ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
عراق در پروژه های بزرگ بالادستی نفت، از ایران پیشی گرفت.

عراق در پروژه های بزرگ بالادستی نفت، از ایران پیشی گرفت.

در حال حاضر 20 مگا پروژه اول صنعت نفت و گاز جهان در كشورهاي حاشيه خليج فارس اجرايي مي‌شود كه عراقي با 5 پروژه در جايگاه نخست و بعد از آن عربستان با 5 پروژه(هزينه سرمايه گذاري كمتر)، امارات با 5 طرح، ايران با 3 طرح و عمان و قطر يك طرح در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند .

به گزارش پانا نيوز، در گزارش حاضر پروژه‌هاي بالادستي مهم منطقه خاورميانه و به ويژه خليج فارس معرفي شده است. باتوجه به اهميت بالاي اين منطقه نفت‌خيز در توليد نفت، گاز و ذخاير هيدروكربوري توسعه يافته و توسعه نيافته، ابر پروژه‌هاي متعددي كه هركدام نقش مهمي در تامين انرژي جهان دارند، از سوي شركت‌هاي بزرگ بالادستي شامل شركت‌هاي نفت ملي و شركت‌هاي نفت بين‌المللي تعريف شده است .

نگاهي به ساختار پروژه‌ها و شركت‌هاي مختلف درگير در اجراي آنها به خوبي نشان‌دهنده نبود شركت‌هاي توانمند بالادستي و حتي پيمانكاري منطقه‌اي در پروژه‌هاي پر سود موجود و سودآوري گسترده شركت‌هاي غربي و شرقي در اين پروژه‌هاست، چراكه كشورهاي ثروتمند اين منطقه هنوز نتوانسته‌اند وابستگي زياد خود را به شركت‌هاي غير بومي كاهش دهند .

البته اين مسئه به دليل شرايط خاص كشور ايران، لااقل در بخش اجراي پروژه‌ها كمتر به چشم مي‌خورد. نكته جالب ديگر، حضور گسترده و روزافزون پيمانكاران كرده‌اي نظير سامسونگ، صنايع سنگين هيوندايي، مهندسي و ساخت هيوندايي، مهندسي و ساخت ال.جي و .. در پروژه‌هاي منطقه خاورميانه است كه به جهت قيمت‌هاي پايين‌تر شرايط رقابت را براي شركت‌هاي غربي سخت كرده و نشان‌دهنده برنامه‌ريزي هوشمندانه كره‌اي‌ها در رود به اين بازار پر سود است .

به هر حال معرفي پروژه‌هاي بالادستي مهم منطقه كه به جهت تنوع و حجم بالاي كار، خود به تعداد زيادي از پروژه‌هاي كوچك‌تر خرد مي‌شوند، چه از نظر شناخت فرصت‌هاي كاري براي شركت‌هاي پيمانكاري و چه از نظر شناخت رقباي موجود در منطقه مفيد خواهد بود. در ادامه مختصري در خصوص 20 پروژه‌ مهم بالادستي منطقه به ترتيب اولويت ارائه مي‌شود .


1-
پروژه‌ توسعه ميدان قرنه غربي عراق (54.5 ميليارد دلار )
پروژه‌ فاز اول توسعه ميدان قرنه غربي با 9 ميليارد بشكه ذخاير نفت در عراق، بزرگترين پروژه بالادستي در منطقه خاورميانه در سال‌هاي گذشته بوده است . قرارداد فاز اول اين پروژه به ارزش 50 ميليارد دلار در نوامبر 2009 و در اولين دور مناقصات بلوك‌هاي نفت و گاز عراق به طور مشترك به ابر شركت‌هاي اكسون مبيل و شل واگذار شد .

برآوردها نشان مي‌دهد 25 ميليارد دلار هزينه توسعه و 25 ميليارد دلار هرينه بهره‌برداري از اين ميدان خواهد شد. با اجراي اين پروژه، توليد ميدان قرنه غربي از 270 هزار بشكه ظرف مدت 7 سال به 2 ميليون و 250 هزار بشكه افزايش خواهد يافت. كنسرسيوم دو شركت به ازاي هر بشكه نفت توليدي، 1.90 دلار دريافت خواهند كرد .

