ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
راه و ترابری

سیستم مدیریت یکپارچه روسازي: تجربه نامبیا

سیستم مدیریت یکپارچه روسازي:
تجربه نامیبیا

 ترجمه: بهرام سیف

چكيده

سیستم مدیریت راه نامیبیا (RMS ) از اواخر سال 1980 بوجود آمده است و نه تنها
به عنوان  مدلي برای قاره آفریقا و کشورهای در حال توسعه به حساب مي آيد، بلكه برای جامعه بین المللی نیز  می تواند مورد استفاده قرار گیرد.  نامیبیا در حال بازسازی بخش جاده هاي اصلی كشورش مي باشد.
RMS نقش حیاتی در مدیریت جاده هاي کشور ایفا می کند

در این مقاله سعي شده چگونگي مدیریت RMS نامیبیا  در مورد  45645 کیلومتر شبکه جاده  اي  اين كشور بيان شود در ادامه تجارب به دست آمده از خروجی مدل بانک جهاني (HDM -4) و ادغام مدل با RMS نیز بررسی شود.

اصلاحات در بخش راه و توسعه سیستم مدیریت روسازي

درتعریف جامع  RMS نامیبیا آمده است: سیستم مدیریت راه سيستمي همه جانبه است كه با پردازش اطلاعات برای مدیریت  یکپارچه شبکه جاده اي، نسبت به تعیین وبهینه سازی پروژه ها از نظر اقتصادی، برنامه ها، استراتژی ها و بودجه اقدام مي نمايد.  نهادهای مسول برای برنامه ریزی، طراحی، ساخت و نگهداری شبکه ملی جاده نامیبیا بازسازی شده اند. برای تامين مالی  بجاي استفاده از بودجه ملی تامين بودجه از طریق یک صندوق توسعه و دريافت عوارض از کاربران جاده جایگزین گرديد. یک پایگاه داده مرکزی بر اساس SQL ، محصول مایکروسافت وجود دارد.

خروجی سیستم مدیریت شبکه جاده ملی نامیبیا شامل 45645 کیلومتر انواع جاده است كه  با توجه به نوع راهها طبقه بندی مي شوند. جاده ها ي آسفالتي  در حال حاضر  بیش از 67٪ از ترافیک را عبور مي دهند شکل 2 به وضوح  بدتر شدن شبکه جاده آسفالت از سال 1989 تا سال  2012 را نشان مي دهد. رنگ سبز بسیار خوب است. آبی خوب؛ زرد متوسط قرمز ضعیف  و بنفش بدترین است.

مدل HDM4

تیم پروژه در نامیبیا، ابتدا برای کمک به درگیر شد نامیبیا پیاده سازی سيستم HDM -4 اقدام نمود. نتایج خروجي بسیار جالب بود. HDM -4 برای محاسبه پروژه هاي صرفا اقتصادی استفاده شد، و مدل نامیبیا برای محاسبه و ارائه بودجه واقع بینانه، که شامل عوامل اقتصاد، در دسترس مي باشد. تفریق دو خروجی مدلها به شکل كاملا اقتصادی بود. از این رو این روش جدا موفق بود. يك رابط به نام شبکه  (NIM ) ، گزارش و نقشه ها و نمودار ها تازه را به شیوه ای کاربر پسند ارائه نمود. شبکه (NIM مهم ترین  ابزار RMS شد و در هدف خود موفق. HDM -4  كه  NIM در آن گنجانیده شده بود، به عنوان بهترین ابزار بین المللی در حال حاضر توسعه یافته است. پروژه مارس 2003 با تکمیل اولین خروجی استراتژیک در سال 2005 تحویل داده شد.

در مقایسه اي كه RMS از طرح جامع سال 2003 توسعه یافته توسط بخش برنامه ریزی نشان داد که نتایج HDM -4 در نامیبیا در متوسط و طولانی مدت سازگار نیست. کالیبراسیون مجدد و تجزیه و تحلیل دوباره از HDM -4  نتایج قابل قبولي را به ارمغان آورد. برنامه پنج ساله، به نام تجزیه و تحلیل تاکتیکی  با استفاده از HDM -4 ترکیب شده با NIM آماده شده است. نتایج نشان داد که برنامه HDM -4 ترجیحا ارتقا وبازسازي پروژه را به جای روشهاي متداول مانند  پروژه های روكش مجدد توصيه مي نمايد. بخش کل شبکه به قطعات همگن و آماده شدن آنها برای اجرا HDM -4 روشي دست و پا گیر است. دکمه آماده سازی اطلاعات  HDM -4 به کاربر اجازه می دهد برای ایجاد قطعات همگن در سراسر شبکه با يك کلیک بر روی حجم ترافیک، نوع روسازي، آب و هوا، و دیگر ورودی های سیستم قرار می دهد جاده به بخشهاي كوچكتر تقسيم مي شود. و سپس به سرعت ود برای تخصيص بودجه برای قطعات مختلف اقدام مي نمايد.

برخی از ویژگی های NIM

جنبه های مهمی از برنامه؛ كه داراي اثرات استراتژیک هستند:

  • مدلسازی هزینه های عملیاتی خودرو
  • ارزش گذاری دارایی و ثبت دارایی از راه
  • شاخص های عملکرد

پس از چند اجرا از HDM -4 خروجی منطقی در مقایسه با مدل های نامیبیا به دست آمد.

نتیجه گیری

با وجود تداوم چالش های نامیبیا؛ RMS در مسیر صحیح است و می تواند به عنوان یک مدل برای اجرای  مثبت و بدون صرف بیش از حد بودجه مورد استفاده قرار. چشم انداز RMS  نامیبیا  تصمیم گیری  تصمیم گیران را بر اساس حقایق قرار مي دهد و همچنین  RMS نامیبیا یک سیستم وب بيس خواهد بود. اگر چه در دسترس بودن پهنای باند یک مشکل عمده در جنوب آفریقا است، امکان اضافه کردن عکاسی هوایی به عنوان یک دستاورد اضافی برای برنامه RMS در حال حاضر در نظر گرفته شده است. با انجام این کار می توان هنگامی که براي تصمیم گیری در خصوص اجرای پروژه ها با استفاده از توصیه های RMS ساخته شد؛ جان میلیون ها نفر را را نجات داد. در نامیبیا بودجه RMS کمتر از 4٪ از بودجه نگهداری و بهسازي و ساخت راهها مي باشد. با استفاده از هر دو RMS نامیبیا و مدل بین المللی اقتصادی از HDM -خروجی خوبي را می توان به دست آورد، اما نیاز به تفسیر دارد و بايد با احتیاط مورد استفاده قرار گيرد و با درک همین دلیل برخی از نتایج می تواند متفاوت و یا  مشابه باشد كه بايد چرايي آنها را فهميد. مهم این است که سیستم باید ساده باشد، ارائه نتایج بايد انعطاف پذير و همزمان با قضاوت مهندسی باشد. در نهایت، ابزار های مختلف در سراسر جهان توسعه یافته اند، اما آنچه كه مجموعه RMS را متمايز ساخته است سودمندی اطلاعات برای تصمیم گیری است. در پنج سال گذشته RA نامیبیا به شدت در خروجی RMS که در تصمیم گیری میلیون ها کاربر جاده موثرمي باشد متکی است، و تاثیر آن قابل ملاحظه بوده است. در چند سال گذشته RMS از یک سیستم آزمایشگاهی کوچک رشد کرده و به یک سیستم سازمانی قابل اتكا تبديل شده است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48