ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
همایش ارتقای ساخت و ساز شهری با نگاه به گودبرداری پرخطر برگزار شد.
همایش ارتقای ساخت و ساز شهری با نگاه به گودبرداری پرخطر  برگزار شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رییس سازمان نظام مهندسی ضمن اعلام خبر یادشده درباره برگزاری این همایش و دلایل برگزاری افزود: موضوع گودبرداری و همایش آن از چند منظر قابل اهمیت است با توجه به اینکه گودبرداری در ساخت و ساز همواره عارضه‌های جانی و مالی برای مردم به همراه داشته و با توجه به آنچه طبق قانون برای جایگاه سازمان تکلیف تعیین می‌کند، نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و اقدام به برگزاری همایش یادشده کرده‌ایم.
سعید غفرانی افزود: این حساسیت نسبت به عوارض ناشی از برداشت غیرفنی و غیراصولی گودهای شهر تهران و عدم رعایت نکات فنی و مهندسی در ایجاد سازه‌های نگهبان پایدار سبب شد تا طی گردهمایی این امرمورد تجزبه و تحلیل قرار گیرد.
وی با اشاره به این مطلب که افرادی که در بهبود و اجرای صحیح گودبرداری نقش دارند بسیار بااهمیت هستند، گفت: باید بررسی کرد که به چه میزان این افراد به نقش خودشان نزدیک شده‌‌اند، در چه بخش‌هایی خلأ وجود دارد و در پر کردن خلأها در زمینه تصمیم‌گیری و اجرا در چارچوب قانون اقدام کرد.
وی افزود: در اینکه فرآیند ساخت و ساز شهری اشکال و ایراداتی دارد تردیدی نیست و باید با رعایت و اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی و به کارگیری افراد حرفه‌ای چه به شکل حقیقی و حقوقی در زمینه طرح‌ها، اجرا و ساخت حرفه‌ای نظارت کامل صورت گیرد از این رو به نظر می‌رسد بخشی از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.
غفرانی با اشاره به اینکه هماهنگی بین بخشی نیز ازدیگر موارد قابل توجه است تصریح کرد: باید همسویی و هماهنگی بین بخش‌های ذی‌ربط و مربوطه ایجاد کنیم تا سازمان‌های اعم از دولتی، غیردولتی و مردم بدانند که هر یک چه میزان نقش دارند، که در حال حاضر این هماهنگی در میان بخش‌ها وجود ندارد به طوری که آثار خود را به طور واضح بر فرآیند ساخت و ساز نیز گذاشته است.
غفرانی با اشاره به اینکه دستیابی به روش‌های نوین نیز از دیگر اهداف برگزاری این همایش است، گفت: نقاط قوت و آسیب‌ها نیز شناسایی خواهند شد و این امر می‌تواند گام موثری در پیشرفت و بهبود نقش‌آفرینی فعالان حوزه باشد. وی درباره قوانین و خلأ‌های موجود در ساخت و ساز و بحث نظارت بر این فرآیند خاطرنشان کرد: به اعتقاد من قانون در حد خود، قانون خوبی است و آیین‌نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان بی‌نقص هستند. اشکال جدی در عدم اجرای قانون و به ویژه مقررات ملی ساختمان است.
وی پیشنهاد کرد: گودبرداری و تخصص چندوجهی است و بخشی از آن در نظام تخصصی ساختمان وجود ندارد و باید از متخصصان حرفه‌ای ژئوتکنیک استفاده شود. وی افزود: یک پیوند فنی بین سایر تخصص‌هایی که به موضوع گودبرداری مربوط می‌شوند و جامعه مهندسی که قانون مشخص کرده بسیار ضرورت دارد.
از سوی دیگر رضا حیدریون درباره برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: این همایش در راستای طرح ویژه کنترل بر گودبرداری شهر تهران که از آذرماه سال قبل مطرح شده است، برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سازمان با تمام توان وارد حوزه کنترل گودبرداری‌ها شده، افزود: طی این مدت 1300 مورد دستور توقف گودبرداری خطرناک را داده است. به هر حال پروسه کاری یادشده و حوادث گذشته نیز در این همایش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
وی به کاهش 50 درصدی حوادث آوارها در یک سال گذشته اشاره کرد و تصریح کرد: این آمارها نشان دهنده کاهش مخاطرات در ساخت و ساز بود و گام موثری برای ایجاد آرامش ایمنی در جامعه است.

آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48