ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.20 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اصول و مقررات پیمان

برخی نظرات در مورد جدا شدن مجدد راه و ترابری از مسکن و شهرسازی

برخی نظرات در مورد جدا شدن مجدد راه و ترابری از مسکن و شهرسازی

از زماني كه ادغام وزارت راه و ترابري با مسكن و شهرسازي با هدف تقليل وزارتخانه ها صورت گرفت و وزارت راه و شهرسازي تشكيل شد ، اظهارات زيادي را در رابطه با مثبت و يا منفي بودن اين ادغام شاهد بوديم . برخي معتقدند ؛ دو وزارتخانه مذكور به خاطر حجم وسيع كار ها نبايد باهم ادغام مي شدند و برخي ديگر عنوان مي كنند كه اين دو وزارتخانه از يك جنس نيستند و كار از اساس غلط است .

امروز مي
خواهيم اين طرح دولت و تصويب شدن از سوي مجلس را از اين جهت كه مثبت يا منفي بوده است ، از زبان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بررسي كنيم . اين بررسي زماني با اهميت تر مي شود كه اخيرا بحث ادغام وزارت ارتباطات و فناوري با راه و شهرسازي مطرح شده است تا به قولي وزارتخانه اي با نام وزارتخانه امور زيربنايي با وزيري علي نيكزاد شكل بگيرد .

راه و شهرسازي بايد تفكيك شود

ابراهيم نكو
، نماينده شهرستان رباط كريم و بهارستان و دبير كميسيون اقتصادي مجلس در رابطه با ادغام وزارت مسكن و شهرسازي با راه و ترابري به خبرنگار ما گفت : اگر از جنبه تخصصي به اين موضوع نگاه كنيم؛ با توجه به وسعت كار و پيچيدگي هاي موجود ، انتظار نتايج مثبت را نبايد داشته باشيم و به همين خاطر اعتقاد دارم كه اگر در حال حاضر اين دو وزارتخانه از هم جدا شوند ، مي تواند در توسعه هر حوزه تاثيربسزايي داشته باشد .

 اينكه اين ادغام صورت گرفته با چه نيتي بوده است را نمي خواهيم زير سوال ببريم اما معتقديم؛ صرفه جويي هايي صورت پذيرفته ، نسبت به نتايج بسيار كمتر بوده است . اگر هر كدام از اين وزارتخانه ها به تفكيك كار مي كردند به مراتب نتايج بهتري به همراه داشت . به نظر بنده با ساز و كار هاي ديگري در بحث صرفه جويي مي توانستند موفق باشند . ما به طور كلي بهره اي ازاين ادغام نبرده ايم و اگر اقدام جدي براي تفكيك و جداسازي وزارتخانه ها صورت گيرد ، مي تواند كارآمدتر باشد .

وي افزود
: از آنجاكه براساس اين ادغام قرار شد اقدامات وسيعي در قالب يك وزارتخانه صورت گيرد ، به همان اندازه هم پتانسيل كوتاهي و كاستي ها فراهم است .

نماينده مردم رباط کريم و بهارستان در پاسخ به اين سوال كه اخيرا شنيده مي
شود ؛ وزارت ارتباطات قرار است با وزارت راه و شهرسازي ادغام شود و آيا شما اطلاعي از اين موضوع داريد ، گفت : بله بنده در جريان اين کار هستم . تلاش هايي براي اين کار صورت مي دهند اما به نظر بنده با اين ادغام مشكلاتي كه براي وزارت راه و شهرسازي برشمرديم را در وزارتخانه تازه تاسيس احتمالي نيز شاهد خواهيم بود . به نظرم اين به بيراهه رفتن است و وقتي ما مي توانيم وضعيت فعلي را سامان بدهيم ، چرا به ادغامي فکر مي كنيم كه هيچ تغييري در بحث صرفه جويي ايجاد نمي كند .

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما احساس مي
كنيد ادغام هاي صورت گرفته در جهت صرفه جويي از طرف دولت است يا اينكه اين اقدام اهداف ديگري مانند حمايت هرچه بيشتر دولت از وزير راه و شهرسازي براي كانديداتوري احتمالي در انتخابات رياست جمهوري دارد ، گفت : اين هم مي تواند يك نظريه باشد و با توجه به نزديكي انتخابات رياست جمهوري خيلي احتمالات و گمانه زني ها مي تواند وجود داشته و افراد مي توانند برداشت هاي متفاوتي داشته باشند اما حرف من اين است كه در هر صورت دولت ومردم متضرر مي شوند .

دبيركمیسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد
: بنده معتقدم ضمن اينكه بايد وزارتخانه ها را تفكيك كرد ، بايد در هر حوزه هزينه هايي صورت گيرد كه كار تخصصي تر شود و در حوزه هاي وزارتخانه ها شاخه هاي مختلف ايجاد كنيم . حتي نيرو استخدام كنيم و وزارتخانه را بزرگ تر كنيم تا نتايج بهتري حاصل شود .

 وي در پاسخ به سوال مبني بر اينكه آيا شما طرحي براي جدايي و تفكيك دو وزارتخانه راه و ترابري ومسكن و شهرسازي از وزارتخانه حال حاضر داريد ، گفت : بنده به طور حتم پس از بهبود وضعيت اقتصادي كشور دراين زمينه تلاش خواهم كرد كه طرحي ارائه دهيم و رايزني هايي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواهيم داشت .

تفكيك به صلاح نيست

علي اكبر آقايي
، رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي هم در رابطه با ادغام وزارت راه و شهرسازي گفت : ادغام وزارتخانه ها الزام قانون و برنامه بود ، بنابراين اگر مي شد كه روي اين طرح کار كارشناسي انجام گيرد ، قطعا استقلال وزارت راه و ترابري بسيار بهتر بود اما چون در اجراي قانون برنامه پنجم وزارتخانه ها بايد كاهش پيدا مي كردند ما اين دو وزارتخانه را ادغام كرديم . البته چنانچه بقيه مشكلات و حاشيه هاي جانبي از نظر منابع و اعتبارات و نظاير آن حل شود در خصوص اصل مديريت مشكلي نخواهيم داشت .

وي در پاسخ به اين سوال كه شما در آن زمان با ادغام اين دو وزاتخانه موافق بوديد
، گفت : بله ، در آن زمان براي كاهش تشكيلات اداري بنده موافق بودم اما در عمل شاهد بوديم كه اين كاهش باعث كاهش نيروي انساني هم نشد و صرفه جويي هم حاصل نگرديد .

آقايي در پاسخ به اين سوال كه شما تا چه اندازه با تفكيك دو وزارتخانه راه و ترابري و مسكن و شهرسازي موافقيد
، گفت : مگراينكه اين طرح دو سوم آرا را کسب کند چرا كه طرح خلاف قانون برنامه است كه آن هم بسيار مشكل است و اين ميزان رأي را كسب نمي كند . هرچند معتقدم حتي اگر راي هم بياورد اين جدا كردن به صلاح نيست . مشكل مديريتدرصد كمي تاثيرگذار است و بودجه بيشترين تاثير را در موفقيت يك دستگاه يا وزارتخانه مي گذارد و اگر منابع و اعتبارات لازم را داشته باشيم ، قطعا مديريت منسجم مي شود و متعاقب آن عوامل اجرايي را تقويت مي كند .

وي در رابطه با ادغام وزارت ارتباطات و فناوري با وزارت راه و شهرسازي و اينكه دولت چه هدفي را از اين كار دنبال مي
كند ، گفت : هدف دولت حذف وزير ارتباطات است ( با خنده ) وگرنه چه الزام قانوني براي كاهش وزارتخانه ها داريم . به نظر من اين ادغام انگيزه تخصصي ندارد . آقاي نيكزاد هم تا اندازه اي توانايي دارد و افزايش كار دليل بر توانمندي افراد نيست .


احمد توكلي
، عضو كميسيون برنامه و بودجه هم در رابطه با اثرات اين ادغام گفت : بنده از اول با اين ادغام مخالف بودم به خاطر اينكه اين دو وزارتخانه سنخيت چنداني باهم ندارند . شهرسازي يك مقوله اجتماعي ، معماري و مهندسي است و راه سازي فني - عمراني است .

