ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
60 درصد مصرف انرژی بخش صنعت ایران برای تولید مصالح ساختمانی صرف می شود و یک سوم اقتصاد کشور در بخش مسکن شکل می گیرد

آمار وزیر راه، مسکن و شهرسازی از هزینه ساعتی راه و مسکن

 براساس برآورد‌های انجام شده در هر ساعت حدود شش میلیارد تومان در بخش راه و ساختمان هزینه می‌شود که این صنعت پس از نفت در برگیرنده عظیم‌ترین سرمایه‌گذاری ملی است.

  تاریخ خبر: 16 مهر 1392

عباس آخوندی در همایش روز بتن اظهار کرد: هر کشوری برای رشد و پیشرفت همه جانبه بی‌شک نیازمند طرح و برنامه‌ای مدون برای پیشرفت است. وی افزود: صنعت راه و ساختمان یکی از صنایع مهم در اقتصاد کشور است؛ به گونه‌ای که با شش صنعت زیربنایی در ارتباط بوده و رونق آن همواره باعث رشد صنایع دیگر می‌شود.

سهم 2 درصدی ایران در ساخت و ساز جهانی

آخوندی با بیان این‌که ایران حدود یک درصد از کل جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: دو درصد از سهم جهانی ساخت‌وساز متعلق به کشور ماست. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بخش مسکن نیز حدود 33 درصد از حجم اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد و به‌طور متوسط روزانه بالغ بر 2000 واحد مسکونی در کشور احداث می‌شود.

آخوندی تاکید کرد: بخش ساخت‌وساز در کشور نقش اساسی در تولید ناخالص داخلی را دارد که باید برای دستیابی به معیارهای توسعه‌ پایدار در این بخش شاخص‌های کیفیت، مقاوم‌سازی و کاهش مصرف انرژی مورد توجه قرار گیرد. وزیر راه و شهرسازی افزود: توجه به موارد ذکر‌شده به معنی دقت و توجه به تک‌تک عناصر زنجیره تولید مسکن و شبکه‌های موجود حمل‌ونقل است.

ایران جزو پنج کشور بزرگ تولید‌کننده‌ سیمان در دنیا

آخوندی با اشاره به ظرفیت تولید سیمان در کشور که به مرز 80 میلیون تن در سال رسیده است، گفت: ایران از جمله پنج کشور بزرگ تولید‌کننده‌ سیمان است. وی افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد از تولید سیمان در کشور به کمتر از سه نوع سیمان پرتلند محدود می‌شوند در حالی که کشور‌های توسعه یافته در جهت تحقق سیاست‌های اصولی و دستیابی به توسعه‌ پایدار روز‌به‌روز به تنوع محصولات خود در بخش سیمان می‌افزایند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از 70 درصد از تولید سیمان مربوط به انواع سیمان‌های آمیخته است، گفت: به نظر می‌رسد ارتقای تولید سیمان در کشور با متنوع‌ بودن محصولات سیمانی و پتانسیل‌های که مناسبی دارد می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی مصرف انرژی در تولید سیمان و کاهش آلودگی ناشی از این سیمان‌ها کمک کند.

وی افزود: افزایش دوام و عمر مفید سازه‌های بتنی، راه صادرات بیشتر را هموار می‌کند؛ به‌گونه‌ای که تولید سیمان‌های بنایی، سیمان‌های پوزولانی، سرباره‌ای هنوز در کشور رونق نیافته و علت آن به کیفیت تولید و نبود فرهنگ‌سازی در این زمینه بر می‌گردد.

 

حمل و نقل مصرف‌کننده 35 درصد از انرژی کشور

آخوندی به صنعت راه و ساختمان و صنایع مرتبط با صنایع انرژی‌بر اشاره و اظهار کرد: بخش حمل‌ونقل نیز حدود 35 درصد از مصرف انرژی در کشور را به خود اختصاص داده در حالی که کل انرژی مصرفی در بخش صنعت حدود 20 درصد است. به گفته وزیر راه و شهرسازی از کل انرژی مصرفی در بخش صنعت بیش از 60 درصد آن مستقیما به صورتی که در ارتباط با تولید مصالح ساختمانی است، بر می‌گردد.

وی اظهار کرد: در صنعت راه برخلاف استفاده‌ گسترده از بتن، فناوری مرتبط با آن چندان مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که این کار بسیار جدی است. آخوندی ادامه داد: استفاده از روسازی‌های بتنی و انواع بتن‌ها با عملکرد بالا و بتن‌های خودتراکم هنوز در صنعت راه و شبکه‌های حمل‌ونقل به خوبی به کار گرفته نمی‌شود و بیگانه هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت بتن هم‌چنین در ساخت‌وساز اسکله‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها و جاده‌ها می‌تواند مورد ارتقای کیفی شود، گفت: همه این موارد می‌توانند باعث ارتقای کیفیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل شوند. به گفته وی در توسعه و معرفی انواع فناوری نوین در ارتباط با صنعت راه‌ و ساختمان که شامل سیستم‌های نوین سازه‌ای، تولید انواع مصالح سبک و ملات‌های خشک و آماده می‌شود، استفاده از فناوری‌های نوین بتن در ساخت اسکله‌ها، راه‌ها، بنادر، فرودگاه نیازمند گام‌های بلند‌تری است.

آخوندی تاکید کرد: تحقیق در زمینه‌ فناوری‌های صنعتی‌سازی راه و ساختمان با رعایت الگوهای مصرف در زمینه‌ تولید مصالح و کاربرد آنها در ساخت‌وساز از جمله سیاست‌هایی است که باید به شدت از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیگیری شود و این وزارتخانه تمام توان خود را با حمایت دولت و سایر وزارتخانه‌ها و نهادها انجام می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت راه و ساختمان یکی از صنایع استراتژیک محسوب می‌شود و نقش راهبردی دولت در سیاست‌گذاری‌های کلان در این بخش همواره مورد نیاز بوده است. هم چنین در تحقق اهداف و سیاست‌های دولت در بخش راه و ساختمان پژوهش و آموزش جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد. وی افزود: در صنعت راه و ساختمان بتن و سیمان به عنوان پرمصرف‌ترین مصالح چه از لحاظ کاربرد و چه از لحاظ مصرف انرژی در تولید مطرح می‌شوند که 13 درصد مصرف انرژی در بخش صنعت را صنعت سیمان به خود اختصاص داده است.

 بیش از 100 کارخانه بتن آماده با کیفیت تحویل مردم می‌دهند

در ادامه این مراسم نیز دبیر یازدهمین همایش روز بتن با اشاره به این روز به نام "مهندس احمد حامی" گفت: وی همواره برای ایران و آباد‌سازی کشور اهمیت زیادی قائل بود بنابراین این روز به‌نام این بزرگوار نام‌گذاری شد. هرمز فامیلی افزود: حدود 10 سال گذشته انجمن بتن ایران تصمیم گرفت جهت افزایش اطلاعات عمومی مردم در صنعت ساخت‌وساز و استفاده از روش‌های مناسب برای ساختمان‌سازی این روز را مقرر کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال آینده این کنگره ملی به صورت بین‌المللی برگزار شود، گفت: در حال حاضر بیش از 100 کارخانه بتن آماده با کیفیت تحویل مردم می‌دهند و امیدواریم چالش‌های فراروی ساخت‌وساز برطرف شوند. دبیر این همایش چالش‌های پیشروی صنعت ساختمان را صنعت سیمان و افزایش دوام بتن و هم‌چنین سنگ‌دانه‌ها عنوان کرد.
نقل از انجمن بتن ایران



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48