ثبت نام | ورود
English
امروز دوشنبه 1403.2.17 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
پس از شش سال انحلال به دلیل عدم تحقق اهداف و ایجاد توسعه نامتوازن،‌ مجلس به کلیات طرح یک فوریتی تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بهره وری رای داد
)تجارت پرس:پس از شش سال انحلال به دلیل عدم تحقق اهداف و ایجاد توسعه نامتوازن،‌ مجلس به کلیات طرح یک فوریتی تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بهره وری رای داد .


به گزارش تجارت پرس، ‌روز یکشنبه 16 ام آذرماه 92 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان برپایی نشست علنی، با کلیات طرح یک فوریتی تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بهره وری رای مثبت دادند و بدین ترتیب سازمانی که شش سال پیش با توجیه ناکارآمدی در انجام وظایف و ایجاد عدم تعادل توسعه ای در کشور مورد ادغام قرار گرفته بود، با ساختار جدید دوباره متولد شود.

نمایندگان مجلس با 136 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن با کلیات طرح مزبور موافقت کردند.

گفتنی است سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ۱۸ تیر ۱۳۸۶ با توجیه عملکرد ناموفق در توسعه کشور و تبدیل شدن به محفل چانه زنی برای دریافت رانت و منابع (‌ تایید و تامین پروژه ها) به دست رییس جمهور وقت «محمود احمدی‌نژاد» منحل و وظایف آن به دو معاونت رییس جمهور تحت عناوین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی منتقل گردید. بسیاری از مخالفان این انحلال استدلال می‌کردند که دولت نمی‌تواند سازمانی که به‌دست مجلس تصویب شده را منحل کند. موافقان نیز مدعی شدند که این انحلال نیست بلکه یک ادغام است،. بدین معنا که معاونت نظارت و هماهنگی بر سیاست‌های اقتصادی و علمی معاون اول رییس جمهور ، معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهور ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و موسسات وابسته آن، با تمام وظایف و اختیارات و مسئولیت‌ها و دارایی و تعهدات و اعتبارات و امکانات و نیروی انسانی ادغام شدند و دو «معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی» و «معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی» جایگزین آن گردیدند.

پیشتر روزنامه اعتدال در خصوص نوسازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفتگویی با روانشادنیا استادیار دانشگاه، انجام داد ،‌ وی در این باره گفت: این روزها چنان بازار دفاع از احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی گرم است، که کمتر کسی به صورت کارشناسی به ساختار این سازمان، دلایل تغییرات آن در طول زمان و راهکارهای بهبود آن می پردازد. در آستانه شکل گیری دولت آقای دکتر روحانی، مجلس محترم فوریت طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری را تصویب کرد و پس از تشکیل دولت، صحبت از شکل گیری 100 روزه این سازمان شده است.

وی در ادامه افزود: به هر حال پس از 6 سال از انحلال سازمان، دولت جدید مصمم به راه اندازی آن شده است. اکنون این فرصت فراهم شده تا سازمانی جدید با ساختاری به روز و کارآمد تشکیل شود. ساختار این سازمان سالیان سال از مشکلات اساسی رنج برده و نیازمند تغییر و تحول بنیادین بوده است.

روانشادنیا نکاتی در خصوص نوسازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به شرح زیر ارایه کرده است :
رعایت اندازه، چابکی و بهره وری سازمان در ساختار جدید تفکیک بخشهای برنامه ریزی از بخشهای عملیاتی
جدا شدن سازمانهای مدیریت استانها از استانداریها
ایجاد اقتدار تصمیم سازی و تصمیم گیری برای سازمان
واگذاری امور اجرایی سازمان به انجمنهای صنفی و تخصصی
تلفیق تشکیلات معاونت های برنامه ریزی و نظارت و معاونت توسعه سرمایه انسانی
تشکیل معاونت کنترل و نظارت راهبردی و عملیاتی
تفکیک شرح وظایف اقتصادی سازمان در برابر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی
تنوع بخشی به منابع درآمدی طرحهای ملی
پوشش کل طرحها و پروژه های ملی و استانی کشور
تغییر ساختاری با نگاه به تمرکز زدایی، تفویض اختیارات و ایجاد فرصتهای برابر
توجه به مهمترین سند بالادستی کشور یعنی سند چشم انداز 20 ساله
توجه به ارتقا بهره وری
توجه به اقتصاد بدون اتکا به نفت
بستر سازی تفکر استراتژیک در عوض تفکر صرفاً مبتنی بر برنامه ریزی



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 43