ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
طی 10 سال گذشته متاسفانه در رده‎بندی دنیا در حفظ و نگهداری محیط زیست کشور ما 60 پله سقوط داشته است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست ، معصومه ابتکار در جریان سفر یکروزه خود به استان گلستان در هشتمین جلسه شورای اداری در استانداری گلستان گفت: یکی از موضوعاتی که در برنامه‎های دولت تدبیر و امید از طرف آقای دکتر روحانی ارائه شد توجه به موضوع محیط زیست بوده است.

تاکید دولت تدبیر و امید بر حفظ محیط زیست
ابتکار ادامه داد: از 11 برنامه‎ای که آقای رئیس جمهور به مجلس ارائه کرد یک برنامه در خصوص توجه به محیط زیست و اهمیت این موضوع بود که نشان‎دهنده تدبیر واقعی این دولت است.
یکی از نکاتی که همه دستگاه‎های اجرایی و تمامی اقشار مختلف باید به آن توجه کنند این است که باید توسعه در کشور بر مبنای ظرفیت‎های کشور و توجه به محیط زیست باشد.
یکی از تفکراتی که در حوزه توسعه کشور می‎تواند وجود داشته باشد این است که به صورت بولدزروار به جلو برویم و چرخ توسعه را به گونه‎ای حرکت دهیم که پس از عبور از مسیر برگردیم و نگاهی به عقب داشته باشیم و به فکر جبران وارد کردن برخی خسارت‎ها باشیم.
ابتکار گفت: اما امروز دنیا به این نتیجه رسیده که این نگاه جوابگو نخواهد بود و نگاه مناسبی به توسعه یک جامعه نیست.

توسعه و حفظ محیط زیست در کنار یکدیگر

وی با اشاره به اهمیت محیط زیست و نعمت‎های خدا در کشور تاکید کرد: در دین ما بر حفظ سرمایه‎های خدادادی و نعمت‎های الهی تاکید شده و قانون طبیعت و تاکید پروردگار حفظ این منابع است و اگر بر این قانون استوار نباشیم و این نعمت‎ها را حفظ نکنیم بلایای طبیعی نازل خواهد شد و این نعمت‎ها از بین خواهد رفت.
موضوع اصلی در تمام این زمینه‎ها این است که توسعه و حفظ محیط زیست باید پا به پای همدیگر پیش بروند.
ابتکار تاکید کرد: کار در عرصه محیط زیست یک کار برنامه‎ای است و اگر قرار است توسعه‎ای در کشور اتفاق بیافتد باید محیط زیست این توسعه را مدیریت کند.

در 10 سال 60 پله جهانی سقوط کردیم
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طی 10 سال گذشته متاسفانه در رده‎بندی دنیا در حفظ و نگهداری محیط زیست کشور ما 60 پله سقوط داشته است و شاخص‎های ملی ما نیز نشان می‎دهد که کشور در این عرصه در شرایط خوبی قرار ندارد و در حال حاضر نیازمند یک رویکرد اساسی برای بهبود وضعیت محیط زیست در کشور هستیم.
اما تمام این آمارها و مسائلی که بیان شد به این معنی نیست که توسعه در کشور متوقف شود زیرا ما باید رشد اقتصادی داشته باشیم اما لازم است حفظ محیط زیست را در کنار توسعه به صورت سختگیرانه‎تری دنبال کنیم.
وی ادامه داد: باید چرخ توسعه در کشور را به صورتی بچرخانیم که کمترین آسیب ممکن به محیط زیست که یک نعمت الهی است داشته باشیم.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اضافه کرد: خوشبختانه استان گلستان از برخی موارد و زوایا وضعیت بهتری را نسبت به استان‎های دیگر کشور دارد؛ برای مثال تخریب جنگل در استان گلستان وجود داشته اما هنوز جنگل‎های خوبی در این منطقه وجود دارد که می‎توان با یک مدیریت صحیح برای بهبود این مناطق تلاش کرد.
ابتکار با اشاره به جزیره آشوراده گفت: جزیره آشوراده یک منطقه بسیار شکننده‎ای است و اینکه بخواهد در آنجا ساخت‎و‎سازهای گسترده صورت بگیرد امکان‎پذیر نیست اما می‎توان با یک طرح مدیریت شده و صحیح با کمترین آسیب ممکن یک توسعه چشمگیر را در این منطقه داشته باشیم. ما معتقد نیستیم که فعالیت های اقتصادی باید به هیچ عنوان متوقف شود بلکه رشد اقتصادی باید با روش های سخت گیرانه تر همراه با محیط زیست همراه شود و در کنار مطالعات فنی که برای اجرای طرح ها انجام می شود مطالعات زیست محیطی هم به طور جدی دنبال شود.