راه و ترابري مسائلي همچون كشتيراني
، پل سازي و راه سازي را شامل مي شود اما در شهرسازي مسائلي همچون طراحي شهري ، كالبد روستايي و مسائل اجتماعي و عناصر فرهنگي بسياري وجود دارد و به نظر من اين موضوع را نمي توان ادغام ناميد و بيشتر شبيه انضمام است . ادغام زماني به كار مي آيد كه سنخيت دو وزارتخانه به هم نزديك است و براي صرفه جويي در هزينه ها صورت مي گيرد . اين دو وزارتخانه غير همگن فقط به هم چفت مي شوند و بدون اينكه صرفه جويي صورت گيرد ، فقط يك وزير كم مي شود و به طور طبيعي بايد انتظار داشت كه توفيقي حاصل نشود و اگر حاصل شود معجزه است .

توکلي در رابطه با ادغام وزارت ارتباطات و فناوري با راه و شهرسازي گفت
: اگر اين اقدام صورت گيرد به اصطلاح خودمان قوز بالا قوز مي شود و حدس من اين است كه مجلس با اين طرح موافقت نمي كند .

با تقويت زمزمه تجزيه وزارت راه‌وشهرسازي در روزهاي گذشته توسط برخي نمايندگان مجلس، ریيس كميسيون عمران مجلس به عنوان مرجع تخصصي رسيدگي به هر طرح يا لايحه احتمالي در اين خصوص اعلام كرد: الان وقت مطرح كردن چنين مباحثي نيست و براي پايان دادن به ادغام وزارت مسكن و وزارت راه زمان مناسبي لازم است.
يكي از نمايندگان اقتصادي ریيس‌جمهور منتخب كه گفته مي‌شود او يك گزينه براي پست وزارت راه‌وشهرسازي در دولت يازدهم است، اعلام كرد: ادغام وزارت مسكن و وزارت راه باعث شد بخش حمل‌ونقل و سهمي كه اين بخش در توليد ناخالص داخلي دارد، لطمه ببيند و مورد غفلت واقع شود. اكبر تركان سپس به صراحت اعلام كرد: وزارت راه‌وشهرسازي در دولت يازدهم حتما بايد تجزيه شود و دو وزارتخانه مستقل دوباره احيا شوند.
به دنبال اين اظهارنظر نماينده ریيس‌جمهور منتخب، برخي سايت‌ها اوايل اين هفته از تدوين طرحي با امضای 70 نفر از نمايندگان مجلس خبر دادند كه محتواي اين طرح جداسازي دو وزارتخانه راه‌وترابري و مسكن‌وشهرسازي را شامل مي‌شود.

 

احمد جباري يك عضو كميسيون عمران مجلس درباره اين طرح به «ايسنا» گفته است: در دو سال گذشته شاهد افت توجه به بخش راه هستيم و با ادغام راه و مسكن، مديريت وزارتخانه وقت كافي براي رسيدگي به هر دو بخش را ندارد.
با اين حال، روزگذشته ریيس كميسيون عمران مجلس، تدوين طرحي براي جداسازي اين دو وزارتخانه را شايعه عنوان كرد و گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به صورت رسمی مطرح نشده است و فعلا زمان مناسبی برای طرح آن در مجلس نیست، اما می‌توان با بررسی‌های کارشناسی و در زمان مناسب، این موضوع را پیگیری کرد.
مهدي هاشمي با تاكيد بر اينكه بحث تجزيه وزارت راه‌وشهرسازي فعلا در حد حرف‌ها و شنيده‌ها است، گفت: این اظهارات هنوز رسمی نیست و فقط از طرف برخی از نمایندگان مطرح شده است.
وی افزود: این موضوع به طور مشخص از جایی مطرح نشده و کارشناسی شده هم نیست، اما اگر قرار باشد که دوباره مسکن و شهرسازی و راه و ترابری تفکیک شود نیاز به کار کارشناسی دارد و نمی‌توان یکباره آن را اجرایی کرد.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدم فعلا زمان مناسبی برای طرح این موضوع در مجلس نیست، گفت: اما می‌توان با بررسی‌های کارشناسی و در زمان مناسب این موضوع را پیگیری کرد.
هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر باید وضعیت دولت مشخص شود و پس از آن با طرح این موضوعات و بررسی‌های کارشناسی، مورد پیگیری قرار گیرد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 45