ثبت نام | ورود
English
امروز چهارشنبه 1403.2.5 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
فریاد نظام مهندسی در حوزه شهرسازی به جایی نمی رسد
به گزارش«صما» آنها همچنین با بیان اینکه جریمه کردن تخلفات در کمیسیون ماده 100 به نوعی شهرفروشی را حلال می‏کند و به رقابت منفی بین سازندگان مسکن و افزایش قیمت ها در بازار مسکن دامن می زند، بر ضرورت بازنگری در قوانین این بخش تاکید کردند.

ضرورت استفاده از ظرفیت کارشناسان معماری و شهرسازی

در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان گفت: بهبود وضعیت شهرسازی زمانی محقق می شود که بین شهرداری ها و ادارات راه و شهرسازی هماهنگی ویژه ای برقرار باشد و هر دو نهاد به طور هماهنگ در راستای اجرای سیاست ها حرکت کنند.

عباس پورسلان در گفت و گو با «صما» با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت و تجربه کارشناسان معماری و شهرسازی در این حوزه افزود: باید از تصمیمات سلیقه ای در حوزه شهرسازی و نیز شهرفروشی و تراکم فروشی خارج از ضوابط و قواعد شهری جلوگیری شود.

وی افزود: اگر این اصول رعایت شود، به طور حتم سیما و منظر شهری مناسبی خواهیم داشت. ضمن اینکه حتما باید از معماری اسلامی و ایرانی در ساخت ساختمان ها به طور ویژه استفاده شود و برای حرکت به این سمت و سو ترغیب شویم.

ضرورت آسیب شناسی تصمیمات کمیسیون ماده 100

پورسلان درخصوص مصوبات کمیسیون ماده 100 اظهار داشت: شاید به عنوان یک دستگاه اجرایی ما نیز به وجود یکسری از کمیسیون ها معترض باشیم، اما به هر صورت وقتی یک ظرفیت قانونی ایجاد می شود، خارج از ضوابط قانونی، اعتراض به این ظرفیت قانونی، خود یک تخطی از ضوابط و شرایط قانونی است.

وی تاکید کرد: یعنی ما حتما باید بپذیریم که کمیسیون ماده 100 چه اختیاراتی دارد و این اختیارات را قبول کنیم. در عین حال اگر ایرادی به تصمیمات این کمیسیون یا عملکرد آن وجود دارد، باید در چارچوب ضوابط و قوانین به آنها اعتراض و آسیب شناسی کنیم.

پورسلان در ادامه یادآور شد: به طور قطع یکسری اختیارات در کمیسیون ماده 100 وجود دارند که ما هم چندان از آنها استقبال نمی کنیم اما به هر حال این کمیسیون یک کمیسیون قانونی است و هر تصمیمی که می گیرد در چارچوب ضوابط قانونی، لازم الاجرا است.

وضعیت امروز شهرها مصیبتبار است

با این حال مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره به تبعات عملکرد کمیسیون ماده 100 گفت: ما باید به رعایت قوانین در کشور عادت کنیم و در حوزه شهرسازی، بهترین راهکار رعایت قوانین مربوط به طرح های تفصیلی است.

علی خاوری دانشور در گفت و گو با «صما» افزود: برای تهیه طرح های تفصیلی میلیاردها تومان هزینه صرف و برپایه آن طرح هایی تهیه می شود تا شهرها نظام توسعه پیدا کنند و از یک قاعده مندی برخوردار باشند؛ اما متاسفانه این طرح های تفصیلی در هیچ جا رعایت نمی شود.

وی وضعیت موجود در حوزه سیما و منظر شهری را یک مصیبت دانست و گفت: ما در تمام حوزه های شهرسازی دچار این مشکل هستیم، به این دلیل که غالبا 70درصد منابع شهرداری ها از محل تخلفات تامین می شود و راغب هستند که شهروندان و سازندگان تخلف کنند و در عین آگاهی از تبعات این موضوع، چشم خود را به روی این تخلفات ببندند و همین جا نقطه آسیب به شهرها است.

رعایت طرح های تفصیلی، رکن اساسی شهرسازی است

خاوری دانشور با بیان اینکه شهرهای امروز میراثی برای نسل های آینده هستند، از کمبود سرانه فضای سبز در شهرها انتقاد کرد و افزود: استانداردهای سرانه فضای سبز باید در شهرها رعایت شود. حجم زیادی از بیماری های اعصاب و روان در بین شهروندان به محل سکونت آنها برمی گردد که اصول شهرسازی در آنها رعایت نشده است.