احیای شورای عالی محیط زیست بعد از 7 سال تعطیلی
رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان این مطلب که شورای عالی محیط زیست بعد از هفت سال تعطیلی امسال توسط ریاست جمهوری احیا شد، یادآور شد: در این شورا باید بررسی کنیم که در کجا قرار داریم و بر همین اساس به جلو برویم.
وی با اشاره به اینکه موضوع مصرف بهینه انژی باید به طور جدی در بین ادارت دولتی کلید بخورد ، ابراز داشت: امیدوارم استان گلستان جزء اولین استان هایی باشد که در این زمینه بتواند الگوی دیگر استان ها قرار بگیرد.
ابتکار اضافه کرد: با تلاش کنیم تا مصرف انرژی را در ادارات و نهادهای دولتی ، در ساختمان ها و خودروها به خوبی اجرایی کنیم و مدیریتی را با نام مدیریت سبز در کشور توسعه دهیم و همچنین در کنار این به مدیریت منابع اب نیز بپردازیم.

جاده پارک ملی گلستان مسیر گردشکری می شود
رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: جاده کنونی پارک ملی گلستان که در حال حاضر به عنوان جاده بین راهی برای سفرها مورد استفاده قرار می گیرد قرار است به زودی به عنوان جاده گردشگری انتخاب شود.
مصوبه دولتی این جاده در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی تصویب شده است اما متاسفانه بعدها به این موضوع توجه نشد و کار نیمه تمام ماند. این جاده می تواند مایه تحول برای استان در حوزه گردشگری باشد و همچنین راه بسیار خوبی برای نجات پارک ملی گلستان است .
ابتکار همچنین گفت: امیدواریم با راه اندازی صندوق ملی محیط زیست ایران در مجلس شورای اسلامی بتوانم از طرح های اینچنینی که باعث حفظ منابع زیست محیطی ما می شود حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه استان گلستان نسبت به استان های دیگر وضعیت بهتری را دارد، خاطرنشان ساخت: در استان گلستان مشکلات زیادی در حوزه محیط زیست وجود دارد ولی خوشبختانه هنوز منابع طبیعی خدادادی زیادی وجود دارد که می توانیم با اجرای طرح های حفاظت از جنگل ها در کنار استفاده از مواهب گردشگری، مردم نیز بتوانند بهره برداری های مناسبی را انجام دهند.

جزیره آشورا ده می تواند منطقه گردشگری مناسبی برای استان باشد
معاون رییس جمهور با بیان اینکه مناطق زیادی از جمله جزیره آشوراده در استان برای توسعه گردشگری وجود دارد که باید به آنها توجه شود، عنوان داشت: آشوراده به دلیل شکننده بودن آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد که ساخت و ساز سازه ای در آن با احتیاط بیشتری انجام شود.
آشوراده منطقه گردشگری بسیار مناسبی را برای استان به وجود خواهد آورد که بدون شک باعث ایجاد توسعه پایدار خواهد شد.
وی با بیان اینکه با توسعه راه آهن در استان گلستان موافقیم، ادامه داد: راه آهن به عنوان حمل و نقل سبز به شمار می رود و البته در کنار توسعه این موضوع باید به مسائل زیست محیطی نیز توجه شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشوربا اشاره به موضوع تالاب ها افزود: تالابها از جاذبه های گردشگری محسوب می شود که باید برای آنها طرح های خوبی را اجرا کنیم و امکان یابی مناسب برای آن باید انجام شود و همچنین تمامی ملاحظات زیست محیطی نیز باید رعایت شود.
وی در پایان تصریح کرد: سند آمایش و توسعه محیط زیست می تواند کمک کننده باشد تا شرایط و ضوابط زیست محیطی در همه بخش های عملیاتی بهتر رعایت شود.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46