ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت منابع آب

نهایی شدن 15 طرح ویژه نجات ذخایر آب
خبرگزاری مهر: مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه هر سال 5 میلیون مترمکعب کسری منابع آب در دشت‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: اجرای 15 طرح برای نجات ذخایر زیرزمینی آب کشور در دستور کار قرار گرفت.
محمد حاج رسولی‌ها با بیان اینکه کشور در بخش آب‌های زیرزمینی با چالش عمده‌‌ای روبه‌رو است، اظهار کرد: وزارت نیرو برای دو موضوع مهم مدیریت یکپارچه حوضه‌‌های آبریز و احیای منابع آب زیرزمینی برنامه عملیاتی جامعی را تعریف کرده است.
مشاور وزیر نیرو گفت: براساس قانون، در صورتی می‌توان برای چاه‌‌های کشاورزی پروانه بهره‌برداری صادر کرد که دشت‌‌های موجود دارای ظرفیت آبی باشد. در حال حاضر، از 103 هزار حلقه چاه، 55 هزار حلقه در مناطق ممنوعه قرار دارند و نمی‌توان برای آنها پروانه صادر کرد. وی با اشاره به تصویب طرح احیا و تعادل‌ بخشی آب‌‌های زیرزمینی در شورای عالی آب گفت: در این طرح، احیای دشت‌‌های کشور مطرح است. وی افزود: در طرح احیا و تعادل بخشی آب‌‌های زیرزمینی 15 طرح پیش‌بینی شده که مهم‌‌ترین بخش آن نصب کنتور هوشمند و تجهیزات اندازه‌‌گیری روی چاه‌‌ها است و اگر بتوانیم این طرح را با موفقیت به اتمام برسانیم، 50 درصد هدف قابل دسترس است.
این مقام مسوول در وزارت نیرو ادامه داد: راهکارهای دیگری همچون تقویت بخش نظارت، بازرسی و تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و مسدود کردن چاه‌‌های غیرمجاز نیز در این روند تاثیر خواهند گذاشت.
مشاور وزیر نیرو با اشاره به پیگیری طرح مسدود کردن چاه‌‌های غیرمجاز در راستای طرح احیای دشت‌‌های کشور گفت: تا قبل از سال 85 تعداد چاه‌های عمیق غیرمجاز کشور در دشت‌های ممنوعه حدود 103 هزار حلقه بوده، اما بعد از سال 85 حدود 95 هزار چاه غیرمجاز دیگر نیز حفر شده که در مجموع هم‌ اکنون حدود 200 هزار چاه عمیق غیرمجاز در کشور موجود است.
وی تصریح کرد: هر ساله 3 تا 4 هزار چاه در کشور مسدود می‌شود، اما به همین تعداد چاه نیز در جاهای دیگر به‌صورت غیرقانونی حفر می‌شود. حاج رسولی‌ها یادآور شد: برای 45 هزار چاه با بررسی‌‌های لازم امکان صدور پروانه میسر است، اما از طرف مردم به دلایلی همچون نداشتن سند مالکیت، پرداخت هزینه کارشناسی، نصب کنتور و نظارت بر آنها استقبالی انجام نمی‌شود



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48