ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
در مجموع بیش از 1000 کیلومتر تونل در کشور در حال بهره‌برداری و تا افق 1404 بر اساس شاخص‌های تعریف شده در سند چشم‌انداز به همین میزان هم باید احداث شود
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر صنعت حفر تونل با دست‌یابی به آخرین تکنولوژی حفر تونل ایرانی است.

عباس آخوندی که در دهمین کنفرانس تونل ایران سخن می‌گفت، با ابراز خرسندی از حضور در این کنفرانس یادآور شد: با توجه به شرایط توپوگرافی کشور ایران که درصد زیادی از سطح آن را ناهمواری‌های صعب‌العبور پوشانده است، نام بردن از صنعت حمل نقل بدون تونل معنی و مفهوم خود را از دست می دهد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: آمار راه‌های کشور عام از زمینی و ریلی و میزان تونل حفر شده در آنها بیانگر اهمیت این صنعت در زیرساخت‌ها می‌باشد و در حال حاضر بر اساس آمار منتشر شده وزارت راه در سال 1391، 21634 کیلومتر طول‌ راه‌های اصلی و حدود 13 هزار کیلومتر طول بزرگراه‌های کشور است. وی ادامه داد: میزان تونل حفر شده در راه‌ها بالغ بر 13061 کیلومتر می‌باشد که 392 دستگاه تونل به طول 158 کیلومتر در آنها احداث شده است.
آخوندی افزود: در بعضی خطوط راه‌آهن تعداد تونلها و طول آنها حدود 10 درصد از مسیر را به خود اختصاص داده است، مانند راه آهن قزوین رشت که دارای 52 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر می باشد و یا میزان پیش بینی شده در قطعات 2و3 آزادراه تهران-شمال که 70 درصد مسیر را تونل تشکیل می‌‌دهد. وی گفت: در بخش آب کشور نیز حفر تونل‌های انتقال آب با توجه به پراکنش بارندگی و توزیع نامناسب منابع آبی کشور از دیرباز مورد توجه بوده است و تونل‌های طویل انتقال آب حوضه به حوضه که در بعضی از موارد طول آنها بیش از 50 کیلومتر است که رویای حفر آنها با تکنولوژی استفاده از دستگاه‌های T.B.M. محقق شده است.
آخوندی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 150 کیلومتر تونل انتقال اب در دست بهره‌برداری و به همین میزان هم در دست ساخت و یا مطالعه است. وی افزود: تونل‌های شهری، تونل‌های مترو، تونل‌های خدماتی مثل دفع فاضلاب و نظایر آنها که در مجموع بیش از 1000 کیلومتر تونل در کشور در حال بهره‌برداری و تا افق 1404 بر اساس شاخص‌های تعریف شده در سند چشم‌انداز به همین میزان هم باید احداث شود، این ارقام بیانگر این مطلب است که سالیانه حدود 100 کیلومتر تونل به منظورهای مختلف باید در کشور حفر شود و این افق و جایگاه صنعت را می رساند و تلاش و برنامه ریزی همه دست‌اندرکاران برای دستیابی به آن.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خودکفیی و حضور پررنگ مهندسان مشاور و پیمنانکاران در صنعت تونل ادامه داد: بررسی تاریخچه احداث راه‌آهن سراسری نشان می‌دهد در حفر تونل‌‌های این مسیر که بیش از 84 کیلومتر بود حتی یک تکنسین ایرانی هم حضور نداشت. وی اظهار کرد: برای نخستشن بار در سال 1370 در راه ‌آهن مشهد-سرخس با تاکید دولت، مشاوران ایرانی تونل را طراحی و پیمانکاران داخلی آن را اجرا کرده‌اند و در حال حاضر این صنعت با دستیابی به آخرین تکنولوژی حفر تونل ایرانی است.
آخوندی گفت: البته انتظار بیش از آنچه که تاکنون به آن دست‌یافته‌ایم وجود دارد. هنوز زمان بندی در اجرای پروژه‌های تونل مفهوم خود را پیدا نکرده است. طولانی شدن اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها باعث نگرانی است به طوری که در بعضی از موارد، کارفرما گزینه‌های اجرایی پر هزینه‌تری در مقایسه با تونل را می‌پذیرد تا بتواند در چارچوب تعهدات برنامه‌ای خود طرح را به اتمام برساند که باید در این همایش ها و نشست‌‌ها این موضوع آسیب شناسی شود و راهکارهای منطقی و اجرایی آن ارائه شود.
وی در پایان سخنانش به لزوم ایجاد بخش جدید در مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان اشاره کرد که در آن از تحقیقات در حوزه تونل حمایت شود. وزیر راه و شهرسازی پس از سخنرانی نمایشگاهی که در حاشیه دهمین کنفرانس تونل ایران برگزار شده بود را افتتاح و از ان بازدید کرد.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44