ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
راه و ترابری

گلمیخ LED
یک کارشناس ایمنی جاده‌ها، که ادارۀ متبوعِ آن نخستین مرکز در بریتانیاست که گلمیخ‌های LED جدید را در جاده‌ای اصلی نصب کرده است، می‌گوید این فناوری می‌تواند روند رو به افزایشِ تصادفات خطرناک در جاده‌های کشور را معکوس کند. آمار اخیر نشان می‌دهد که تلفات و جراحات جدّی در سه ماهۀ نخست سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۳ به میزان ٪۱۷ رشد داشته است.

با این حال، از زمانی که این گلمیخ‌های LED در بخشی از جادۀ A719 در شرق ارشایر نصب شده میزان تصادفات ٪۱۰۰ کاهش یافته است. مطالعات حاکی از این بود که طی سه سالۀ پیش از نصب این LEDهــا چهار تصادفِ منجر به جرح در این جادۀ مهم رخ داده بود و از زمان نصب تاکنون تصادفی گزارش نشده است.۱۸۰ گلمیخ مدل SR 15 که دارای باتری قابل شارژ با نور خورشید می‌باشد و شرکت «رنیکس» انگلستان آنها را تولید کرده تنها طی چهار ساعت در این پروژه نصب شد.

واحدهای مذکور، که شامل دو LED دوسویه هستند، از لحاظ افقی و عمودی جاده را روشن کرده، دید راننده نسبت به مرکز و کناره‌های جاده را بهبود می‌بخشد. در همین حال، صدایی غرّش‌مانند به راننده‌هایی که به مسیر مخالف تجاوز می‌کنند هشدار می‌دهد.


آقای «الن واس»، که مهندس ایمنی راه‌ها در بخش ترافیک و ایمنی راه «اتحادیۀ راه‌های ارشایر» است، می‌گوید: «تصادفاتی در جادۀ A719 نزدیک روستای واترساید در ارشایر رخ داده بود و شورای محل می‌خواست هر کاری از دستش برمی‌آید انجام دهد تا این موضوع حل شود. این جاده عمدتاً مستقیم است اما چند پیچ تند هم دارد؛ ما می‌خواستیم هم ایمنیِ آن را ارتقا دهیم هم کمترین اثر منفی را روی محیط زیست آن منطقۀ روستایی به جای بگذاریم.

LEDهای فوق را نصب کردیم و البته آمار نشان می‌دهد که نتایج چشمگیری به دست آورده‌ایم. گمان می‌کنم به‌زودی بقیۀ مقامات متوجه می‌شوند که شورای ارشایر چه کاری انجام داده و درمی‌یابند که فناوری می‌توانست نتایج مثبتِ مشابهی برای آنان نیز داشته باشد.

واضح است که این طرح نقش مهمی در کاهش تعداد تصادفاتِ منجر به جرحِ گزارش‌شده داشت و سایتِ این پروژه هم همچنان در شرایط گوناگونِ آب و هوایی عملکرد خوبی دارد. گلمیخ‌ها روشنند و هر لاین را خوب مشخص می‌کنند و بدین ترتیب با بهبود رانندگی در شب، به‌ویژه در هوای بارانی، برفی و مه‌آلود، بر ایمنی رانندگی در این جاده می‌افزایند. ما واکنش‌های بسیار مثبتی از اهالی محل و مسافرانِ هرروزه دریافت کرده‌ایم و شک نداریم که در برنامه‌های آینده برای ارتقای ایمنی جاده‌ها از همین گلمیخ‌ها استفاده خواهد شد».

جان سوئیفت، از شرکت رِنیکس، بر این عقیده است که گلمیخ‌ها راهکاری مقرون‌به‌صرفه و پایدار هستند. «واحدهای SR 15 نخستین موردی بود که در پیش‌نویس جدید استاندارد عملکرد در ماه می سال جاری میلادی آزمایش شد، البته قبلاً گواهینامۀ نوع استاندارد کنونی اخذ شده بود.

این امر راه را برای مقامات محلی و پیمانکاران مدیریت که به دنبال راهی برای ارتقای خط‌کشی‌ها و نشانه‌گذاری‌های جاده‌ها در انگلستان بودند باز کرد. گلمیخ‌های قدیمیِ بازتاب‌دهندۀ نور در گذشته تنها روش موجود برای اینگونه اهداف بودند، اما شورای ارشایر شرقی خواهان چیزی بهتر بود و نتایج خود از هر چیزی گویاترند. امیدواریم دیگر مقامات محلی ببینند اینها چه کرده‌اند و از ایشان الگو بگیرند.»
۳ نوامبر ۲۰۱۴
منبع:


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44