ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.8 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
«مکران» محور توسعه صنعت پتروشیمی در چابهار
با هدف ایجاد اشتغال و افزایش امنیت ملی در استان سیستان و بلوچستان از اوایل سال 1391 شرکت سرمایه‌گذاری ساتا ماموریت سرمایه‌گذاری در طرح توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار را بر عهده گرفت.
این ماموریت پیرو نشست مورخ 24/1/1390 هیات وزیران در مرکز استان سیستان و بلوچستان مبتنی بر انتخاب منطقه چابهار به عنوان قطب آتی توسعه صنعت پتروشیمی طی تفاهم‌نامه مورخ 12/7/1390 و ابلاغیه وزیر نفت با عنایت به بند 5 ابلاغیه دفتر ریاست جمهوری به شماره 27743 مورخ 10/2/1391 صورت گرفت. شرکت سرمایه‌گذاری ساتا علاوه بر شهرک مکران و طرح مخازن متمرکز فاز 2 عسلویه در چندین مجتمع پتروشیمی دیگر نیز سهامدار عمده است که از جمله آنها دو شرکت مهم و در حال احداث پتروشیمی مرجان با 49 درصد سهام و شرکت پتروشیمی بوشهر با 60 درصد سهام است.
***
در همین راستا اجرای طرح فوق و همچنین طرح احداث زیر ساخت‌ها و تاسیسات جانبی موردنیاز صنعت پتروشیمی توسط شرکت سرمایه‌گذاری ساتا به مهندس نعمت‌زاده و مدیریت شرکت نیکو واگذار شد.
شرکت توسعه نگین مکران در راستای اجرای طرح و با توجه به اهداف احداث شهرک پتروشیمی مکران در پیکره صنعتی منطقه آزاد چابهار به ثبت رسید. شهرک پتروشمی مکران در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده است که شامل طرح‌های اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی اتیلن، آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین می‌باشد.
ظرفیت تولیدی این مجتمع در حدود 25 میلیون تن در سال پیش‌بینی شده که از این میزان تولید، 20 میلیون تن صادراتی و مابقی محصولاتی است که بعنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده است و یا وارد بازارهای شرق کشور خواهد شد.
همچنین قرار است حدود 30 واحد پایین دستی نیز در شهرک پتروشیمی مکران احداث شود. شرکت توسعه نگین مکران یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (شستان) می‌باشد که متولی ایجاد زیرساخت‌ها (دریافت زمین و ایجاد امور زیربنایی جهت ساخت شهرک پتروشیمی مکران)، تامین سرویس‌های جانبی متمرکز (یوتیلیتی)، توسعه و احداث انبارها، پایانه‌ها و مخازن (انبارها و پایانه‌ها) و نیز احداث خطوط انتقال گاز (جذب سرمایه‌گذار) جهت تامین خوراک طرح‌های پتروشیمی (خط لوله و انتقال گاز)، مدیریت شهری شهرک مکران است در واقع این شرکت بعنوان قطب سوم صنعت پتروشیمی کشور در منطقه آزاد چابهار محسوب می‌گردد.
شهرک پتروشيمي مكران خط تولید محصولات پتروشیمی راه‌اندازي خواهد شد. خوراک این مجموعه تولید محصولات پتروشیمی، عمدتا گازهای اتان و متان است. به‌طوري که روزانه 33 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و سالانه 4میلیون تن اتان نیاز دارد. گاز طبیعی موردنیاز این شهرک از طریق خط لوله هفتم سراسری گاز که هم‌اکنون تا ایرانشهر کامل شده تغذیه خواهد شد. برای تامین گاز اتان موردنیاز، گزینه انتقال به وسیله خط لوله از مسیر عسلویه به چابهار به طول 1050 کیلومتر در نظر گرفته شده است که برپایه برنامه‌ریزی انجام شده به اجرا درخواهد آمد.