در دسامبر 2009 ميلادي، قرارداد فاز دوم توسعه ميدان قرنه غربي نيز به شركت‌هاي لوك اويل روسيه و استات اويل نروژ براي توسعه 12.88 ميليارد بشكه نفت واگذار شد و با واگذاري سهام 18.75 درصدي شركت نروژي به شركت لوك اويل در سال 2012، شركت روسي با سهم 75 درصدي همراه با 25 درصد سهم دولت عراق، به تنهايي توسعه اين ميدان را بر عهده گرفت. افزايش 120 هزار بشكه‌اي توليد نفت تا سال 2012 و افزايش 1.8 ميليون بشكه‌اي تا سال 2021 با صرف 4.5 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري هدف اين پروژه است و به ازاي هر بشكه توليد نفت 1.5 دلار پاداش لوك اويل خواهد بود .


2-
طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي (38 ميليارد دلار )
اين پروژه بالا دستي فراساحلي، بزرگ‌ترين پروژه توسعه‌اي صنعت نفت و گاز كشور است و اين ميدان گازي فراساحلي مشترك با قطر، با 450 تريليون فوت مكعب ذخاير گازي در بخش ايراني و 1800 تريليون فوت مكعب گاز و 50 ميليارد بشكه كاندنسيت، بزرگ‌ترين ميدان گازي جهان است .

تاكنون 10 فاز توسعه يافته و باقي فازها در حال اجرا است كه حجم سرمايه‌گذاري در فازهاي باقيمانده اين ميدان حدود 38 ميليارد دلار در طول برنامه پنجم توسعه در كشور ايران تخمين زده شده است. اگر حجم كل سرمايه‌گذاري اين ميدان را حدود 60 ميليارد دلار در نظر بگيريم بزرگ‌ترين پروژه بالادستي خاورميانه خواهد بود و پيش‌بيني مي‌شود توسعه كامل آن، سالانه 110 ميليارد دلار نصيب كشور كند .


3-
پروژه‌ توسعه ميدان مجنون در عراق (20 ميليارد دلار )
قرارداد توسعه اين ميدان با 25 ميليارد بشكه ذخاير نفت در سال 2010 با كنسرسيوم شركت‌هاي شل و پتروناس انجام شد. برنامه اين كنسرسيوم، افزايش توليد از ميدان مجنون از 45 هزار بشكه در روز تا روزانه 1.8 ميليون بشكه نفت با سرمايه‌گذاري بيش از 20 ميليارد دلار است. دولت عراق ادعا دارد ذخاير اين ميدان بيش از 38 ميليارد بشكه نفت است. شركت هاليبرتون آمريكا و يك شركت تركيه اي هم به عنوان پيمانكاران فرعي در اين طرح حضور دارند .


4-
پروژه توسعه ميدان زبير عراق (18 ميليارد دلار )
توسعه اين ميدان با 4 ميليارد بشكه ذخاير نفت در سال 2009 به كنسرسيومي به رهبري اني ايتاليا متشكل از شركت‌هاي اكسيدنتال پتروليوم و KOGAS كره به صورت قرارداد سرويس 20 ساله واگذار شد .


سرمايه‌گذاري لازم در اين ميدان 18 ميليارد دلار خواهد بود و از محل افزايش توليد، به ازاي هر بشكه نفت 2 دلار دريافت خواهند كرد. توليد ميدان زبير در سال 2009 حدود 195 هزار بشكه در روز بوده كه در اكتبر 2012 به 270 هزار بشكه رسيده و برنامه‌ريزي شده تا سال 2017 به روزانه 1.2 ميليون بشكه برسد .


5-
پروژه ميدان‌هاي گازي جنوب عراق (17.2 ميليارد دلار )
توسعه ميدان‌هاي گازي جنوب عراق در اسل 2011 به ارزش 17.2 ميليارد دلار به شركت‌هاي شل و ميتسوبيشي واگذار شد. اين پروژه‌ها با هدف جلوگيري از هرز روي و سوزاندن گاز هاي همراه و توليد گاز از ميدان‌هاي جنوب به‌منظور تامين گاز نيروگاه‌هاي جديد اين كشور و صادرات ال.ان.جي برنامه‌ريزي و اجرا و به‌نام شركت گاز بصره شناخته مي‌شود. شركت انگليسي شل و ميتسوبيشي ژاپن سهام داران اصلي اين طرح گازي عراق هستند .