وی با اشاره به راهکارها در این بخش گفت: شاید اولین میثاق این باشد که همه مقید به اجرای قوانین در هر حوزه ای باشیم. در حوزه شهرسازی، رعایت طرح های تفصیلی رکن اساسی و مهم حوزه شهرسازی است. به تبع آن باقی موضوعات نیز قابل حل است.

این مسئول ادامه داد: کمااینکه مجری این امور از نظر سیاستگذاری، وزارت راه و شهرسازی و از نظر اجرا شهرداری ها هستند، اما در چند سال اخیر بنیه مالی شهرداری ها واقعا ضعیف شده و دولت باید به این حوزه ورود و به صورت هدفمند به شهرداری ها کمک کند تا این وظیفه را انجام دهند.

گرانی مسکن در پی تصمیمات کمیسیون ماده 100

وی همچنین با تاکید بر ضرورت بازنگری در قوانین حوزه شهرسازی گفت: یکی از این قوانین کمیسیون ماده 100است که حتما نیاز به اصلاح دارد، چون جزو قوانین کارآمد نیست و با جریمه کردن تخلفات در این کمیسیون، کمک به انجام تخلفات می کنند و انجام تخلفات را امری حلال قلمداد می کنند.

خاوری دانشور با بیان اینکه کمیسیون ماده 100 منجر به رقابت منفی بین سازندگان می شود، گفت: هر مبلغی که سازنده در این کمیسیون جریمه می شود، به تبع آن محصول خود را گرانتر می فروشد. بنابراین بسیاری از افزایش قیمت ها در بازار مسکن، ناشی از این قبیل موضوعات و هزینه هایی است که در حین ساخت ایجاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی تخلفات بایستیم، افزود: جریمه این تخلفات باید به قدری سنگین باشد که کسی مرتکب تخلف نشود. چرا که جریمه کردن کالایی مثل ساختمان منجر به ایجاد رانت می شود و امروز اثرات آن در جامعه و در هر شهری قابل رویت است.

این مسئول با تاکید بر ضرورت بازنگری در قوانین موجود، گفت: برای جلوگیری از تخلفات باید این قوانین بازنگری شوند چرا که متاسفانه قوانین موجود کارآمد نیستند.

فریاد نظام مهندسی در حوزه شهرسازی به جایی نمی رسد

وی درخصوص نقش سازمان نظام مهندسی در حوزه شهرسازی گفت: متاسفانه این سازمان به جز اینکه فریادی از سر اعتراض بزند، نقشی در این زمینه ندارد. در این بخش عمدتا نقش حاکمیت پررنگ است و عزم همگانی باید در این زمینه وجود داشته باشد و شهرداری ها به عنوان یک نهاد مستقل و خودکفا باید الزامات شهرسازی را مطالبه کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان یادآور شد: روی این مفاهیم باید هم قسم شویم و اگر در این راه همراه نباشیم، قطعا شکست خواهیم خورد. کمااینکه در حوزه های شهرسازی امروز وضعیت به همین ترتیب است. پس اگر درک مشترکی از موضوعات شهرسازی نداشته باشیم و احساس نیاز مشترک نکنیم، این موضوع چالش زا خواهد بود.

شهرداری ها شهر و آفتاب و آسمان و همسایه را می فروشند

خاوری دانشور با اشاره به اظهارات وزیر سابق راه و شهرسازی در زمینه شهرسازی گفت: دکتر آخوندی مطالب زیادی را درخصوص مباحث شهرسازی و لزوم ارتقای کیفیت زندگی مردم فریاد می زد، اما شهرداری ها توجهی به این هشدارها نمی کردند و هر کسی کار خود را انجام می داد. چون آنها به این اعتقاد و همگرایی نرسیده اند که شهر یک امانتی در دست آنها است که باید به دست نسل های آینده بسپارند.

وی با انتقاد شدیدد از عملکرد شهرداری ها افزود: شهرداری ها به دنبال این هستند که درآمدهای هنگفتی را تهیه کنند که صرف هزینه های جاری و متفرقه و دیگر هزینه های آنها شود و به هر وسیله ممکن، شهر و آفتاب و آسمان و همسایه را می فروشند.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شهرداری ها وضعیت بسیار نامناسبی دارند و به هر سو که نگاه می کنیم؛ این چالش ها در همه جای شهر قابل رویت و دستیابی است.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46