اهم فعالیت‌های انجام پذیرفته شرکت توسعه نگین مکران
انجام مطالعات مفهومی و امکان‌سنجی فنی و اقتصادی
انجام مطالعات زیست‌محیطی جهت اخذ مجوز EIA‌
تسطیح و زیرسازی اراضی شهرک پتروشیمی (هزار هکتار) و تفکیک فضای لازم جهت اجرای طرح‌ها
تامین آب و برق، ایجاد جاده‌های دسترسی و احداث شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی
اقدام به ایجاد فضای سبز در سایت اجرای طرح‌های پتروشیمی
به کارگیری استعدادهای محلی (انجام عملیات اجرایی فوق‌الاشاره که غالبا با استفاده از توان پیمانکاران و نیروهای بومی صورت گرفته است)
ثبت 18 شرکت جهت اجرای طرح‌های مصوب
اعلام فراخوان جهت واگذاری شرکت‌های واگذاری طرح به سرمایه‌گذاران محترم (متقاضی واجد شرایط)
بررسی درخواست‌های واصله از شرکت‌های سرمایه‌گذار متقاضی و انتخاب واجدین شرایط
پیگیری انجام پروسه واگذاری شرکت‌ها به واجدین شرایط منتخب
انجام طراحی مهندسی پایه سرویس‌های جانبی متمرکز
انجام طراحی پایه و تفضیلی خط انتقال گاز اتان از عسلویه به چابهار با استفاده از مشاوران ذیصلاح.


پتروشيمي بوشهر
شرکت پتروشیمی بوشهر که در سال 1389 به شرکت سرمایه‌گذاری ساتا واگذار شده نیز با استفاده از منابع مالی فاینانس موفق به گشایش اعتبار بخش اول (400 میلیون یورو) شده و توانسته مرحله انجام پیش آگهی (LC (Pre Advise را طی کرده و به تدریج مراحل بعدی فاینانس آن انجام خواهد شد. مزیت‌های مهم و عمده شرکت پتروشیمی بوشهر در مقایسه با رقبای بازار عبارتند از:
الف) واحدهای تولیدی شرکت پتروشیمی بوشهر متشکل از 8 واحد فرآیندی است که از مرحله اخذ گاز ترش نی از اتان تا مرحله تولید اتان و متانول به عنوان محصولات واسطه و سپس تولیدات گلایل‌ها و پلی‌اتیلن و متانول به عنوان محصولات واسطه و سپس تولیدات گلایل‌ها و پلی‌اتیلن اسیداستیک و ونیل استات منومر زنجیره تولید را در چهار مرحله طی می‌نماید. لذا ارزش افزوده حداکثری را از خوراک تا محصول قابل فروش نسبت به رقبا دارد. ب) واحدهای این مجموعه از خوراک گازی (متان و اتان) استفاده می‌نماید که نسبت به واحدهای با خوراک مایع سوددهی بهتری را دارند.
ج) محل واحدها در عسلویه، کنار سواحل خلیج‌فارس و نزدیک‌ترین محل نسبت به محل تامین خوراک است که خود مزیتی مهم برای این واحدها است.
د) شرکت پتروشیمی بوشهر از معدود شرکت‌های مجموعه پتروشیمی است که اختیار خوراک آن از ابتدا تا انتها با خود شرکت است.
ه) از مشاوران مهندسی و پیمانکاران و سازندگان داخلی، حتی از لیسانس و دانش فنی داخلی حداکثر استفاده را کرده و می‌کند که هم در کاهش قیمت تمام شده واحدها و نتیجتا بازگشت سریع‌تر سرمایه اثر مهمی دارد.
و) ساختار اجرایی شرکت به نحوی طراحی شده است که قیمت تمام شده واحد نسبت به واحدهای مشابه در حال اجرا به میزان قابل توجهی پایین‌تر خواهد شد.




پتروشيمي مرجان
چشم‌انداز احداث شرکت پتروشیمی مرجان مبتنی بر احداث بر یکی از برترین و موفق‌ترین شرکت‌های تولیدکننده متانول در سطح جهانی با حفظ استانداردهای بین‌المللی و رعایت مقررات زیست‌محیطی
است.
ظرفیت تولید سالانه این مجتمع تولید یک‌میلیون و 650 هزار تن متانول با بهترین استانداردهای فنی و دانش روز جهان است. در حال حاضر حجم وسیعی از مراحل احداث این مجتمع مطابق جدول زیر انجام شده است.

نقل از دنیای اقتصاد


آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44