ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

جمع بندی گزارشهای کلاسی از خسارات حوادث کار

استاد   محترم   جناب   آقای   دکتر    روانشادنیا
تهیه کننده:محمد جوانمرد ۹۳۰۲۷۳۴۳۷

پاییز      1393

 مقدمه :

اغلب مدیران برای بهبود نحوه مدیریت سیستمهای ایمنی خود دلائل زیادی ارائه می نمایند. اما آنها نمی توانند چگونگی توسعه و تقویت سیستم مدیریت ایمنی خود را شرح دهند. یک سیستم مدیریت که خوب طراحی شده باشد به کاهش حوادث آسیب ها و بیماری ها، همچنین هزینه های غیرمستقیم (پنهانی) مربوطه کمک می نماید. یکی از مهمترین دلایل الزام آورکه مدیریت باید مدنظر قرار دهد کاهش آسیب ها می باشد. بعلاوه، یک سیستم مدیریت خوب به افزایش کارآیی، بهبود بهره وری، بهبود روحیه و کیفیت محصول و کاهش احضاریه های قانونی کمک می کند. ارائه یک برنامه ایمنی جامع که خوب مدیریت شود و سیستم مدیریت را حمایت کند به تقویت موقعیت سازمان در بازدیدهای مراجع قانونی ذیربط کمک خواهد نمود. دراین مقاله به هزینه های مستقیم و غیر مستقیم حوادث و تاثیر آنها بر بهره وری و سود دهی سازمان و نحوه محاسبه آنها پرداخته می شود.


تنها صدمه و آسیب به افراد در سال 1993 بیش از 110 میلیارد دلار برای اقتصاد ایالات متحده هزینه داشته است. این هزینه، هزینه های بیماریهای شغلی که چندین برابر از این مقدار است را شامل نمی گردد. قبل از ایجاد فرهنگ ایمنی باید مفهوم هزینه های ناشی از حوادث را درک نمود. آنچه را که یک شرکت باید انجام دهد تا هزینه 500 دلاری یک حادثه را بپردازد، در زیر به صورت اجمالی آورده شده است :

ü     یک بسته بند مواد غذایی باید بیش از 235000 جعبه ذرت کنسرو کرده و بفروشد .

ü     یک نانوایی باید بیش از 235000 قرص نان پخته بفروشد

ü     یک پیمانکار باید بیش از 3000 فوت مربع بتون را قالب ریزی و پرداخت نماید

ü     یک شرکت سازنده بتون آماده باید به اندازه 20 کامیون بتون ، آماده نماید

ü     یک پیمانکار آسفالتکار باید 900 فوت یک جاده دو باند را آسفالت کند .

گزارش اقای بهراد طهرانی یاوری

حادثه در تاریخ 5/6/93 در ساعت 15 در محل پروژه بازسازی بازار مبل برای کارگر بنام عباس قمری اتفاق افتاده است . نامبرده کارگر ساده و مشغول جابجا کردن بار ( کندانسور کولر گازی ) به کمک آقای خیرا... کاکری بوده است . در همین حین با لغزش پای کارگر عباس قمری که منجر به عدم تعادل ایشان و نهایتاً فشار آمدن به مهره های کمر ایشان می گردد .

جدول 1)

ساعات کاری از دست رفته ناشی از حادثه

1

زمان از دست رفتة کارگر آسیب دیده

240 ساعت

2

زمان از دست رفته کارگر هم کار با ایشان

2 ساعت

3

زمان از دست رفته دیگر کارگران

2 ساعت

کل زمان از دست رفته

224 ساعت

جدول 2)

متوسط زمان کار اداری از دست رفته به ازاء حادثه

1

کمک به کارگر حادثه دیده

3 ساعت

2

بررسی حادثه و تنظیم گزارش

2 ساعت

3

جمع زمان درگیری حسابدار جهت پرداخت هزینه ها

2 ساعت

کل زمان اداری از دست رفته

7 ساعت

هزینة مستقیم

1

کارگر مسدوم یک ماه استراحت پزشکی با حقوق

000/200/1 تومان

2

عکس رادیولوژی، ویزیت، دارو و ... جمعاً طبق مستندات

000/450 تومان

جمع هزینه های مستقیم

000/950/1 تومان

هزینة غیر مستقیم

1

کارگر همکار

000/10 تومان

2

دیگر همکاران

000/10 تومان

3

پرسنل کادر اداری

000/300 تومان

جمع هزینه های غیر مستقیم

000/320 تومان

کل هزینه از دست رفته و خسارت ناشی از حادثه تا این لحظه 000/270/2 تومان که حتماً هزینه های عمل جراحی و ... نیز به آن اضافه می گردند . کارگر مورد نظر بیمه نبوده و کارگاه نیز بیمة حوادث نداشته است .

طبق بررسی موارد فوق به راحتی می توان به این نتیجه رسید که با کمی هزینه کردن برای جابجایی بارهای سنگین شامل اجاره جرثقیل یا لیفتراک، با مبلغ بسیار ناچیز نسبت به هزینه های فوق کارها انجام می گردیدند. رعایت اصول ایمنی قطعاً برای پیمانکار هزینه دارد ولیکن هزینة آن بسیار کمتر از هزینه های احتمالی درمان حاثه دیدگان می باشد .

گزارش اقای سید سیاوش شجاعی

گزارش حادثه

در تاریخ شنبه 11 آذر 1391نصب غیر اصولی بالا بر در کارگاه ساختمانی در خیابان ١۵ خرداد با عث واژگونی بالا بر و مصدوم شدن یک کارگرشد.

