ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.29 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اقتصاد کشور از بانک‌محور به بازارمحور تغییر جهت می‌دهد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد فطانت‌فرد در مراسم معارفه خود با بیان اینکه اقداماتی که در گذشته انجام‌شده بسیار زیاد بوده‌ است، افزود: باید یکسان‌نگری میان بانک‌ها و بازار بورس ایجاد شود.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه و نظام بانکی رقیب یکدیگر نیستند، بلکه باید همکاری مناسبی میان این دو ایجاد شود و در این زمینه تصمیم‌گیران کشور هم باید کمک کنند.

فطانت‌فرد با اشاره به اینکه از دی ماه سال گذشته ارزش معاملات بازار سرمایه 40 درصد کاهش یافته است، افزود: شاخص کل طی یک‌سال گذشته 20 درصد کاهش و ESP شرکت‌ها 18 درصد افزایش یافته و همین موضوع دلیل عمده کاهش ارزش معاملات و شاخص کل بورس است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به غبارآلود بودن فضای سرمایه‌گذاری در بازار بورس، گفت: شایعاتی در بازار بورس ایجاد شده‌است که دولت اصلا اعتقادی به خصوصی‌سازی ندارد، در حالی که این موضوع کاملا اشتباه است.

فطانت‌فرد توضیح داد: قرار است طی یک برنامه 5 ساله، اقتصاد کشور را از بانک‌محوری به بازار‌محوری تغییر دهیم و این موضوع جز با پشتوانه سرمایه‌گذاران و سهام‌داران فراهم نمی‌شود.

علی صالح آبادی رئیس سابق سازمان بورس نیز با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته اقدامات بسیار فراوانی در بورس انجام شده‌ است، گفت: ارزش معاملات بورس از 5 هزار و 800 میلیارد تومان شهریور ماه سال 81 به 126 هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافت.

وی با بیان اینکه آن زمان تعداد نهادهای موجود در بازار بورس 81 نهاد بود که در حال حاضر به 431 نهاد رسیده‌ است، ادامه داد: حجم کل بورس و فرابورس طی 10 سال گذشته 13 برابر شده‌ است.

مدیرعامل کنونی بانک توسعه صادرات تصریح کرد: ماموریت اصلی بانک توسعه صادرات، افزایش حجم صادرات است و در این بخش سعی خواهیم کرد اتکا به درآمد نفتی را کاهش و صادرات غیرنفتی را گسترش دهیم.

صالح آبادی اظهارکرد: صادرات به کشورهای مختلف در شرایط تحریم و همچنین همکاری نزدیک با بانک مرکزی از دیگر اقداماتی است که در این بانک انجام خواهیم داد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با اشاره به اینکه تدابیر مبتنی بر دانش و اخلاق و انگیزه‌های بالای انقلابی می‌تواند امید‌ها را افزایش دهد، گفت: توجه به بازار سرمایه و گسترش سرمایه‌گذاران نقش مهمی را در بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد.

ابوترابی فرد افزود: تاسیس بورس‌های چهارگانه در زمان مدیریت صالح آبادی، نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در رشد بازار سرمایه داشت.

وی با بیان این که ایجاد نهادهای مختلف از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان از دیگر اقدامات مهم رئیس سازمان بورس در گذشته بود، ادامه داد: ایران می‌تواند از فرصت طلایی کاهش قیمت نفت استفاده کرده و وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهد.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 45