ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.14 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ايا سخنان عباس آخوندي، براي مهندسان غريب است؟

ايا سخنان دكتر عباس آخوندي در همايش چهلمين سالگرد تاسيس جامعه مهندسان مشاور ايران (چهارشنبه 18 دي در برج ميلاد) غريب ماند؟

دكتر آخوندي در ميان مهندسان مشاور كشور سخناني گفت كه به نظر من بسيار كليدي و بنيادي بود. اما آنقدر كه پس از سخنراني، از چند نفر از حاضران پرسيدم، دريافتم كه به اندازه‌ي سخنرانيهاي ديگر به جان مخاطبان ننشسته بود.

سخنان آقاي زنگنه در جاي خود بسيار ارزشمند بود. سخنان وزير نفت سخناني درست، شجاعانه و معطوف به نقد خويش بود، بويژه آنكه اين سخنان از زبان كسي بود كه در حد شناخت من پايبندي‌اش به اخلاق حرفه‌اي از بسياري كسان ديگر بيشتر است.

من در اينجا به هيچ وجه، اين دو وزير را با هم مقايسه نمي‌كنم؛ حتي سخنانشان را هم با يكديگر مقايسه نمي‌كنم. اينان هر دو سخناني گفتند كه در جاي خود درست بود. آنان در جايگاه خود درست سخن گفتند.

من به اين فكر مي‌كنم كه چرا بايد مخاطبان سخنرانيها، احتمالا يكي از اين دو جايگاه را به درستي نفهميده‌باشند؟ من به اين فكر مي‌كنم كه چرا مهندسان پيشرو و فكور ما وقتي يك سطح يا يك جنبه‌ي موضوع مطرح شود مي‌فهمند اما وقتي سطح يا جنبه‌ي دوم (كه اگر اهميتش بيشتر نباشد قطعا كمتر هم نيست) چنان رفتار مي‌كنند كه گويا عمق و اهميت موضوع را نفهميده‌اند؟

وقتي در ميان سخنان آقاي زنگنه چند بار كف ‌زدند و در ميان سخنان آقاي آخوندي يك بار، با خود گفتم اين به دليل آن است كه سخنران نخست در برخي جاها به گروههاي مشخص و معيني اشاره كرد كه نمايندگان متشكل آنان در سالن حضور داشتند. اما بعد از سخنراني كه برخي واكنشهاي حاضران را شنيدم و خودم هم از چندين نفر آنان پرسيدم، شبيه اين را زياد شنيدم كه: آقاي آخوندي حرفهاي خيلي ملموسي نزد!

اگر سخنان آقاي آخوندي درباره‌ي «پارادايم ذهني مهندسان»، «توجه به تفاوت عمران با توسعه»، و بويژه «بيان تفاوت مهندس كارگزار و مهندس شهروند» و ... در جمع مشاوران كه (خواص جامعه‌ي مهندسي محسوب مي‌شوند) اينگونه فهم مي‌شود، از خود مي‌پرسم در جمع عامتر مهندسان كه شامل پيمانكاران و سازندگان و ... باشد چگونه فهم خواهد شد؟

ما مهندسان چه زماني به سطح فكري و فرهنگي طرح‌شده در سخنان آقاي آخوندي خواهيم رسيد؟ چگونه مي‌توانيم خود را به آن سطح از نگرش و فهم نزديكتر كنيم؟

به گمانم حرفهايي از جنس سخنان آقاي آخوندي در ميان ما مهندسان هنوز خيلي غريب و تازه است. گويا اين سخنان تازه است. به همين دليل، علاوه بر ابياتي كه در همايش جامعه مشاوران از مولوي خوانده‌شد، من هم اين نيم‌بيت را از مولانا اضافه مي‌كنم كه: هين سخن تازه بگو، تا دو جهان تازه شود! ... شايد بايد اين نيم بيت را به خود تذكر دهم كه: هين! سخن تازه بگو. سخن تازه بگو! سخن تازه ...

(فایل صوتی دو سخنرانی يادشده را می‌توانید از پایین صفحه‌ همین خبر در بنانیوز دانلود کنید و بشنوید از لینک http://www.bananews.ir/report/weekly/19026-%D8%A7%D9%8A%D8%A7-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%A2%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%8A%D8%8C-%D9%88%D8%B2%D9%8A%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%8A%D8%8C-%D8%BA%D8%B1%D9%8A%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%9F.html )
نقل از وبلاگ مهندس حلاج



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 42