ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.15 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
بحران بی سابقه در پروژه های عمرانی
در حال حاضر از جهت طرح‌های عمرانی در کشور در بدترین وضعیت هستیم و درحالیکه وزارت راه و شهرسازی 120 هزار میلیارد تومان پروژه دردستور کار دارد فقط هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار صما شامگاه گذشته عباس آخوندی درجریان مراسمی که به مناسب روز مهندسی برگزار شده بود ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه دانش مهندسی حد و مرز ندارد و این مهم یک موضوع جهانی است اظهارداشت: مهندسی و دانش آن چند وجه دارد ومفهوم مهندسی سازگاری است؛ به طوری که درپایان هرکار تمامی اجزای سیستم با یکدیگر سازگار باشند که در غیر این صورت سیستم پایدار نیست .

وی ادامه داد:مهندسان فقط مسئول یک ساختمان نیستند ومی بایست به‌ آثار و پیامد‌های جانبی آن توجه کنند و مهندسان در برابر بهره‌برداران خدمات اعم از مشتری، مالک یا کارفرما که به صورت دولتی یا خصوصی هستند مسئولیت دارند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:با درنظرگرفتن پیشرفت روزافزودن دانش باید فرق میان مهندس ایرانی، چینی، آمریکایی ، عرب و... کاملامشخص شود و این نکته باید کاملا مشخص شود که اساسا ما دارای چه معیارهای هستیم و آنها دارای چه معیارهایی برای امر مهندسی هستند.

آخوندی بابیان اینکه با توجه به پیشرفت دانش و یکپارچگی روشهای درسی، مسائل مهندسی در جهان به سمت یکپارچگی پیش می روند اظهارداشت:چنانچه بخواهیم در محیط پررقابت جهانی، مهندسان ایرانی سرافراز باشند، باید توجه وافری به تمایز مهندسان ایرانی با سایر مهندسان کشورها کنیم.

وی ادامه داد: بدون شک مهندسان قادرند با برنامه‌ریزی و اجرای کار حتی در مسائل اقتصادی نیز کمک‌کننده باشند چرا که در حال حاضر ازلحاظ طرح‌های عمرانی در کشور در بدترین وضعیت هستیم زیرا در وزارت راه و شهرسازی 120 هزار میلیارد تومان پروژه داریم که فقط هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است .

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به اقتصاد بدون نفت می‌توان به نظام مهندسی نگاه کرد و اگر از نفت عبور کردیم باید توسعه‌ بازار‌های مهندسی را در دستور کار قرار دهیم و در مقابل به صورت توامان نیز می بایست به محیط کار نیزنگاه کنیم.

آخوندی درهمین حال ادامه داد: پیگیر ایجاد نظام یکپارچه مهندسی به کمک مجلس شورای اسلامی، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و همچنین سایر دستگاه‌های مربوطه هستم چرا که بدون شک وقتی نظام فنی اجرایی کشور یکپارچه نباشد امکان رشد و سازگاری سیستم و تعادل وجود نخواهد داشت.

وی همچنین خواستار رقاتبی شدن فضای محیط مهندسی شد وتاکید کرد:باید محیط فعالیت مهندسی رقابتی شود و در فضای رقابتی بین‌المللی کیک مهندسی و کیفیت مهندسی را ارتقا دهیم تا مهندسان در سطح جهانی دیده شوند .

آخوندی با بیان این‌که در حال حاضر یک نظام مقررات ملی برای کل طبقات مهندسی وجود دارد، گفت:متاسفانه درحال حاضر برای ساخت یک ساختمان یک طبقه ویلایی ویک برج ازیک دستورالعمل واحد پیروی می شود واین امر اصلی صحیح نیست وبااین رویکرد بازنگری درمقررات ملی ساختمان ضروری است.

وی تاکید کرد: بدین منظورپیش‌نویس آیین‌نامه مقررات ملی در دست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است و منتظر بازنگری آن هستیم وامیدواریم پیش‌نویس قانون موقت نظام مهندسی که تدوین شده است را بتوانیم برای ایجاد بستر خدمات کارکردی مهندسان اجرایی کنیم تا شاهد ایرانی آباد و توسعه‌یافته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: درحال حاضرنرم‌افزارهای مختلفی برای محاسبه و کار طراحی به کمک کار مهندسان آمده است اما مسائل مهندسی چند وجهی است وحرفه مهندس به این دلیل واجد ارزش است که قادربه حل مسائل پیچیده و چند وجهی است.

وی با بیان اینکه حرفه مهندسی فقط طراحی، محاسبه و اجرا نیست، بلکه ازابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی نیز به آن باید به آن توجه شود ادامه داد:نمی‌توان از ابعاد اقتصاد سیاسی مهندسی غافل شد چرا که این بازار نظیر بازار فناوری اطلاعات، بورس و.. یک بازار مهم محسوب می‌شود.

وزیرراه وشهرسازی ادامه داد: براین باورم که نظام مهندسی نظام توزیع کار است نه نظام مهندسی بازارمهندسی .براین اساس وبا این روکرد باید چگونگی رقابت در بازار مهندسی ایران را رشد دهیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید کرد:درسنوات اخیر اعضای سازمان‌های نظام مهندسی رو به افزایش بودند و تحصیل در این رشته رو به گسترش است به طوری که در ابتدای تاسیس سازمان نظام مهندسی استان تهران فقط 12 هزار مهندس عضو این سازمان بودند، اما با گذشت 18 سال اکنون بیش از 250 هزار عضو در این سازمان داریم



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 42