ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.8 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اولین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان 15 دیماه سال‌ جاری در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.
نظام مهندسی پیگیر شناسنامه فنی
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران از ابلاغ ماده 22 قانون مقررات ملی ساختمان ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: درباره آیین‌نامه اطلاعی نداریم و اطلاع‌رسانی به سازمان نظام مهندسی صورت نگرفته است.

با حضور ریس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، عضو سازمان نظام مهندسی ساختان کشور، مدیر اجرایی معماری شهرسازی شهرداری تهران، رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک، عضو کانون سراسری انبوه سازان، نشست تخصصی شناسنامه فنی ملکی برگزار شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران درباره اجرای شناسنامه فنی ملکی ساختمان، گفت: ماده 33 قانون نظام مهندسی ساختمان به چرخه کامل ساخت پرداخته شده است که اگر بتوان این ماده را عملیاتی کرد امکان دسترسی به شناسنامه فنی ملکی ساختمان را فراهم شده است.

غفرانی با اشاره به اینکه هر ساخت و سازی در کشور باید به مرجع صدور پروانه مراجعه شود گفت: برای کنترل ساخت و ساز باید حوزه شهری بر اساس قانون مسیر را طی کند، اعضای سازمان نظام مهندسی به تعهدات خود عمل کنند و مالک هم کار را به کاردان بسپارد ضمن آنکه استاندارد مصالح ساختمانی در کشور هم باید افزایش یابد تا پاسخگوی نیاز بازار باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: نظام مهندسی لازمه ورود به موضوع شناسنامه فنی ملکی است که اعضا در راستای تخصص و تجربه باید به تعهدات خود عمل کنند که دراین بخش تعهد به نظام مهندسی بسیار حیاتی است.

در این نشست جواد کریمیان اقبال - مدیرکل اداره معماری و ساختمان شهرداری تهران - افزود: در شهرداری تهران بر اجرای قانون تاکید شده است حتی اگر این قانون بصورت ناقص اجرا شود اما معتقدیم که از بی قانونی بهتر است. وی با بیان اینکه یکی از این قوانین طرح تفصیلی تهران است که علی‌رغم ایراداتی که دارد اجرایی شد، گفت: در سال 85 و 86 شهرداری بر مبنای توافق فنی پنج جانبه اولین شناسنامه فنی را صادر کرد، این در حالی بود نمایندگان شهر تهران در دوره سوم به دلیل مشکلات ایجاد شده برای مردم دستور توقف صدور شناسنامه فنی را دادند.

کریمیان اقبال با بیان اینکه شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌هایی با متراژ بالاتر از 2 هزار متر به اجرا می‌رسد، گفت: امیدواریم که در آینده تا متراژهای 600 و 700 متر این قانون اجرایی شود. وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر جلسات زیادی برای ایجاد فرآیند اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی برگزار شد، تصریح کرد: تا یکماه آینده کل ماده 33 قانون نظام مهندسی اجرا می‌شود.

درادامه نشست حسن ابوتراب - عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور - اظهار کرد: شناسنامه فنی ملکی سابقه طولانی در شهرداری دارد و به اوایل دهه 70 بازمی‌گردد بنابراین باید بین شهرداری، سازمانها و نهادهای ذی‌ربط برای اجرای قوانین تعامل وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه اگر شناسنامه فنی ملکی اجرایی شود تحول عظیم در سیاست، اقتصاد و فرهنگ کشور خواهد بود، گفت: در کشور ما ساختمان به‌عنوان کالای سرمایه‌ای مطرح است که بزرگترین ضعف ساختمان همین بحث است و وقتی ملک گران می‌شود سرمایه‌داران وارد بحث ساخت و ساز می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه خیلی از پزشکان وارد این بازار شده‌اند چراکه سود سرشاری در آن است، بیان کرد: کنار گذاشتن افراد فاقد صلاحیت در حوزه ساخت‌وسازها، ارتقا و تامین امنیت، ارتقای تکنیک ساخت، ایجاد رقابت سالم، ساماندهی بافت‌های فرسوده از جمله مزیت‌های شناسنامه فنی ملکی ساختمان است.

ابوتراب با بیان اشاره به اینکه ساختمان و ساختمان‌سازی منبعث از طرحی است که در آن ضوابط و مقررات مستتر است، گفت:‌ تا زمانیکه طرح تفصیلی که بستر شهر را به هم ریخته تعدیل و بازنگری نشود، بحث شناسنامه فنی ملکی ساختمان ابتر میماند.

همچنین در این نشست، مصطفی قلی خسروی - رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک - اظهار کرد: شناسنامه فنی ملکی ساختمان باید از مدت‌ها قبل اجرایی می‌شد و اگر این ماده قانونی اجرایی می‌شد با معضلات امروز روبرو نمی‌شدیم. وی با بیان اینکه شناسنامه فنی ملکی هویت ساختمان است، گفت: معتقدم که تمام مراحل ساخت و ساز از اعطای مجوز تا نظارت بر عهده سازمان نظام مهندسی باشد و شهرداری به وظیفه خود برای نگهداری شهر بپردازد.

در ادامه حسن محتشم - عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران - با بیان اینکه کیفیت ساختمانها در شهر تهران مشخص نیست، افزود: مردم به دلیل بی اطلاعی از کیفیت ساختمانها، هر کدام را که ظاهر خوبی داشته باشند خریداری می‌کنند. وی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت شناسنامه فنی ملکی این است که اطلاعات بخش ساخت‌وساز کشور را جمع‌آوری می‌کند، افزود: برای صدور شناسنامه فنی ملکی باید NGO‌ها، نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط با یکدیگر همکاری داشته باشند و یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

محتشم اظهار کرد: موضوع شناسنامه فنی ملکی ساختمان باید با سازوکار مشخصی اجرا شود اما در حال حاضر قانون نظام مهندسی تحت نام سازمان نظام مهندسی مصادره شده است. اولین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان 15 دیماه سال‌ جاری در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.


آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44