ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت مالی پروژه

الگوی سرمایه‌گذاری گروهی در تامین‌مالی نوآوری

لگوی سرمایه‌گذاری گروهی در تامین‌مالی نوآوری

سیدمهدی سادات‌رسول

توسعه پایدار اقتصادی، نیازمند توسعه ابزارهای مختلف تامین مالی مورد نیاز منطبق بر الگوهای نیاز مالی بخش تولید می باشد.

الگوی سرمایه گذاری گروهی مبتنی بر سهم(Equity Based Crowd funding) یکی از الگوهای تجربه شده در اقتصاد جهان برای تامین مالی پروژه های بزرگ با استفاده از سرمایه های خرد می باشد. صندوق زمین و ساختمان نسیم به عنوان اولین صندوق در زمینه صنعت ساختمان با استفاده از این الگو در ماه گذشته در بازار فرابورس ایران رسما فعالیت خود را آغاز نمود. فارغ از اینکه در شرایط امروز که صنعت ساختمان با رکود نسبی مواجه است و این زمان مناسبی برای آغاز رسمی فعالیت این صندوق ها می باشد یا خیر، راه اندازی این صندوق به لحاظ تنوع ابزارهای تامین مالی سمت عرضه اقتصاد مسکنامری در خور و شایسته می باشد.
مزایای راه اندازی این صندوق ها برای سرمایه گذاران و فعالیت صنعت ساختمان کشور را می توان به صورت عمده به صورت ذیل بیان نمود:
مزایای برای آحاد جامعه (مردم) و سرمایه گذاران:
• امکان مشارکت مردم با سرمایه های خرد در صنعت ساختمان؛
• متنوع سازی سبد سرمایه گذاری برای بانکداران اختصاصی و سبد گردان ها؛
• کسب سودهای شگرف بازار مسکن برای سرمایه گذاران با سرمایه های خرد؛
• امکان نقد شوندگی سرمایه با محاسبه مداوم خالص ارزش دارایی های پروژه در مقاطع سه ماهه و شش ماهه؛
• قابلیت ارزیابی کامل طرح از طریق در دسترس بودن طرح توجیهی؛
مزایا برای فعالین صنعت ساختمان:
• امکان تامین مالی پروژه ها مبتنی بر میزان سودآوری و مشارکت سرمایه گذاران در سود و زیان به نسبت؛
• عدم نیاز به پاسخگویی به تک تک سرمایه گذاران و انجام عملیات مبادلات مالی؛
• وجود سازوکارهای قانونی قابل اتکا برای مشارکت سرمایه گذاران در این بخش؛
بازار صنایع مبتنی بر فناوری و نوآوری و یا اصطلاحا بازار با تکنولوژی بالا (High tech) از جمله بازارهایی است که سود بالا در برابر ریسک بالا را شامل می شود. عدم وجود سازوکارهای تامین مالی خرد سمت عرضه در اقتصاد فناوری در قالب سرمایه گذاری گروهی مبتنی بر سهمباعث شده است تا بخش عمده ایی از پتانسیل توسعه اقتصادی کشور در این حوزه فعال نشود. این بخش عمدتا قشر تحصیل کرده و نخبگانی جامعه را شامل می شود. به نظر می رسد سازمان بورس و اوراق بهادار به دلیل در اختیار داشتن نهادهای مختلف تحت نظارت و سازوکار مناسب نظارتی در این بخش نیز ورود مناسبی نموده و با ایجاد قوانین و مقررات لازم زمینه آغاز به کار و فعالیت "صندوق های نوآوری و فناوری" را در بازار سرمایه کشور با رویکرد سرمایه گذاری گروهی فراهم نماید. در حال حاضر با توجه به ثبات نسبی بازارهای سهام، ارز، مسکن و طلا به نظر می رسد استقبال مناسبی از حضور اینگونه صندوق ها توسط سرمایه گذاران صورت گیرد. نمونه های Kickstarter.com و f6s.comمی توانند مبنای مناسبی برای برنامه  ریزان این حوزه در کشور باشند.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48