ثبت نام | ورود
English
امروز دوشنبه 1403.2.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دکتر آخوندی: باید در میان استان‌ها با ورود حجم قابل توجه سرمایه‌گذاری حمل و نقل ترکیبی ایجاد شود
عباس آخوندی در چهارمین کنفرانس صنعت احداث و انرژی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان از جمله بزرگترین سرمایه‌های ملی کشور است، اظهار کرد: پیش از انتصاب، بر این موضوع تاکید داشتم که صنعت احداث محرک توسعه است و در حال حاضر به شدت دچار فرسایش اجتماعی شده است.

وی افزود: مسائل موجود در ایران سهل و ممتنع است چراکه مجبوریم بسیاری از برداشت‌های بر مسائل ابتدایی عوض کنیم.

آخوندی تاکید کرد: پرداختن به مسائل موجود در کشور سهل است چرا که به راحتی می توان اتفاق بزرگ در کشور را به راحتی برطرف کرد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی مدت‌هاست درا یران شهروندنگری فراموش شده است؛ به گونه‌ای که در دفاتر مهندسی، شهرها، امور اقتصادی، دفاتر برنامه ریزی معماری هر یک فاقد شهروندنگری است.

آخوندی تاکید کرد: این واقعیت در سال گذشته با انجمن شرکت‌های ساختمانی و راهسازی ایران مطرح شد و من نیز در آنجا تاکید داشتیم که آیا مهندسان فارغ از کلاه مهندسی به بهبود اوضاع راه و ساختمان می‌پردازند؟

وی تصریح کرد: باید قبول کنیم که جامعه مهندسی فارغ از امر مهندسی مسئولیت اجتماعی دارد.

تهران غیر قابل نفس کشیدن شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر شهر تهران غیر قابل نفس کشیدن شده است و باید توجه شود که این شهر را مهندسان ساخته‌اند.

آخوندی با اشاره به سفر اخیر خود به مشهد گفت: طی سال‌های 74 تا 76 برای آینده این شهر تصمیم گرفته شد و حداکثر جمعیت این شهر مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی قرار بود جمعیت شهر مشهد از یک میلیون و 800 نفر در سال‌های ذکر شده به دو میلیون و 200 هزار نفر برسد اما در حال حاضر جمعیت این شهر بیش از سه میلیون و 100 هزار نفر است.

8 درصد حاشیه‌نشینی کشور در کنار تهران است

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر هشت درصد حاشیه‌نشینی ایران در کنار یک شهر آن هم تهران است.

وی معتقد است: مسائل کشور از آن جهت سهل و ممتنع است چراکه هر یک از ما حس شهروندی داشته باشیم بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شود.

آخوندی با بیان این‌که شاید آغاز اصلاحات همین زمان باشد، گفت: بحث‌های پیچیده‌ای در جامعه واصلاحات وجود دارد که پس از انتخابات ریاست جمهوری پیگیر آن بودم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بنیاد صلاحیت مهندسان در حال حاضر در آب است و باید کارفرما همچون مجریان دارای صلاحیت فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: صلاحیت به معنی مسئولیت انجام پروژه و مسئولیت جبران خسارات آن است و این همه خسارت وارد شده تاکنون باید پیگیری شود.

آخوندی افزود: رقابت منصفانه باید در کار مهندسان ایجاد شود و تا جای ممکن از طرح‌های تشویق و مناقصه‌ای خودداری می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: گزارش رقابت پذیری اقتصاد ایران با 112 شاخص اقتصادی در جهان نشان می دهد موقعیت ایران از بین 148 کشور رتبه 82 یا 89 را دارد.

تا 6 ماه آینده بسیاری از را‌ه‌ها باز می‌شوند

وی تاکید کرد: با توجه به مذاکرات ژنو در هفته جاری، قطعا تا شش ماه آینده بسیاری از را‌ه‌ها باز می‌شود و در این شش ماه اصلی‌ترین ماموریت مهندسان خروج رکود از این وضعیت است.

آخوندی با بیان این‌که باید برای خروج از رکود برنامه‌هایی داشته باشیم، گفت: مسکن به عنوان پیشتاز این امر مطرح است که باید جامعه مهندسی ایران مدل‌هایی برای خروج از رکود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی به حمل و نقل و نوسازی ناوگان حمل و نقل اشاره و اظهار کرد: اعلام آمادگی و همکاری با بخش خصوصی در زمینه نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای را داریم.

وی تاکید کرد:‌ برای نوسازی ناوگان به هزاران میلیارد تومان نیاز است و برای تامین زیرساخت ریلی و هوایی کشور باید تلاش بیشتری شود.

آخوندی با بیان این‌که علاقه مند است با همکاری شوراهای موجود جلساتی تشکیل دهند که هم در بخش مسکن و هم حمل ونقل این صنایع توسعه یابند، گفت: باید برنامه‌های خروج از رکود برای این دو صنعت داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این منابع می توانند هم از منابع صندوق توسعه ملی و هم از منابع بازار سرمایه و صندوق‌های ملی تامین شوند. همچنین باید فضای مناسبی از سوی دولت و بخش خصوصی برای فعال سازی بازار اقتصاد و خروج از رکود ایجاد شود.

وی گفت: برنامه‌های مفصلی برای خروج از رکود در نظر داریم.

آخوندی با اشاره به وجود 18 آزادراه در کشور گفت: معتقدم آزادراه‌های داخل کشور باید به کریدورهای توسعه تبدیل شوند و آیین نامه‌های مشارکت در آزادراه‌ها نیز تهیه شوند.

3000 واگن مسافری نیازمند سرمایه‌گذاری

وی با بیان این‌که 3000 واگن مسافری نیازمند سرمایه‌گذاری است،‌ گفت: اعلام آمادگی برای همکاری با بخش خصوصی در این بخش را داریم.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز تاسف از این که ناوگان جاده‌ای به شدت فرسوده است، افزود: نوسازی ناوگان جاده‌ای باید به صورت جدی پیگیری شود و صنعت حمل و نقل از بنگاه کوچک مقیاس به بنگاه‌های بزرگ مقیاس حرکت کنند و در تجارت پیشتاز باشد.

آخوندی با بیان این‌که باید در داخل کشور حمل ونقل ترکیبی ایجاد شود، گفت: باید در میان استان‌ها با ورود حجم قابل توجه سرمایه‌گذاری حمل و نقل ترکیبی ایجاد شود.

وی برای برداشتن سنگ‌های بزرگ سر راه صنایع حمل و نقل کشور اعلام آمادگی کرد.

وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت واحدهای مسکونی مهر گفت: این واحدها پرتقاضا هستند و به گونه‌ای نیست که مسکن مهر را از مالک بگیریم و به متقاضی دیگری بدهیم چرا که این واحدها صاحب دارند.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44