ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

تحقیقات فعلی و چشم انداز آینده ساختمان سبز

"تحقیقات فعلی و چشم انداز آینده ساختمان سبز"

“Green Building research-Current status and future agenda”

Jian Zuo, Zhen-yu zhao-University of south Australia

ترجمه: ناصر صامتی           درس نوآوری

در این مقاله دانش فعلی و تحقیقات صورت گرفته در مورد ساختمانهای سبز مورد بررسی قرار گرفته است. نقطه مشترک این پژوهشها، معرفی و توسعه ساختمان سبز، مقایسه فواید و مزیتهای این ساختانها با ساختمانهای معمولی، و راههای مختلف رسیدن به هدف ساختمان سبز می باشد. مطالعات فعلی روی اثرات زیست محیطی ساختمانهای سبز تمرکز دارد. بعد دیگر آن پایداری ساختمان سبز علی الخصوص پایداری اجتماعی می باشد. زمینه های پژوهشی آینده شناسایی شده عبارتند از شرایط آب و هوایی روی تأثیر ابزار و وسایل ارزیابی ساختمانهای سبز، میزان کارآیی واقعی ساختمانهای سبز، نیازهای یکسان افراد خاص و پیش بینی آینده.

در این مقاله به سؤال "ساختمان سبز چیست؟" پاسخ داده شده است. در کشورهای مختلف برای ارزیابی این ساختمانها ابزاری در نظر گرفته شده که به صورت آئین نامه ارائه گردیده است. به این آیین نامه ها در مقاله اشاره شده است. در هر کشور با توجه به نوع آب و هوای منطقه، دستورالعمل ها و ملاکها را در نظر گرفته اند. دیدگاه اجتماع نسبت به ساختمان سبز بستگی به کیفیت زندگی مردم، ایمنی و بهداشت ساکنین و پیشرفتهای آینده آن دارد. باید برای سازندگان و پیمانکاران چارچوبی تعیین کرد تا براساس این چارچوب، هم نیازهای ذینفعان و بهره برداران برآورده شود و هم میزان تأثیر ساختمان بر محیط زیست مشخص گردد. الزامات اجتماعی و اقتصادی، تأثیر بر اقتصاد محلی، بهداشت داخل ساختمان، تطابق با آداب و رسوم نیز می بایستی صورت پذیرد. نشان داده شده که با صرفه جویی در مصرف انرژی، هزینه های اضافی این نوع ساختمانها نسبت به ساختمانهای معمولی جبران می شود. تأثیرات ساختمان سبز بر محیط زیست شامل مصرف کمتر انرژی و آب، ایجاد آلودگی هوای کمتر، عدم آلوده نمودن زمین، پایداری بیشتر ساختمان و بنابراین نیاز کمتر به تعمیرات یا بازسازی و صرفه جویی در تولید مصالح و آلوده کردن محیط زیست می باشد.

صرفه جویی اقتصادی ساختمانهای سبز براساس نمودار ارائه شده در مقاله برای ساختمانهای کتابخانه (57 درصد)، آموزشی (47 درصد) و مسکونی (42 درصد) نسبت به ساختمانهای دیگر بیشتر است ولیکن حداقل صرفه جویی اقتصادی در ساختمانهای با چند کاربری (15 درصد) است. که باز هم قابل توجه می باشد.

ساختمان سبز باعث بالا رفتن مدت زمان اقامت کاربران در ساختمان و کاهش تردد و ترافیک می گردد. تسهیلات گرمایشی، کیفیت هوای داخل ساختمان، بهداشت و بهره وری منافعی هستند که تمایل به در خانه ماندن را افزایش می دهند.

برای رسیدن به مشخصات یک ساختمان سبز می بایستی از چهار روش زیر با هم استفاده کرد:

1-    استفاده از تکنولوژی نوآورانه با انرژی های تجدیدپذیر.

2-    ارزیابی طول عمر به معنای استفاده مصالح با طول عمر بالا و روشهای ساخت برای بالا بردن سطح پایداری ساختمان سبز

3-    مدیریت. موانع و مشکلات مدیریتی یکی از عوامل بازدارنده برای رسیدن به ساختمان سبز می باشد. که می بایستی از مدیریت متخصص برای چنین پروژه ای بهره برد.

4-    رفتار و سنتها و آداب رسوم. که می بایستی سطح آگاهی مردم جامعه را در خصوص فواید ساختمان سبز بالا برد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46