ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
افزایش بودجه دانشگاههای کشور در لایحه بودجه

بنا بر لایحه بودجه سال 97 که صبح یکشنبه توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، بودجه بسیاری از دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های مادر افزايش یافت؛ رویداد قابل انتظاري که مي تواند اميدها را براي افزايش سرعت رشد علمي و جلوگيري از عقب ماندگي ها افزايش دهد.

به گزارش «تابناک»؛ یکی از مهم ترین بخش های لایحه بودجه سال 97 را وضعیت منابع مالی تخصیص یافته به جامعه علمی و به ویژه دانشگاه های کشور در بر می گیرد؛ دانشگاه هایی که در رقابت با مراکز علمی منطقه و جهان کار سختی در پیش دارند و برای اجرای طرح های توسعه ای خود نیازمند منابع مالی فراوان هستند.

مروری دقیق بر وضعیت بودجه هشت دانشگاه بزرگ کشور از سال 93 تا سال 97 به خوبی نشان می دهد با در نظر گرفتن مسائلي مثل افزایش تورم و هزینه های فراوانی که به دانشگاه ها تحمیل خواهد شد، میزان اعتبار تأمین شده برای این دانشگاه ها همانند سال هاي گذشته افزايش يافته است؛ شرایطی که البته برای همه دانشگاه ها يكسان نيست.

بودجه دانشگاه های کشور  افزايش یافت تا شیب سقوط علمی كاهش يابد!+توضيحات ضروري

شرایطی که برای دانشگاه های بزرگ کشور پیش آمده است، تقریباً در مورد بسیاری از دانشگاه های کوچک کشور نیز صادق است و دانشگاه هایی مثل جیرفت، فسا، فنی مهندسی گلپایگان نيز با چنين رشد بودجه اي رو به رو هستند.

بودجه دانشگاه های کشور  افزايش یافت تا شیب سقوط علمی كاهش يابد!+توضيحات ضروري

 

افزايش منابع مالی و درآمدهای دولت را شاید بتوان یکی از اصلی ترین دلایل گرایش دولت به افزايش بودجه دانشگاه های کشور عنوان کرد، اما نباید از این موضوع نیز غافل شد که شرایط پیش آمده در سال آتی، بسیاری از دانشگاه های کشور را به دليل انتظارات فراواني كه از اين دانشگاه ها هست همچنان با محدودیت ها رو به رو خواهد كرد.

اين افزايش به جاي بودجه در حالي رقم خورده است كه رتبه بندی های جدید علمی دانشگاه های کشور، حکایت از رشد روزافزون دانشگاه های عربستانی و برخی دیگر از کشورهای منطقه مثل ترکیه و مصر دارد و برخی دانشگاه های ایران از جمله تبریز، صنعتی شریف، فردوسی مشهد در این رتبه بندی ها با کاهش رتبه رو به رو هستند.

برای نمونه، در شرایط کنونی، عربستانی ها با صرف هزینه های زیاد تلاش دارند اساتید و دانشجویان نخبه جهانی را حتی برای دوره های کوتاه زمانی در هر سال به دانشگاه های بزرگ خود بکشانند و با تأمین حداکثری ضمن بهره مندی از توان علمی، آنها را ترغیب کنند در مطالعات و پژوهش های خود نام دانشگاه های عربستانی را در مقالات و طرح های پژوهشی خود درج کنند و در این فرایند، دانشگاه ملك عبدالعزيز و دانشگاه ملك عبدالله با ارسال ایميل به دانشمندان تراز اول جهان و طرح پيشنهاد همكاري در ازاي يك همكاري مختصر ـ كه شامل دو بار حضور در سال و هر بار يك هفته در دانشگاه و پرداخت كليه هزينه هاست ـ از آنها می خواهند نام دانشگاه هاي عربستان در مقالات علمي خود را که در فصلنامه های معتبر علمی منتشر می شوند، بیاورند؛ اتفاقی که نیاز به هزینه های زیادی دارد و البته رتبه این دانشگاه های عربستانی را در سال های اخیر به شکل چشمگیری بهبود داده است.

رقابت دانشگاه های ایرانی با دانشگاه های بزرگ خاورمیانه از یک سو و عواملی دیگر مثل رشد روز افزون تکنولوژی که نیاز به ابزارهای پیشرفته مطالعاتی را ایجاب می کند، در کنار افزایش ظرفیت دانشگاه های کشور و سیر صعودی تورم به شکل مشخص نیازهای مالی دانشگاه ها را نیز افزایش داده است.

در چنین شرایطی، افزایش منابع مالی دانشگاهی به موضوعی بدیهی تبدیل شده است و انتظار منطقي نيز اين بود که در لایحه بودجه سال 97 منابع مالی تخصیص یافته به دانشگاه ها رشد داشته باشد.

البته نيازهاي روز افزون دانشگاه ها به منابع مالي سبب شده است كه دانشگاه ها تا حدودي مسير خود را از دریافت منابع مالی مستقیم از دولت به سمت جذب منابع مالی جدید از طریق فعالیت های پژوهشی و یا کمک های خیرین بکشانند كه به خودي خود موضوع بدی نیست؛ اما در سال های گذشته دیده شد که بسیاری از دانشگاه های کشور برای جبران کاستی های مالی راه ساده تری یعنی جذب دانشجوی پولی را در دستور کار قرار دادند؛ طرحی که نه تنها نتوانست منابع مالی مطمئنی را برای دانشگاه ها فراهم کند، بلکه هزینه هایشان را نیز افزایش داد و ضربات سنگینی نیز به ساختار علمی کشور زد.

با شرایط پیش آمده انتظار است در سال آينده دانشگاه هاي كشور مسير رشد علمي خود را با سرعت بيشتري طي كنند و دانشگاه هاي مادر در رقابت با دانشگاه هاي بزرگ خاورميانه همچنان حرف هاي تازه اي براي گفتن داشته باشند.

در پايان دوباره تأكيد مي شود كه در خبر قبلي كه با موضوع بودجه دانشگاه ها نوشته شده بود به دليل يك اشتباه ناخواسته اينگونه برداشت شد كه بودجه دانشگاه ها در سال 97 كاهش يافته است كه به اين وسيله ضمن تصحيح خبر از همه خوانندگان و جامعه دانشگاهي عذرخواهي مي شود.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49