ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
گری بکر، اقتصاددان مشهور آمریکایی درگذشت«ایران هر چه سریع‌تر به گروه «بریکس» ملحق شود.»
«گری بکر» در ایران به واسطه همسر ایرانی‌اش، پروفسور «گیتی نشأت» شناخته شده است
او معتقد بود ایران می‌تواند عضو گروه بریکس شود و در ابتدای کار دولت روحانی به وی توصیه کرد اقدامات وسیعی برای آزاد کردن اقتصاد و افزایش رقابت انجام دهد
گری بکر، اقتصاددان مشهور آمریکایی درگذشت
وداع با «نوبلیست ضد تحریم»
گروه خبر: «گری اس بکر»، اقتصاددان مشهور آمریکایی و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1992 میلادی، در 83 سالگی درگذشت. «بکر» که به واسطه «تعمیم نظریه‌های اقتصادی بر مشکلات اجتماعی» مشهور است؛ تحصیلات خود را ابتدا از دانشگاه «پرینستون» در مقطع لیسانس آغاز کرد.
سپس کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه «شیکاگو» دریافت کرد. در دانشگاه «شیکاگو» تحت تاثیر انديشه‌هاي «میلتون فریدمن»، اقتصاددان شهیر ليبرال، در زمینه «رابطه اقتصاد و کاربرد آن در حل مشکلات واقعی جامعه» قرار گرفت و حتی رساله دکترای خود با عنوان «اقتصاد تبعیض» را به سرپرستی فریدمن، در این باره نگاشت که بعدها، از طرف کارگروه اقتصاد جایزه نوبل، با عنوان «مشارکتی بزرگ در علم اقتصاد» مورد توجه قرار گرفت. بکر در نظریه‌های خود به زندگی مشترک مشابه با نظریه‌های سنتی اقتصادی در مورد بنگاه‌های اقتصادی نگاه می‌کند. مطابق نظریه او «افراد به دنبال همسری هستند که بیشترین فایده را برای آنها داشته باشد. » بنابراین نظریه، او پیش‌بینی می‌کند «کسانی که دیرتر ازدواج می‌کنند احتمال طلاق در آنها کمتر خواهد بود.» علاوه بر اینها، «گری بکر» در ایران به واسطه همسر ایرانی‌اش، پروفسور «گیتی نشأت» شناخته شده است. او همچنین چندی پیش در گفت‌و‌گویی با هفته‌نامه «تجارت فردا»، به طور جدی مقابل «تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران» موضع گرفت و آن را «بی‌انصافی» خواند.
«بکر» در این گفت‌و‌گو که آذر ماه سال گذشته و پیش از تحولات سیاسی در ایران انجام شده، به عنوان یک اقتصاددان نوبلیست گفته بود که «به طور کلی، با کاربرد ابزارهای تحریمی علیه کشورها مخالف است.» او ایران را «مهم‌ترین کشوری عنوان کرده بود که تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته و شرایط خوبی ندارد.» «بکر» با موضع‌گیری علیه تحریم‌ها، گفته بود که «این‌گونه سیاست‌ها اساسا به افراد فقیر و طبقات متوسط رو به پایین آسیب می‌رساند و این طبقات، راهبر سیاست نیستند.»
«بکر» در این گفت‌وگو، تحریم‌ها را مغایر بازار آزاد، تجارت آزاد و آزادی انتخاب دانسته بود. او گفته بود: «حتی در مورد نتایجی که از تحریم‌ها انتظار داریم، باید با دیده شک و تردید بنگریم. تحریم‌ها ضمن اینکه اصل تجارت آزاد و اصول اقتصاد آزاد را نقض می‌کند، عواقب اجتماعی ناگواری هم دارد. مثلا نگرانی‌هایی در مورد تشدید تبعیض در کشورهایی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند.» پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته و انتخاب روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور، گری‌بکر در گفت‌وگوی دیگری که با خبرگزاری «فارس» انجام شده بود، توصیه‌هایی نیز به رئیس‌جمهور جدید ایران داشت. او در این گفت‌وگو به «دولت جدید ایران» توصیه کرده بود که «اقدامات وسیعی برای آزاد کردن اقتصاد انجام دهد، به این صورت که در بیشترین بخش‌های ممکن، رقابت ایجاد کند.» بکر، همچنین به دولت روحانی پیشنهاد کرده بود که قیمت‌ها را نیز آزاد کند تا اینکه بخواهد سهمیه‌بندی عرضه و تقاضا انجام شود. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری خارجی باید در بخش‌های مختلف، به‌خصوص بخش نفت تشویق شود. بکر در بخش دیگری از این گفت‌وگو، پیشنهاد کرده بود که «ایران هر چه سریع‌تر به گروه «بریکس» ملحق شود.» گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی.

آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46