ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ساخت راه‌آهن شیراز ــ بندرعباس نیازمند 1500 میلیارد تومان اعتبار هست

ازسرگیری پروژه‌های عمرانی با فاینانس چین

پیشرفت ۵درصدی راه‌آهن شیراز ــ بندرعباس

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه با معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت پروژه‌های عمرانی در کشور گفت: در این جلسه قرار شد پروژه‌های مهم عمرانی با استفاده از فاینانس چینی اجرا شود.

 محمدرضا رضایی با اشاره به روند کند ساخت راه‌آهن شیراز ــ بندرعباس، اظهار کرد: این پروژه در قانون بودجه به‌عنوان مشارکت آمده است و باید یک شریکی برای اجرای آن پیدا شود. کاری که قبلاً در وزارت راه و شهرسازی انجام شد این بود که کار به‌اسم مشارکت شروع شد، اما عملاً مشارکتی در کار نبود.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار بود پروژه فاینانس شود و بانک‌ها پولی در اختیار سرمایه‌گذار قرار بدهند که بانک ملی دراین‌باره تعهد داده بود، اما تعهد این بانک هم نهایتاً عملی نشد و در اجرا به نتیجه‌ای نرسید.

وی با اشاره به مسائل پیش‌آمده به‌دلیل اختلاس برای شرکت تراورس (طرف قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز ــ بندرعباس)، گفت: با توجه به این مسئله پروژه با مشکلات اساسی مواجه شد. در این راستا هفته گذشته جلسه‌ای با نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این پروژه جلسه‌ای برگزار و قرار شد در بحث فاینانس چینی ــ با توجه به سفر لاریجانی رئیس مجلس ــ توافقاتی صورت بگیرد و پروژه‌های مهم عمرانی در قالب فاینانس خارجی اجرا شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به "به‌دنبال تأمین منابع مالی راه‌آهن شیراز ــ بندرعباس از طریق فاینانس خارجی هستیم" گفت: به‌دنبال این هستیم که بتوانیم با مشارکت خارجی این پروژه را به سرانجام برسانیم. در حال حاضر شرکت تراورس در این پروژه فعالیت می‌کند، اما سرعت کار بسیار کند است.

رضایی با بیان "با این سرعت به جایی نمی‌رسیم"، گفت: مگر این‌که واقعاً بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی پیدا کنیم، اما فعلاً پیشرفت این پروژه بسیار کند و در حد 5 درصد است.

وی با بیان این‌که قرار بود این راه‌آهن در مدت 27 ماه ساخته شود، اظهار کرد:‌ شرکت تراورس برای این پروژه قرارداد بسته بود که به‌دلیل مشکلات به‌وجود آمده ناشی از اختلاس، به‌طور کامل پروژه تعطیل شد. پس از آن شرکت تراورس را به گروه دیگری دادند و اعلام شد این راه‌آهن فقط باید در قالب فاینانس انجام شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: این بدان معنا بود که راه‌آهن شیراز ــ بندرعباس باید از طریق مشارکت ساخته می‌شد و چون شریکی برای آن پیدا نشد سرعت ساخت آن بسیار کند شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، رضایی در خصوص میزان منابع مالی مورد نیاز برای ساخت راه‌آهن شیراز ــ بندرعباس نیز گفت: برای اجرای این پروژه نیازمند 1500 میلیارد تومان اعتبار هستیم که تاکنون حدود 100 میلیارد تومان در این پروژه تزریق شده است.

وی تأکید کرد: با بودجه‌های کنونی هیچ امیدی نیست که شاهد حرکتی در پروژه‌های عمرانی باشیم، مگر این‌که بتوانیم بحث سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت‌های بانکی را داشته باشیم. چنانچه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل نیز بتواند فاینانس خارجی را با پروژه‌های عمرانی همراه کند، می‌توان به اجرای این پروژه‌ها امیدوار بود.


آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 47