ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
وجود ۵۵ هزار هکتار حاشیه‌نشینی در کشور
عضو کمیسیون عمران مجلس‌ شورای اسلامی از وجود ۵۵ هزار هکتار حاشیه‌نشینی در کشور خبر داد و گفت: مقوله سکونتگاه غیررسمی و پدیده حاشیه‌نشینی مربوط به ۵ دهه شهرنشینی معاصر است که با روند مهاجرت از روستا به شهر صورت می‌گیرد.

مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس‌ شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل عدم ایجاد اشتغال لازم در روستاها، روستائیان به دنبال کسب و کار جدید و رفاه اجتماعی بهتر به شهرها مراجعه کردند، افزود: این روستائیان در حاشیه شهرها و در مناطقی که ارزش زمین قیمت زیادی ندارد، سکنی می‌گزینند که این مناطق به صورت خودرو و خارج از برنامه‌های توسعه شهری و طرح‌های هادی شهر به صورت غیرمجاز ساخت و ساز می‌کنند.

کیان‌پور بیان کرد: در حاشیه شهرها افراد اقدام به ساخت واحدهایی می‌کنند که استحکام لازم را ندارند.

عضو کمبسیون عمران و رئیس مجمع نمایندگان استان لرستانافزود: هم اکنون ۵۵ هزار هکتار حاشیه‌نشینی در کشور وجود دارد و اکثراً در شهرهای بالای ۳۰ هزار نفر است.

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستانگفت: لرستان نیز از این موضوع مستثنی نبوده و دارای ۸۷۰ هکتار از اراضی حاشیه‌نشین است که خودرو شکل گرفتند و شامل شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و کوهدشت در قالب ۳۲ محله هستند که ۶ درصد مساحت شهری را شکل می‌دهد.

کیان‌پور با اشاره به اینکه در لرستان ۱۲۷۰ هکتار بافت فرسوده در استان وجود دارد، یادآورشد: بافت فرسوده مناطقی هستند که حیات شهری در آن شکل گرفته و با گذشت زمان فرسوده و خالی از سکنه می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده از دهک‌های پایین جامعه و ساکنین اصلی هستند. حیات شهری خوبی در این بافت‌ها جریان دارد و چنانچه به این مناطق توجه نشود، خالی از سکنه و تبدیل به انبار کالا خواهد شد و در برخی شهرها و استان‌ها این مناطق به محل بیتوته معتادین و آسیب‌های اجتماعی است.

کیان پور با تأکید بر اینکه بافت فرسوده ۷ درصد مساحت شهر را تشکیل می‌دهد که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت را در خود جای می‌دهد، افزود: در کل کشور ۱۹ میلیون نفر در بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده زندگی می‌کنند که ۲۰ درصد مساحت شهری و ۳۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از مجموع ۸ نفر یک نفر در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند و این در حالیست که در کشورهای هم‌جوار و هم‌تراز از هر ۶ نفر یک نفر در بافت‌های حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساکن هستند و باید به سمت و سویی برویم که امکانات و خدمات رفاهی، اجتماعی، روبنایی، خانه بهداشت، درمانگاه، آتش‌نشانی و پلیس در این محلات تأمین و ارتقاء یابد و از مهاجرت این افراد به سایر نقاط شهرها جلوگیری شود.

وی گفت: با توجه به رشد جامعه شهرنشینی و زندگی ماشینی باید کیفیت بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی ارتقاء یابد و در آنجا معبرگشایی انجام و منازل براساس قانون روز نظام مهندسی ساخته و زمینه فراهم شود تا ساختمان‌های جدید در معبرهای استاندارد، قطعات مناسب احداث شوند تا حیات شهری در آنها به جریان بیفتد در غیر این صورت محلی برای بیتوته معتادین و بروز آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

عضو کمبسیون عمران و رئیس مجمع نمایندگان استان لرستانیادآور شد: دولت باید به سکونت‌گاه‌های غیررسمی و توانمندسازی آنها، از اشتغال گرفته تا خدمات زیربنایی و روبنایی توجه کند.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49