 کارگری که مشغول کار با بالابر حمل مصالح ساختمانی در طبقه چهارم یک ساختمان در حال ساخت بود در اثر واژگونی بالابر از ناحیه گردن ، دست ، پا و قفسه سینه دچار آسیب شد . با اعلام این حادثه به سامانه 125 دو تیم نجات به محل اعزام شدند

محاسبه هزینه های مستقیم و غیر مستقیم حادثه

مستقیم:

1-امداد و انتقال مسدوم

آمبولانس به نزدیکترین مرکز درمانی:35.000 تومان

2-هزینه های بستری:

حق العمل بیمارستان باکسر حق بیمه: 2.130.000 تومان

دارو وموارد دیگر مثل پلاتین و آتل:4.095.000 تومان

جمع: 6.225.000 تومان

جمع کل هزینه های مستقیم:6.260.000 تومان

غیر مستقیم:

1-هزینه جریمه داگستری:1.200.000 تومان

2-هزینه بیکاری نیروی انسانی:800.000 تومان

شامل:1نفر مهندس معمار,1نفرسرپرست کارگاه,2نفر کارگر فنی,4نفر کارگر ساده به مدت 2 روز

3-هزینه بیکاری تجهیزات:90.000 تومان

شامل: 1عدد میکسر,1عدد دستگاه جوش,2عدد کپسول گاز به مدت 2روز

4-هزینه افزایش زمان پروژه: قابل چشم پوشی

5-هزینه جایگزینی نیروی انسانی:3.360.000 تومان

6-هزینه جایگزین شدن بالابر:3.500.000 تومان

جمع کل هزینه های غیر مستقیم:8.950.000 تومان

جمع کل هزینه ها: 15.210.000 تومان

جمع بندی


جهت کاهش هزینه و ریسکهای مرتبط با حوادث، بایداحساس شغلی خوبی را بوجود آورد، مهم نیست که آیا این حوادث موجب آسیب می شوند یا خیر ؟ بدین منظور ، باید یک هدف را ایجاد نمود:
تدارک خدمات یا تولید یک محصول با کیفیت بطور موثر و بدون حادثه .

اغلب دیده می شود که برخی چیزها با گذشت زمان بیش از فعالیتهای عادی تجاری مورد توجه قرار می گیرند. بمنظور کاهش موثر ریسکها، به هنگام تولید و کنترل کیفی و یا کاهش هزینه ها فقط باید ایمنی را مد نظر قرار داد.
یک سیستم مدیریت ایمنی باید با سایر الزامات برنامه یکپارچه سازگار باشد. یک برنامه متعادل درجهت بهبود ایمنی ، عملکرد و کاهش هزینه ها تلاش می نماید . تعادل برنامه سیستم ایمنی محصول تأثیر متقابل بین ایمنی سیستم و سایر عناصر برنامه از قبیل هزینه ، جدول زمان بندی و عملکرد می باشد .
برنامه ها از حوادثی که مانع دستیابی به اهداف اولیه می شوند پیشگیری می نمایند. به هر حال ، نمی توان سیستمی را ایجاد کردکه بخاطر الزامات غیر ضروری و غیر منطقی قابل اجرا شدن نباشد .
ایمنی باید در جایگاه مناسب خود قرارگیرد. تعادل صحیح ایمنی بدست نمی آید مگر اینکه ابتدا شرایط قابل قبول و غیر قابل قبول بطور کافی و مناسب در برنامه گنجانده شده تا انتخاب طرحهای بهینه و یا گزینه های عملیاتی تسهیل گردد. تعیین ریسکهای قابل قبول و غیرقابل قبول برای پیشگیری از حوادث موثر بر هزینه به اندازه تعیین پارامترهای هزینه و عملکرد مهم می باشد.

یک برنامه ایمنی «قابل رویت» به تثبیت مرحله بهبود نگرش کارگران کمک می نماید .
بازرسی ها و آموزشهای دوره ای مرتبط با ایمنی توسط مدیریت ارشد به متقاعد نمودن کارگران کمک می کند که این برنامه فقط یک برنامه اجرایی ماهیانه نیست بلکه یک موضوع واقعی می باشد.بدین ترتیب کارگران درگیر می شوند. وقتی این اتفاق رخ میدهد ، اغلب سرپرستان در مشارکت پیشگام شده و این برنامه به یک نیروی فعال در سازمان تبدیل می گردد. در این مرحله بطور نیمه خود آگاهانه عادت طرح ریزی و بررسی از قبل جنبه های هزینه ، کیفیت ، تولید و ایمنی رشد می کند .اگر چه حفاظ گذاری فیزیکی محیط کار یک عامل موثر در ایمنی است ،ولی نگرش ذهنی کارگران کلید اصلی در پیشگیری از حوادث می باشد .

بمنظور دستیابی به این هدف ، باید طرحی را برای از بین بردن آسیبهای کارگران ایجاد نمود . این طرح باید بخشی از نگرش بر پایه فعالیت سازمان را تشکیل دهد. این طرح نباید فقط نیازهای فوری را مورد توجه قرار دهد بلکه باید مشارکت طولانی مدت و آتی کارگران را نیز در نظر بگیرد . هنگامیکه این طرح ، طراحی شد، باید آن را پیگیری و به صورت یکپارچه استفاده نمود. یک برنامه موثر ایمنی اجازه پیش بینی ، شناسایی و حذف شرایط یا روشهایی که منجر به آسیب می شوند را خواهد داد و به تبع آن حوادث و هزینه های مربوط به آنها کاهش خواهند یافت .



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49