ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.29 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
حوادث کار در ایران، ۲۵درصد بیشتر از متوسط جهانی/ بنگاه‌های ساختمانی و معادن حادثه‌خیزترین نقاط کاری کارگران است
به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، طبق آمار اعلام شده در سال گذشته، 19 هزار و 477 بیمه‌شده تأمین ‌اجتماعی دچار حادثه ناشی از کار شدند، که از این تعداد 12 هزار و 474 بیمه‌شده یعنی معادل 61 درصد از آنها بر اثر بی‌احتیاطی دچار حادثه ناشی از کار شدند.

عدم رعایت مقررات ایمنی، استفاده از وسایل بی‌حفاظ و معیوب و حفاظتی و همچنین نبود اطلاعات از دیگر علت‌های عمده وقوع حادثه این بیمه‌شدگان عنوان شده است. حمید حاج اسماعیلی، فعال حقوق کارگری با تایید این مطلب، گفت: متاسفانه حوادث ناشی از کار در ایران نسبت به دیگر کشورهای توسعه یافته بالاتر از حد استاندارد است.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته قوانین مدون و سختی برای کار افراد وجود دارد و به علت نظارت‌هایی که بر آن می‌شود، کمتر شاهد ایجاد حادثه برای کارگران هستیم، این در حالی است که در ایران قانون وجود دارد اما نظارتی بر آن نمی‌شود و به همین دلیل حوادث ناشی از کار حدود 25 تا 30 درصد در کشور ما بیشتر از دیگر کشورهای جهان است.

رئیس انجمن پرتوکاران ایران در ادامه با بیان اینکه میزان حوادث ناشی از کار در بخش‌های مختلف کارگاهی متفاوت است، تصریح کرد: بنگاه‌های ساختمانی و معادن بیشترین میزان خوادث ناشی از کار را به خود اختصاص می‌دهند.

حاج اسماعیلی با ابراز تاسف از اینکه در سال‌های گذشته شرایط کار کارگران در این بخش‌ها برای مسئولان محرز شده اما اقدامی برای جلوگیری از ایجاد حادثه برای آنان صورت نگرفته است، گفت: حوادثی که در بنگاه‌های ساختمانی و معادن برای کارگران اتفاق می‌افتد نه تنها لطمه زیادی به نیروی کار کشور وارد کرده است، بلکه بار مالی زیادی را نیز به دولت و به خصوص سازمان تامین اجتماعی کشور وارد کرده است.

وی وضعیت کار در معادن را برای کارگران نامناسب ارزیابی کرد و گفت: از زمانی که بر اساس اصل 44 قانون اساسی کشور، معادن به بخش خصوصی واگذار شد، وضع کارگران هم رو به وخامت گذاشت؛ چراکه بخش خصوصی بیشتر از انکه به فکر کارگر باشد، به دنبال کسب سود و درآمد است و کمتر دیده می‌شود حقوق و قوانین کار از سوی آنان رعایت شود.

آموزش، ارائه تجهیزات و رعایت قوانین حوادث ناشی از کار را کاهش می‌دهد

کارگران ساختمانی یعنی کسانی که کار در بنگاه‌های ساختمانی را به مشاغل دیگر ترجیح دادند،عموما از مناطق پر جمعیت حاشیه شهرها و زاغه نشین‌ها برخاسته‌اند، یا مهاجرینی هستند که از روستاها برای جستجوی کار به شهر آمده‌اند. در این بین اتباع بیگانه نیز از سال‌ها پیش بر اثر جنگ به کشور وارد شدند و تنها کاری که این افراد قادر به انجام آن بودند، کار در بنگاه‌های ساختمانی بود. همه این عوامل دست به دست هم داد تا عده‌ای که تنها سود شخصی برایشان اهمیت داشت با سوءاستفاده از این افراد و بهره‌کشی از آنان و رعایت نکردن قوانین کاری کارگران را بیش از پیش به کام مرگ بکشاند.

حاج اسماعیلی در این باره گفت: هر چند بنگاه‌های ساختمانی هم به لحاظ سوددهی و هم گردش مالی در اقتصاد کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، اما هنوز مشخص نیست علت بی‌توجهی مسئولان به وضعیت افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند چیست و چرا راهکار مناسبی برای رسیدگی به این موضوع ارائه نمی‌شود.

رئیس انجمن پرتوکاران ایران با تاکید بر نقش نظارت مسئولان و به خصوص وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بر فعالیت کارگران و جلوگیری از ایجاد حادثه برای آنان، گفت: دادن آموزش‌های لازم به کارگران و ارائه تجهیزات ایمنی از جمله کلاه و دستکش به آنان در کنار تمهیداتی از قبیل ندادن پروانه کار به پیمانکارانی که قوانین کار را رعایت نمی‌کنند، می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش حوادث ناشی از کار در کشور داشته باشد.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 45