ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
هم اکنون ۱۸ شرکت ایرانی فعال در حوزه های مصالح ساختمانی، مواد غذایی، فنی و مهندسی در مناطق مختلف اقلیم کردستان فعالیت می کنند
مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه گفت: هم اکنون ۱۸ شرکت ایرانی فعال در حوزه های مصالح ساختمانی، مواد غذایی، فنی و مهندسی در مناطق مختلف اقلیم کردستان فعالیت می کنند.

مظفر اخوان افزود: این مرکز بعنوان وابسته اتاق تعاون ایران و زیر نظر سازمان توسعه تجارت از سال ۸۹ در اقلیم کردستان فعالیتش را برای ساماندهی فعالیت ها و حمایت از شرکت های ایرانی در حوزه صادرات آغاز کرد. وی تاکید کرد: اخذ قرارداد با شرکت های ایرانی بمنظور رفع مشکلات اقامتی در اقلیم، بازاریابی و تهیه محل استقرار و راه اندازی دفاتر شرکت ها در شهرهای مختلف اقلیم و هماهنگی با طرف های مورد نظر برای توسعه همکاری با شرکت های ایرانی از جمله وظایف این مرکز تجاری است.
اخوان با اشاره به اینکه هم اکنون این مرکز غیر فعال است،اظهار کرد:با توجه به تغییراتی که در اتاق تعاون صورت گرفته و بمنظور فراهم کردن شرایط برای حضور شرکت های مهم و معتبر ایرانی در اقلیم کردستان، هماهنگی با سازمان توسعه تجارت و اخذ مجوز جدید برای فعالیت،مرکز تجاری ایران در سلیمانیه به حالت تعطیل در آمده است. وی با بیان اینکه اکثر شرکت های معتبر ایرانی که در اقلیم حضور پیدا کردند تواستند به موفقیت های مطلوبی در حوزه کاری خود دست پیدا کنند، گفت: برخی شرکت ها نیز بدلیل ناکارآمدی و عدم توانایی لازم برای انجام کارهای مرتبط با حوزه خود، به ایران بازگشتند.
اخوان با اشاره به بازار مصرف گرا و بکر اقلیم کردستان تصریح کرد: نزدیکی فاصله مرزهای ایران با شهرهای اقلیم، تکنولوژی و سوابق کاری خوب شرکت های ایرانی و علاقه مندی مردم و مسوولان اقلیم به حضور ایران در عرصه های مختلف این منطقه از جمله مهمترین مزایا برای حضور بیشتر بخش خصوصی ایران در این منطقه است.
وی یادآور شد: اگر بخواهیم در این منطقه موفق بوده و توانایی رقابت با شرکت های خارجی حاضر در بخش های مختلف را داشته باشیم باید شرکت های معتبر و معروف ایرانی در اقلیم حضور پیدا کنند چون پایین بودن کیفیت برخی شرکت ها،موجب از دست دادن بازار مصرف و واگذاری رقابت به شرکت های خارجی از جمله شرکت های ترک شده است.
به گفته وی، مشکلات متعددی پیش روی شرکت های ایرانی در اقلیم وجود دارد که مهمترین آنها تعداد کم فعالان عرصه های عمرانی،تولیدی و صنعتی ایران در این منطقه درمقایسه با شرکت های ترک است، ضمن اینکه عدم حضور مستقیم برندهای معتبر ایرانی در اقلیم کردستان از دیگر مشکلات است.
اخوان افزود: نوسانات قیمت ارز در ایران و تاثیر منفی آن بر فرآیند صادرات یکی دیگر از این مشکلات است ضمن اینکه عدم حمایت کامل دولت از بخش های خصوصی نیز باعث می شود تا شرکت هایی که به این منطقه می آیند توان رقابت با شرکت های مشابه خارجی را نداشته و از این جهت، قادر به ماندن در اقلیم و رقابت نیستند.
وی از فعالان بخش خصوصی ایران در حوزه های پرورش گل و گیاه خواست با توجه به نو بودن این بخش در اقلیم و ظرفیت مطلوبی که دارد و همچنین توانایی بالای شرکت های ایرانی در این عرصه، به این منطقه بیایند تا علاوه بر سودآوری مطلوب، بازار منطقه را نیز بدست بگیرند.
مدیر مرکز تجاری ایران در سلیمانیه خاطر نشان کرد: هم اکنون بخش مهمی از مصالح ساختمانی مورد نیاز اقلیم کردستان از طریق ایران و کالاهای ایرانی تامین می شود ضمن اینکه ایران حضوی خوب هم در بازار مواد غذایی این منطقه دارد ولی بدلیل ظرفیت بالای کردستان و برغم توانایی بالای تولیدکنندگان ایرانی و کیفیت مطلوب کالاها، هنوز نتوانسته ایم نبض بازار مصرف این منطقه را بدست گیریم.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44