ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نشانه های ثبات در بازار مسکن

بازارمسكن در ماه‌هاي گذشته از سال 92 دو حركت غير هم‌جهت در منحني نوسان قيمت‌ را تجربه كرد و طبق آخرين بررسي‌هاي به‌عمل آمده از اوضاع اين بازار در تهران، حالت سوم هم‌اكنون در منحني برقرار شده‌است. قيمت مسكن در تهران طي بهار امسال با 10 درصد رشدفصلي و 69 درصد رشد نقطه‌به‌نقطه، بالاترين سطح در جريان «صعود» چندين ماهه را ثبت كرد و سپس در 4 ماه منتهي به پايان مهرماه از يك‌سو با «كاهش» 11 درصدي –ميانگين رشد ‌‌ماهانه- منجر به تخليه حباب بهاري شد و از سوي‌ ديگر با كند شدن نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه در حدود 43 درصد –نسبت به 4 ماه مشابه سال ‌قبل- آرامش نسبي در بازار را رقم زد.اكنون نتايج آخرين رصد دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد ‌مسكن حاكي است: در آبان‌ماه افت‌و‌خيز به پايان رسيده و رشد ماهانه قيمت ‌مسكن صفر شده و نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه نيز 25 درصد شده ‌است. «توقف» روند كاهش بعد از يك دوره افزايش‌‌ جهشي قيمت ‌مسكن آن هم در كنار تحول ‌بزرگ در عرصه سياست‌ خارجي كه هفته ‌پيش با حصول توافق در ژنو رخ‌ داد، باعث شده مديركل برنامه‌ريزي و اقتصادمسكن وزارت راه‌وشهرسازي پيش‌بيني كند: بازار ملك در 4 ماه پاياني امسال بعد از 8ماه هيجان قيمت، آرامش و ثبات را به خود مي‌بيند.در اين فضا، رونق معاملات‌مصرفي، رونق ساخت‌وساز و همچنين عدم‌‌تغيير ‌صعودي قيمت حتي درصورت حركت نقدينگي به اين سمت، مورد انتظار است. ي و سياسي، گرايش سرمايه‌گذاران را به سمت بازارهاي زودبازده و زود نقدشونده برده بود. اين بازارها همچون سكه، ارز و طلا منافعي براي اقتصاد ندارند و فقط سرعت گردش پول را افزايش مي‌دهند و تورم ايجاد مي‌كنند؛ اما در حال حاضر انتظار عقلايي از فعالان اقتصادي اين است كه سرمايه‌ها را از بازارهاي زودبازده به سمت بازارهايي مثل بورس و ساخت‌وساز حركت دهند.

اميدواري به رسوب منابع در بازار
ب مديركل دفتر برنامه‌ريزي مسكن تاكيد كرد: در شرايط آرامش اقتصادي كه هم‌اكنون در بازار مسكن برقرار شده است، اين اميدواري وجود دارد كه منابع‌مالي در بازار رسوب كند و با پايين‌آمدن سرعت گردش پول، گرايش به سمت پس‌انداز و در نتيجه پرهيز از سفته‌بازي به رفتار غالب فعالان اين بازار بدل شود تا برنامه‌اي كه دولت در حوزه صندوق‌هاي سپرده‌گذاري مسكن به دنبال آن است؛ يعني تامين وام از محل پس‌انداز، بهتر محقق شود.
اگر نقدينگي وارد خريد مسكن شود ...
چگيني در پاسخ به اين پرسش كه «آيا خروج سرمايه‌‌ها از بازارهاي سكه و ارز و ورود آنها به بازار مسكن، قيمت را تحريك نخواهد كرد؟» گفت: در ماه‌هاي آينده بازارهاي مسكن و سهام جايگزين بازارهاي زودبازده در جذب سرمايه‌ها و بخشي از نقدينگي‌ خواهند شد، اما بازدهي مطلوب بورس در حال‌حاضر، بازار سهام را گزينه اول جذب سرمايه كرده است. ضمن اينكه جامعه تقاضا در بازار مسكن هم‌اكنون ظرفيت پذيرش شوك‌قيمت را ندارد و از سوي ديگر حتي در سال‌هايي كه التهاب اقتصادي بوده، منحني قيمت‌مسكن دوبار در يكسال جهش نكرده است؛ بنابراين امسال با توجه به جهشي كه در بهار اتفاق افتاد و همچنين عدم كشش درآمد و قدرت خريد خانوارها، حتي انتظار افزايش دوباره قيمت هم قابل طرح نيست. خصوصا که در سال‌جاری وضعیت درآمدی خانوارها از وضعیت مناسبی برخوردار نمی باشد تا کشش درآمدی خانوارها بتواند افزایش قیمت‌ها را پشتیبانی كند.

وي تصريح كرد: در ماه‌هاي آينده به تدريج ساخت‌وساز رونق مي‌گيرد و هزينه تمام‌شده مسكن نيز با توجه به سياست انقباضي دولت براي مهار تورم و نقدينگي و همچنين روند كاهشي قيمت مصالح‌ساختماني، پايين خواهد آمد.
ماليات براي تشويق رسوب سرمايه‌ها
مديركل برنامه‌ريزي مسكن همچنين گفت: بسته‌مالياتي قابل اجرا براي مهار سوداگري و معاملات سفته‌بازانه در بازار مسكن، در حال تدوين است و ماليات‌ها به گونه‌اي تعريف شده كه مالكان به رسوب‌سرمايه‌هاي ملكي خود تشويق شوند تا خريد و فروش مكرر و كوتاه‌مدت آنها.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46