ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
حمل و نقل

ادارۀ ترابری یوتا نخستین نرم‌افزار هواشناسی جاده‌ای مبتنی بر گزارش‌های مردمی را عرضه می‌کند
ادارۀ ترابری یوتا نخستین نرم‌افزار هواشناسی جاده‌ای مبتنی بر گزارش‌های مردمی را عرضه می‌کند
​یوتا نخستین ایالت در آمریکاست که این امکان را برای ساکنانش فراهم آورده تا شرایط آب و هواییِ جاده را از طریق یک برنامۀ نرم‌افزاریِ تلفن هوشمند گزارش دهند. برنامۀ Citizen Report که در ادارۀ ترابری یوتا (UDOT) طراحی شده و با گوشی‌های اندروید و اَپل سازگار است در واقع مکملی است بر گزارش‌های راه و آب و هوایی که هم‌اکنون نیز وجود دارد و منبع آن کارکنان برف‌روبی، دوربین‌های کنترل ترافیک، و شبکۀ موسوم به «سامانه‌های اطلاعات آب و هوای جاده‌ها» (RWIS) می‌باشد که در سرتاسر ایالت تعبیه شده است و کارش جمع‌آوری داده‌های آب و هوایی و ارسال آن به «مرکز عملیات ترافیک» ادارۀ ترابری می‌باشد.
هواشناسان این مرکز از اطلاعات دریافتی استفاده می‌کنند تا شرایط دیده‌شده در مدل‌های جوّی و پیش‌بینی‌های قبلی را تأیـید نمایند. داوطلبان استفاده از این برنامه که بالای ۱۸ سال سن دارند باید نخست یک دورۀ کوتاهِ آموزش آنلاین را که روی وب‌سایت این اداره موجود است بگذرانند. داوطلبان به محض گذراندن دوره و اخذ دسترسی مجاز می‌توانند گزارش‌هایی دربارۀ شرایط لحظه به لحظۀ جاده ارسال نمایند و بدین ترتیب به هزاران رانندۀ دیگر که در جاده‌های ایالت مشغول رانندگی هستند کمک کنند.
تنها ایالت دیگری که از گزارش‌های شهروندان دربارۀ خطرات جاده‌ای استفاده می‌کند وایومینگ است، اگرچه به علت ماهیت روستایی و پوشش محدود تلفن همراه در این ایالت، چنین گزارش‌هایی تنها از طریق خط تلفن ویژۀ ۵۱۱ یـــا اینترنت قابل دسترسی می‌باشد. از آنجایی که فاز آزمایشیِ این برنامۀ ادارۀ ترابری در تابستان تکمیل شد، دیگر ایالت‌ها مانند آیووا، داکوتای شمالی، میشیگان، نبراسکا، کنتاکی و آیداهو اظهار علاقه کرده‌اند که این اداره این برنامه را در اختیار آنها نیز بگذارد. ادارۀ ترابری یوتا هم اکنون قراردادی مبنی بر اشتراک برنامۀ Waze دارند که ساختۀ گوگل و مربوط به گردآوری اطلاعات ترافیکی از سوی مردم است. در حال حاضر، ادارۀ ترابری اطلاعات خود را با برنامۀ Waze به اشتراک می‌گذارد، اما انتظار می‌رود تا سال آینده اطلاعات شرکت را با پایگاه دادۀ خودش تلفیق نماید.
مدیر اطلاعات مسافرتیِ ادارۀ ترابری یوتا، خانم لیزا میلر، چنین می‌گوید: «امیدواریم این نرم‌افزار به زودی به استانداردی ملی تبدیل شود و البته کار از یوتا آغاز می‌شود، و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. این فصل را با بیش از ۵۰۰ شهروندِ گزارشگر آغاز کرده‌ایم.
ما پیش از چنین نوع گزارش‌هایی اطلاعاتِ به‌روز و لحظه به لحظۀ خوبی نداشتیم. حدود ٪۷۰ از گزارش‌های دریافتی مربوط به مسافران است، در حالی که حدود ٪۱۵ از گزارش‌ها از سوی کارکنان خود ادارۀ ترابری است که یـــا دست‌کم روزی دو بار گزارش می‌دهند یــا هر وقت شرایط آب و هوایی عوض شود.
بقیۀ گزارش‌ها از سوی نیروهای گشت بزرگراه‌های یوتا ارسال می‌گردد و ما امیدواریم شمار بیشتری از آنها در آینده در این کار مشارکت نمایند، چرا که آنها نیروهای حاضر در میدان هستند که می‌توانند خطرات ترافیکی را گزارش دهند. ما همچنین از جامعۀ رادیوییِ HAM و انجمن ملی کامیون‌داران نیز درخواست همکاری نموده‌ایم تا بتوانیم تصویر بهتری از شرایط جاده‌های روستایی یا برون‌شهری داشته باشیم؛ تلاش می‌کنیم کسانی را مخاطب قرار دهیم که در چنین جاده‌هایی رانندگی می‌کنند و هدف عمده‌مان پر کردن فاصله‌هایی است که در آنجا ابزار یا دوربین کنترل شرایط آب و هواییِ جاده را نداریم.
منبع:


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44