6-
پروژه توسعه ميدان upper zakum (15 ميليارد دلار )
پروژه توسعه ميدان زقوم عليا با هدف افزايش توليد نفت تا 750 هزار بشكه در روز اجرايي شده كه به منظور اجراي آن چهار جزيره مصنوعي به عنوان جايگزين سكوهاي توليدي فراساحل ساخته مي‌شود .


7-
پروژه توسعه ميدان رميله عراق (15 ميليارد دلار )
ميدان نفتي رميله بزرگ‌ترين ميدان نفتي عراق با 17.8 ميليارد بشكه ذخاير نفت است كه توسعه آن در نوامبر 2009 به كنسرسيومي متشكل از بي.پي و سي.ان.پي.سي واگذار شد، 25 درصد سهام آن نيز مربوط به سازمان دولتي بازاريابي نفت عراق است . شركت‌هاي توسعه دهنده خارجي به ازاي توليد هر بشكه 2 دلار دريافت خواهند كرد. اجراي اين پروژه به‌منظور افزايش توليد نفت ميدان رميله از 960 هزار بشكه به 4 ميليون بشكه ظرف 5 سال است .


8-
پروژه توسعه گاز عمان (15 ميليارد دلار )
شركت بي.پي در سال 2007 قرارداد مشاركت در توليد ارزيابي بلوك 61 در مركز عمان شامل چهار مخزن گازي با ذخاير بين 20 تا 30 تريليون فوت مكعب گاز طبيعي را امضا كرد. شركت برتيش پتروليوم امتياز توسعه اين بلوك هاي گازي را بر عهده گرفته است .


9-
پروژه توسعه ميدان گازي شاه در ابوظبي (11.3 ميليارد دلار )
شركت ابوظبي با شركت نفت اكسيدنتال در سال 2011 براي توسعه ميدان گازي شاه در ابوظبي به ارزش 11.3 ميليارد دلار توافق كردند. شركت هايي از هند، اسپانيا، سامسونگ كره جنوبي و سايپم ايتاليا در اين پروژه مشاركت دارند .


10-
پروژه توسعه ميدان گاز فراساحلي كران عربستان (10 ميليارد دلار )
پروژه ميدان فراساحلي كران با ظرفيت توليد 1.8 ميليارد فوت مكعب گاز در روز بايد در سال 2013 به بهره‌برداري برسد .


11-
پروژه توسعه گاز IGD ابوظبي (10 ميليارد دلار )
پروژه توسعه گاز شركت صنايع گاز ابوظبي با هدف اضافه كردن تاسيسات جديد فرآوري دريايي و خشكي در حبشان و رويس جهت فرآوري گاز ميدان ام‌شيف با هزينه 10 ميليارد دلار تا پايان سال 2013 در برنامه دارد. شركت‌هاي JCG ژاپن و يك شركت ايتاليائي پيمانكاران اصلي اين پروژه هستند .


12-
پروژه MANIFA (10 ميليارد دلار )
پروژه توسعه ميدان منيفا با هدف توليد روزانه 900 هزار بشكه نفت سنگين و ترش، با سرمايه‌گذاري 10 ميليارد دلاري در سال 2014 به بهره‌برداري خواهد رسيد. فاز اول توسعه اين ميدان در آب‌هاي كم عمق جنوب خليج فارس، با توليد 500 هزار بشكه‌اي در سال 2013 به بهره‌برداري مي‌رسد. در اين پروژه شركت هاي JCG ژاپن، مكدر موت آمريكا، فاستلر ويلر، سايپم ايتاليا و تي.آر اسپانيا مشاركت دارند .


13-
پروژه توسعه ميدان گازي كيش (10 ميليارد دلار )
پروژه توسعه ميدان گازي كيش به ارزش 10 ميليارد دلار با 60 تريليون فوت مكعب حجم گاز درجا و ضريب بازيافت 75 درصد و حدود 514 ميليون بشكه حجم ميعانات گازي درجا با هدف توليد روزانه 3 ميليارد فوت مكعب گاز برنامه‌ريزي شده است .


