ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
وزیر راه و شهرسازی: اصل طلایی در توسعه رقابت است و تولید و رقابت در کنار هم معنای باطنی توسعه اقتصادی را به وجود می آورند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از یادگاری‌های دولت روحانی به مردم باید یک حمل و نقل ریلی مدرن، سریع، مطمئن و باکارایی بالا باشد و این کاری نیست که به تنهایی انجام دهیم و باید با کمک همه صورت گیرد.

 عباس آخوندی که به مناسبت هفته حمل ونقل در آیین نکوداشت فعالان بخش خصوصی در عرصه حمل ونقل ریلی سخن می‌گفت، تاکید کرد: حتما سیاست رقابت بین ریل و جاده را به نفع ریل عوض خواهیم کرد و توسعه ریلی یکی از استراتژی‌های دولت تدبیر و امید است و مطمئنم به کمک بخش خصوصی مردم شاهد رفاه بیشتر در دسترسی به شبکه حمل ونقل ریلی باشند.

وی با بیان این‌که تغییر پارادایم اتفاق بزرگی است که باید در تشریح عملکرد بخش دولتی و خصوصی شکل بگیرد تا نقش هر دو بخش تغییر کند گفت: تغییر پارادایم به صورت دستوری صورت نمی‌گیرد و مفهوم خصوصی واگذاری صرف بنگاه‌ها نیست، بلکه باید وظایف هر بخش بازتعریف شود.

آخوندی تصریح کرد: باید دسترسی بخش خصوصی به منابع ریالی صندوق توسعه ملی را فراهم کنیم زیرا که سالانه برای خرید واگن باری و مسافری و توسعه تجهیزات و خدمات وابسته نیاز به 3000 میلیارد تومان اعتبار داریم. همچنین با دسترسی به منابع بازار سرمایه می توان این سرمایه‌گذاری را انجام داد.

وی با بیان این‌که مقررات اداری دست و پا گیری وجود دارد که مهمترین راهکار آن مقررات زدایی است گفت: باید سهم دولت از دسترسی شرکت‌های حمل ونقلی به شبکه ریلی کشور کاهش یابد و امیدواریم در سال آینده نیز باز هم این سهم بیشتر روند نزولی داشته باشد.

همچنین با ورود دولت به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قدرت ریلی در برابر جاده افزایش خواهد یافت.

وزیر راه ادامه داد: متنوع سازی و منعطف کردن قیمت‌ها در حوزه ریلی آغاز شده است که می تواند شبکه ریلی را جذاب کند. همچنین گام‌های اولیه‌ای برای توسعه بخش ریلی در حال برداشته شدن است، اما راه درازی در پیش داریم و باید اعتماد حرفه ورزان را به دست آوریم.

 

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اصل طلایی در توسعه رقابت است و تولید و رقابت در کنار هم معنای باطنی توسعه اقتصادی را به وجود می آورند. ما به دنبال این هستیم که مفهوم رقابت به هر نحوی برگردد و بدون رقابت اساسا توسعه بی معنی است و باید به سمتی پیش برویم که سیستم رقابتی شکل بگیرد و افزایش بهره‌وری و رفاه مسافران باید از طریق رقابت ایجاد شود و توزیع یارانه به بهره‌برداران کمکی نمی کند.

آخوندی با بیان این‌که باید یک محیط اقتصادی جذاب بر ای حوزه حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم، با اشاره به بحث یارانه تاکید کرد: یارانه‌ها شیر شیطان است که همه به آن متصلیم و ضرورت دارد اقتصاد ایران را از شیر شیطان قطع کنیم و این تفکر درستی نیست که از طریق یارانه‌ها بخواهیم در سطح جهان رقابت کنیم.

 همچنین در این مراسم مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: 73 هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای تحول حوزه ریلی نیاز است.

پورسید آقایی اظهار کرد: تدوین 10رویکرد در برخورد با مسائل ریلی کشور، برای تصویب به هیات دولت ارسال شده است.
نقل از بنا نیوز



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46