ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.2.18 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
زنگنه: نخستین اولویت شورای مرکزی جدید نظام مهندسی، تلاش برای بالا بردن جایگاه سازمان در مجموعه نظام تصمیم‌گیری در کشور در بخش ساختمان است.
یژن زنگنه که یکی از نامزدهای ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است معتقد است که اعضای جدید شورای مرکزی، باید طبق تعهدات خود به اعضا در جهت انجام وظایفشان عمل کنند و چهار محور اصلی را در دستور کار قرار دهند .

 بیژن زنگنه معتقد است که اعضای جدید شورای مرکزی، باید طبق تعهدات خود به اعضا در جهت انجام وظایفشان عمل کنند و چهار محور اصلی را در دستور کار قرار دهند . گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

از هیئت مدیره جدید شورای مرکزی چه انتظاراتی برای تحقق اهداف سازمان و در کل، ارتقای صنعت ساختمان می‌رود؟ مهم‌ترین اقداماتی که اعضای شورای مرکزی باید در دستور کار خود قرار دهند، چیست؟

شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان، بالاترین رکن این سازمان است. بالطبع اعضای جدید شورای مرکزی، باید طبق تعهدات خود به اعضا در جهت انجام وظایفشان عمل کنند. از نظر من، مهمترین اقداماتی که شورای مرکزی جدید باید در دستور کار خود قرار دهد، در چند محور اصلی قابل ارائه است.

نخستین اولویت شورای مرکزی جدید، تلاش برای بالا بردن جایگاه سازمان در مجموعه نظام تصمیم‌گیری و اعمال حاکمیت در کشور در بخش ساختمان است. به این معنا که شورای مرکزی باید تلاش کند تا در ساختار و فرآیند تصمیم‌گیری و اعمال حاکمیت در بخش ساختمان کشور، جایگاهی حداقل در حد نظام پزشکی برای نظام مهندسی ساختمان به دست بیاورد.

متاسفانه علی‌رغم اینکه حدود 18 سال از فعالیت سازمان نظام مهندسی می‌گذرد، این سازمان در امور ساخت و ساز شهری، نقش مشاور و کمک‌کننده به وزارت مسکن را برعهده دارد. این در حالی است که این سازمان در بخش‌های مختلف مهندسی مانند مهندسی عمران، برق، تاسیسات، معماری و شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک، بالاترین ظرفیت فنی و حرفه‌ای کشور را نمایندگی می‌کند. شورای مرکزی جدید باید تلاش کند تا با تعامل و همکاری موثر با دولت آینده و با عنایت به سیاست‌های دولت در توجه به سازمان‌های حرفه‌ای مردم‌نهاد، انجام بعضی از ماموریت‌ها و وظایفی که اکنون در بخش ساختمان دولت انجام می‌شود، کاملا به سازمان‌های نظام مهندسی واگذار شود. دومین محوری که باید شورای مرکزی به آن توجه کند، تلاش برای بهبود محیط کسب و کار اعضا در تمام رشته‌های حوزه مهندسی ساختمان است.

محورهای دیگر چه مواردی هستند؟

محور سوم که باید در دستور کار شورای مرکزی قرار گیرد، طراحی و پیشنهاد نظام جامع فنی و اجرایی ساختمان‌های متعارف در کشور است. سال‌هاست که دولت طرح‌های عمرانی خود را در قالب یک نظام اجرایی که به آن نظام فنی و اجرایی می‌گویند، به اجرا درمی‌آورد. اگرچه این نظام فنی و اجرایی دارای اشکالات و معایبی است، ولی درمجموع عملکرد موفقی داشته است. برای اجرای ساختمان‌های متعارف در شهرها و روستاها باید نظام مهندسی در چهارچوب سیاست‌های دولت، یک نظام جامع با عنوان «نظام فنی و اجرایی ساختمان‌های متعارف شهری و روستایی» و یا عنوانی مشابه آن طراحی کند تا پس از تایید و تصویب آن توسط نهاد مسئول، کار در دولت لازم‌الاجرا شود. در این نظام فنی اجرایی، یک طرح، مثلا طرح یک ساختمان مسکونی 5 طبقه در یک شهر، باید همه اقدامات لازم فنی و مدیریتی در مراحل مطالعاتی، اجرایی و نظارتی آن، از زمان تعریف طرح تا زمان اتمام کار و شروع بهره‌برداری از این ساختمان به روشنی تعریف و تعیین تکلیف شده باشد. مسئولیت‌های هر یک از عوامل موثر در این قدم‌ها و مراحل به روشنی تعریف شده باشد و به صورت فعلی نباشد. یعنی مهندس ناظر است که در مقابل هر اتفاقی در حین اجرا گرفتار می‌شود. البته این موضوع توضیح مفصلی می‌خواهد که از بحث فعلی ما خارج است. چهارمین و آخرین محوری که باید مورد توجه شورای مرکزی قرار گیرد، برنامه‌ریزی و اقدام برای توانمندسازی اعضای سازمان، با برنامه‌ریزی، سازماندهی و مدیریت بر اجرای دوره‌های مختلف آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای متناسب با نیازهای واقعی اعضا در حوزه‌های مختلف کاری آنها است. البته این دوره‌ها را می‌توان و باید فراتر از آن چیزی دید که در حال‌حاضر به عنوان آموزش‌های اجباری برای ارتقای حرفه‌ای مهندسان تعریف شده است.

عملکرد شورا در دوره‌های قبلی و فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه ضعف‌هایی در این راستا قابل تشریح است؟

در این ارتباط می‌توانم اجمالا بگویم، دوستانی که در ادوار مختلف عضو شورای مرکزی مشغول فعالیت بوده یا اکنون هستند، در حد توان خود برای بهبود وضعیت سازمان تلاش کرده و می‌کنند. امیدوارم شورای دوره جدید هم در ادامه این تلاش‌ها بتواند وضعیت و جایگاه سازمان را ارتقا ببخشد.

برای این منظور اعضای منتخب در شورای مرکزی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

طبیعی است که اعضای هیئت عمومی، در انتخاب اعضای شورای مرکزی به قابلیت‌ها و سوابق حرفه‌ای نامزدها توجه می‌کنند.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 45