ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.6.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
گفتگویی در مورد پیش بینی قیمت مسکن

سید مهدی هاشمی می گوید در حال حاضر در بحث مسکن از شرایط خوبی در زمینه های مختلف همچون تولید و عرضه مسکن موجود برخوردار نیستیم.

این در شرایطی است که با آغاز سال 93 پیش بینی های مختلفی درباره آینده بازار مسکن مطرح شده و بسیاری از این پیش بینی ها نیز در راستای ورود دولت به فاز دوم هدفمندی یارانه ها، افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش حقوق گارگران و همچنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی است. در همین رابطه نیز روز گذشته مجتبی بیگدلی رئیس انجمن انبوه سازان مسکن با بیان این که از ابتدای سال قیمت‌ مصالح ساختمانی افزایش یافته، گفته است این افزایش قیمت با شیب تند ادامه دارد و این عامل خود عامل مخاطره‌آمیز در بازار مسکن خواهد بود؛ به طوری که انگیزه کارآفرین را کم می‌کند و وضع وخیمی در بازار به وجود می‌آورد. دوران فعلی، آرامش قبل از طوفان است به طوری که یک سونامی در قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر تا حدودی رونق به بازار مسکن بازگشته است و به زودی صدای شکستن دیواره تقاضا را خواهیم شنید و در پی آن سونامی افزایش قیمت مسکن اتفاق خواهد افتاد.

در همین رابطه سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نامه نیوز درباره آینده بازار مسکن گفته است در طول 45 سال گذشته هر دو سه سال یک افزایش قیمتی را شاهد بوده ایم و بنده فکر می کنم که در حال حاضر هم این روند نسبت به گذشته تغییری نکرده است و به نظر می رسد امسال هم شاهد افزایش قیمت هستیم.

مشروح گفت و گوی رئیس کمیسیون عمران با نامه نیوز را در ادامه مطالعه می فرمایید:

***

آقای هاشمی! بازار مسکن از اواخر سال گذشته در رکود به سر می برد و همچنان هم حرف و حدیث های زیادی پیرامون این بازار در رسانه ها به گوش می رسد. در حالی که بسیاری از مردم و فعالان بازار مسکن امید داشتند که با اجرای فاز دوم قانون هدفمند سازی یارانه ها تغییری در این وضعیت روی دهد، اما همچنان به نظر می رسد اتفاق ملموسی در این بازار به وقوع نپیوسته است. تحلیل شما از وضعیت فعلی بازار مسکن چیست؟

البته به نظر می رسد هیچ یک از بازارهای اقتصادی هنوز آن چنان که باید به شرایط عادی خود بازنگشته اند و بخش های مختلف اقتصادی همچنان غبار آلود است و باید صبر کرد تا شرایط اقتصادی ثبات پیدا کند و گرد و خاک ها از بین بروند و بعد در این مورد قضاوت کنیم.

اما نکته قابل توجه این است که ما باید تلاش کنیم رونق در بازار مسکن شکل بگیرد و فعالیت تولیدی صنعت ساختمان مجددا حرکت رو به رشدی پیدا بکند و تلاش شود سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش یابد. چرا که رکود بازار مسکن ناشی از کمبود تقاضا نیست و تقاضا همچنان بر قوت خود باقی است و توقف پیدا نکرده است. در نهایت این تقاضاها انباشته شده است و باید زمینه ای برای پاسخگویی به تقاضاها و عرضه را برای تامین این نیاز ها فراهم کنیم.

دولت برای حل مشکل عرضه مسکن چه تدابیری اندیشیده است ؟

امیدواریم با مدیریت دولت در جهت رونق اقتصادی و مدیریت در تولیدو عرضه مسکن به مشکلی برنخوریم. خصوصا در بحث توزیع و تولید مصالح ساختمانی که نقش عمده ای در رونق این بازار دارد. همینطور هزینه های دستمزد نیروی کار و سایر عوامل تاثیر گذار در تولید مسکن که بخش عمده اش ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی است زمینه ای را فراهم کنیم که این بازار رونق بگیرد و بتوانیم تولید مسکن را رونق بدهیم و مدیریت در تولید را به صورت حداکثری و با یک برنامه مشخص دنبال کنیم که نیازهای مسکن را به بهترین شکل تامین نماییم.

