمد می کنند. برای اطلاعات بیشتربه   Buisnessweekمراجعه شود.

4- سامانه های کنترل ترافیک هوایی مبتنی بر ماهواره

اغلب سیستم های کنترل ترافیک هوایی بر مبنای کنترلهای زمینی می باشند که تکنولوژی آن به سالهای 1960 میلادی برمی گردد و به همین دلیل برای روشهای مختلف ومتنوع کارایی ندارند. با استفاده از سامانه مبتنی برماهواره ،کنترل کننده های ترافیک هوایی می توانند این کار را بامهارت وکارایی بیشتری انجام دهند. نام ابتکاری  آمریکایی که این سامانه جدید را درتعدادی از فرودگاه های کشورش به کار می برد به نسل جدید(Next Gen )معروف است. چالش اصلی استفاده ازاین سامانه، صرف زمان طولانی وهزینه زیاد برای راه اندازی وبهره برداری ازآن درفرودگاه ها است، با این حال انتظارمی رود تاسال  2020 اغلب سامانه های کنترل ترافیک هوایی درآمریکا با کمک ماهواره عمل نمايند. برای اطلاعات بیشتر به Time رجوع شود.

5- جاده های هوشمند

اگرایده داشتن خودروی ملکی توسط هرفرد درحال حاضر به منصه ظهوررسیده ،اجرای جاده های هوشمند ،ابتکاری است که باید صورت عملی به خود گیرد. این راه ها کامپیوتری شده وبراساس خواندن (قرائت) تعداد چرخ هایی  که با زمین تماس برقرارمی کنند الگوی ترافیک را بررسی و تحلیل و راننده ها را آگاه می سازند.. ایده آن است که رانندگان این اطلاعات رادریافت کرده و مسیرشان را برروی آن قرار می دهند.این موضوع سبب کم شدن ازدحام ترافیک می گردد. اجرای چنین جاده هایی به دلیل گران بودن آنها قطعا یک مبارزه سخت وچالش برانگیز خواهدبود. با این حال شاید اجرای چنین جاده هایی در10 سال آينده شروع شود. برای آگاهی بیشتربه مجله Wall Street مراجعه شود.

مورد اضافی

6- خودروهای بدون راننده

يك دوربين بزرگ وپيچيده درسقف خودروهاي بدون راننده نصب  مي شود. خودروها از اين وسيله جهت پيمايش راه (بدون كمك انسان)استفاده مي كنند. اين خودروها ايمن تربوده ودرصورت فناوري سطح بالا، يك ربات كاليبره شده دقيق روي چرخ  قرارداده مي شود. چنين خودروهايي به مردم اين امكان را مي دهندكه با حذف نياز به تمركز ، برروي جاده وهنگام مسافرت كاركرده يا به استراحت بپردازند. يكي از ضعف هاي اين خودروها آن است كه ازدحام ترافيك هرچند با احتمال كمتر کماکان وجود دارد. همچنين براي محيط زيست مناسب نمي باشند. با اين حال اين خودروها دربعضي نقاط جهان درحال استفاده بوده وحتي درآينده نزديك حضور پررنگ تری خواهند داشت. براي اطلاعات بيشتربه BBC مراجعه شود.

مترجم : كيامرز احمدي دانشجوي دكتراي مهندسي ومديريت ساخت

Reference:

New York Times     June 2012    by Stephen Coscia  



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44