14-
پروژه بارزان قطر
اين پروژه به طور مشترك از سوي شركت قطرپتروليوم و اكسون موبيل با سرمايه‌گذاري 9 ميليارد دلاري با هدف توليد و فرآوري روزانه 1.4 ميليارد فوت مكعب گاز ميدان شمالي قطر (ميدان مشترك پارس جنوبي) جهت استفاده نيروگاه‌هاي برق و صنايع (شامل توليد اتان مورد نيا زبراي صنايع پتروشيمي) قطر در سال 2014 به بهره‌برداري خواهد رسيد. شركت هاي JCG ژاپن، هيوندائي كره جنوبي در اين پروژه مشاركت دارند .


15-
پروژه گازي واسيط عربستان (6 ميليارد دلار )
اين پروژه به‌منظور ساخت يك مجتمع خشكي فرآوري مركزي به ظرفيت 2.5 ميليارد فوت مكعب گاز، با ارزش بين 6 تا 8 ميليارد دلار تخمين زده شده است.با تكميل برنامه گازي واسيط همراه با تاسيسات گاز كران و خورسانيه، توليد گاز خام عربستان از 10.2 ميليارد تا 15.5 ميليارد فوت مكعب در روز تا سال 2015 افزايش خواهد يافت. در اين طرح شركت‌هاي SK ، سامسونگ كره جنوبيع سايپم ايتاليا و شركت كانادائي اس.ان.سي مشاركت دارند .


16-
پروژه توسعه ميدان دريايي فروز B (3.8 ميليارد دلار )
اين ميدان با ذخاير گازي 29 تريليون فوت مكعب گاز در جا و 18 تريليون فوت مكعب گاز قابل برداشت با هدف تبديل گاز اين ميدان به برق به ارزش 3.8 ميليارد دلاربراي توسعه به شركت مپنا سپرده شده است. براساس برنامه‌ريزي پس از اجراي فاز اول،‌فاز دوم اين پروژه با اعتبار 6 ميليارد يورو براي توليد روزانه 6 هزار مگاوات برق توسعه خواهد يافت .


17-
پروژه خط لوله حبشان فجيره ( 3.29 ميليارد دلار )
پروژه خط لوله نفت ابوظبي كه به خط لوله حبشان فجيره مشهور است با 48 اينچ و به طول 400 كيلومتر ظرفيت انتقال 1.5 ميليون بشكه نفت در روز را دارد. ساخت اين خط از مارس 2008 آغاز شده و در سال 2012 ميلادي به بهره‌برداري رسيده است. در اين پروژه مجموعه اي از شركت هاي خارجي همچون وورلي پارسون استراليا، سوميتومو ژاپپن، جيندال گروپ و چندين شركت آسيايي و اروپايي مشاركت دارند .


18-
برنامه ان.جي.ال شيبه عربستان (2.73 ميليارد دلار )
برنامه ان.جي.ال شيبه (Shaybah) براي ساخت و بازيافت مايعات گاز طبيعي از كارخانجات مختلف جداسازي نفت از گاز با بودجه 2.73 ميليارد دلار تعريف شده است. شركت سامسونگ كره جنوبي به عنوان پيمانكار اصلي و شركت هاي پتروناس مالزي و سي.اف.اي مكزيك به عنوان پيمانكاران فرعي در اين طرح مشاركت مي كنند .


19-
پروژه توسعه ميدان خشكي ASAB ابوظبي (2.3 ميليارد دلار )
پروژه 34 ماهه توسعه كامل اين ميدان خشكي به ارزش 2.3 ميليارد دلار در سال 2009 به شركت پتروفك واگذار شده است. اين پروژه بخشي از برنامه توسعه ظرفيت توليد نفت شركت ADCO تا سقف 1.8 ميليون بشكه در روز است .


20-
پروژه SRAK عربستان (2.2 ميليارد دلار )
اجراي اين پروژه مشاركتي بين شركت آرامكو و شل است . اين پروژه اكتشافي شامل حفاري سه حلقه چاه اكتشافي و لرزه نگاري دوبعدي به وسعت 3 هزار و 600 كيلومتر مربع است. اين طرح اكتشافي به ارزش 2.2 ميليارد دلار به مجموعه اي از شركت هاي سايپم، اني ايتاليا و رپسول اسپانيا واگذار شده است



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44