در حال حاضر در بحث مسکن از شرایط خوبی در زمینه های مختلف همچون تولید و عرضه مسکن موجود برخوردار نیستیم. امیدواریم در طرح جامع مسکن، دولت توجه به تولید حداکثری در این بخش با رعایت استانداردها و کیفیت های لازم داشته باشد چرا که ما هرقدر بتوانیم تولید را افزایش بدهیم طبیعتا می توانیم مدیریت بهتری را هم اعمال کنیم.

شما به طرح جامع مسکن اشاره کردید که در کمیسیون عمران هم بررسی شده بود. جزییاتی از این طرح توسط دولت اعلام شده است؟

البته هنوز جزییاتی از این طرح از سوی دولت اعلام نشده است و فعلا در حد کلیات است ولی قرار است در هیئت دولت مطرح شود و مشکلات آن مرتفع شود و طرحی بدون عیب و نقص یا با کمترین ایرادی به مجلس ارائه شود و مجلس هم به سرعت آن را بررسی کند.

با توجه به اعلام وزیر مسکن و شهرسازی در خصوص درگیری 5 دولت آینده در حوزه مسکن مهر و اینکه دولت چاره ای برای فرار از این طرح ندارد به نظر شما چطور می تواند به این بازار کمک کند؟

دولت باید راهکار را پیدا کند و این مشکل را حل کند و به نظر بنده هم راهکارهای زیادی وجودی دارد که با یک تعامل و همفکری با سایر نهاد ها می توان به یک راه حل جامع رسید.

با توجه به نزدیک شدن به فصل نقل وانتقال اجاره نشین ها و نرخ بالای اجاره نشینی در کشور، اجاره نشین ها نگران افزایش نرخ اجاره بها و اینکه در آینده صاحب خانه ها دوباره افزایش قیمت ندهند هستند. به نظر شما می توان پیش بینی از آینده اجاره مسکن داشت؟

قیمت اجاره تابعی از قیمت فروش است و نمی توان بدون توجه به قیمت فروش و به طور جدا گانه به بررسی نرخ اجاره بها پرداخت. باید موضوع قیمت دقیقا ارزیابی شود و بعد به بحث اجاره رسید .

اما آنچه که تجربه نشان داده این است که قیمت اجاره همواره تابعی از قیمت فروش است و معمولا به این شکل است که قیمت اجاره در شرایط نسبتا خوب یک سیصدم و در شرایط نسبتا بد یک صدو پنجاهم قیمت خرید است یعنی قیمت اجاره همیشه در بازه ای بین یک صد و پنجاهم تا یک سیصدم قیمت فروش است و حالا باید دید که ارزش واقعی قیمت مسکن چه مقدار خواهد بود و بر اساس آن قیمت اجاره بها را استخراج و برقرار کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند از تیرماه قیمت مسکن افزایش پیدا می کند. به نظر شما بازار مسکن می تواند ثبات قیمتی خود را حفظ کند و اگر قرار است جهش قیمتی اتفاق افتد، به نظر شما این اتفاق چه زمانی در بازار رخ می دهد؟

بنده امیدوارم که شاهد چنین رویدادی نباشیم ولی خیلی هم دور از واقیت نیست . ما در طول 45 سال گذشته هر دو سه سال یک افزایش قیمتی را شاهد بوده ایم و بنده فکر می کنم که در حال حاضر هم این روند نسبت به گذشته تغییری نکرده است و به نظر می رسد امسال هم شاهد افزایش قیمت هستیم.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 43