ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
بازار مسکن در رکود عمیقی قرار گرفته که علت اصلی آن در افت محسوس توان طرف تقاضاست

مهدی روان‌شاد‌نیا، کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در شرایط فعلی تولید مسکن بیش از دو‌برابر تقاضا در شهر تهران است، گفت: انتظار داریم با رسیدن قیمت مسکن به کف و افزایش اندک توان متقاضیان در انتهای سال جاری وضعیت معاملات بهبود پیدا کند.

روان‌شاد‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به وجود بیش از 3 میلیون خانه خالی در کشور و حجم اندک معاملات فروش هر واحد مسکونی ۸۰ سال زمان می‌برد این به معنای آن است که بازار مسکن در رکود عمیقی قرار گرفته که علت اصلی آن در افت محسوس توان طرف تقاضاست.

وی ادامه داد: با این وجود انتظار می‌رود متغیرهای تقویت‌کننده بازار مسکن اواخر سال جاری به شکل کمرنگ بروز کند. تلفیق پس‌انداز خانواده‌ها با تسهیلات بانکی یکی از عوامل کمک‌کننده به بازار مسکن است.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه وام‌های کنونی کمتر از یک‌چهارم قیمت یک خانه معمولی در تهران را پوشش می‌دهد، تصریح کرد: اگر میانگین قیمت مسکن شهر تهران را با یک واحد ۷۵ متری ضرب کنیم هزینه‌ای که برای یک واحد معمولی باید پرداخت شود حدود یک میلیارد تومان است. در حالی که سقف تسهیلات خانه اولی‌ها به اضافه ۶۰ میلیون تومان وام ازدواج رقمی معادل ۲۲۰ میلیون تومان است. این بدان معناست که زوجین باید حدود ۸۰۰ میلیون تومان را خودشان تامین کنند.

روان‌شاد‌نیا با اشاره به تعداد معاملات شهر تهران در مردادماه اظهار کرد: در مردادماه ۱۳۹۸ تعداد ۳۳۰۰ مورد خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران انجام شده که به پایین‌ترین میزان خود در چند سال اخیر رسیده است. از سوی دیگر با توجه به تعداد پروانه‌های صادر شده متوسط تولید ماهیانه مسکن در تهران بیش از ۷۰۰۰ واحد است، یعنی عرضه دو‌برابر تقاضاست.

وی درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار گفت: انتظار داریم در پایان سال جاری معاملات مقداری افزایش پیدا کند، اما این بهبود نسبی غیرتورمی خواهد بود. هم‌اکنون متقاضیان اعتمادی به قیمت‌های فعلی ندارند، به همین لحاظ منتظرند تا قیمت‌ها به حدی از ثبات برسد تا به تدریج برای خرید اقدام کنند.

قیمت مسکن کاهش می‌یابد

در همین حال، مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه تقاضاهای سوداگرانه از بازار مسکن به تدریج خارج شده و در مقابل، تقاضاهای مصرفی و تولید و عرضه تقویت می‌شوند، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد به جز دو منطقه در تهران، سایر مناطق از افت قیمت 10 تا 30 درصد برخوردار شده‌اند. وی با اشاره به اینکه رشد افسارگسیخته قیمت مسکن در یک سال و نیم گذشته باعث شده تا بازار مسکن دچار کسادی شود، اظهار کرد: وقتی قیمت مسکن افزایش می‌یابد، متقاضیان واقعی و غیرواقعی تلاش می‌کنند با خرید مسکن از قافله گرانی مسکن عقب نمانند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: طبیعی است وقتی قیمت‌ها افزایش و قدرت خرید کاهش یابد، افت معاملات موجب کسادی بازار مسکن می‌شود و شک نکنید که با خروج برخی از افراد از بازار مسکن که برای سودآوری و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید مسکن کرده بودند، قیمت مسکن کاهش می‌یابد و به ثبات می‌رسد.

زمان خرید برای متقاضیان واقعی

حمید‌رضا موحدی، فعال بازار مسکن نیز بر این اعتقاد است که با رفتن سوداگران از بازار مسکن پس از مدتی این بازار به آرامش رسیده و زمان خرید برای متقاضیان واقعی مسکن فرا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مدیران تصمیم‌گیر باید از این تجربه‌ها درس گرفته و با شناخت درست نسبت به این موضوع مانع رشد چنین جریاناتی و ورود سوداگران و جولان آنها در بازار مسکن شوند گفت: تصمیم‌گیران به خصوص وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد می‌توانند با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن از هم‌اکنون برای سال‌های آینده بازار مسکن را بیمه کنند تا با ورود سوداگران به این بخش شاهد جهش قیمت نشویم.

سهم دلالان از معاملات ملک؟

مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه یک‌سوم معاملات مسکن کشور مربوط به مصرف‌کنندگان بوده است، گفته است: طی سه سال اخیر دو‌سوم معاملات مسکن توسط دلالان و افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری بوده‌اند در بازار مسکن انجام شده است.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته به دلیل نبود سیاست‌های نظارتی در بازار مسکن، مردم برای حفظ سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری در این بخش و خرید واحد مسکونی متعدد کرده‌اند. این مساله باعث شد تا به دلیل افزایش تقاضا برای خرید و به دنبال آن کمبود عرضه، ‌قیمت‌ها افزایش یابد.

کیانپور با بیان اینکه در شرایط کنونی به نظر می‌رسد با افزایش حداکثری قیمت مسکن و کاهش جذابیت بازار مسکن برای سرمایه‌گذاری، افراد برای سود بیشتر به دنبال انتقال سرمایه خود به بازارهای دیگر اقتصادی از جمله بازار بورس هستند، اظهار کرد: اگر قانونی برای نظارت مالیاتی بر معاملات مسکن وجود داشته باشد شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها نخواهیم بود.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49