ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
حادثه ایمنی عملیات ساختمانی شهرک غرب حدود 2 میلیارد تومان خسارت وارد کرد
ترکیدگی لوله آب در محل یک زمین گودبرداری شده سبب نشست بخش‌هایی از خیابان "گلستان" در تقاطع با خیابان "ایران زمین" در شهرک غرب شد.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه وقوع این حادثه در ساعت 5:28 صبح امروز به سامانه 125 اطلاع داده شد، گفت: به دنبال اطلاع از این حادثه، ستاد فرماندهی آتش‌نشانان شش ایستگاه را به محل حادثه واقع در شهرک غرب خیابان ایران زمین، خیابان گلستان، اعزام کرد.

وی افزود: پس از حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که در قطعه زمینی به مساحت 5000 مترمربع، عملیات گودبرداری به عمق تقریبی 40 متر در حال اجرا بوده که ناگهان ترکیدگی لوله آب سبب شسته شدن خاک و نشست زمین در خیابان گلستان شده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه به علت نشست زمین، خیابان گلستان به طور کامل مسدود شده و گودالی به عمق تقریبی 40 متر و قطر حدود 12 متر در آن ایجاد شده، گفت: آتش‌نشانان بلافاصله اقدام به ایمن‌سازی محل کرده و با توجه به اینکه تعدادی از خانه‌های مجاور نیز دچار ترک‌خوردگی شده و در معرض خطر قرار داشتند، توصیه‌های لازم را مبنی بر تخلیه خانه به آنان ارائه کردند.

ملکی با بیان اینکه تعدادی از خانه‌های مجاور این محل به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار احتمالی تخلیه شده است، به ایسنا گفت: متاسفانه تعدادی از مالکان نیز با مقاومت‌های بی‌مورد، به توصیه‌های آتش‌نشانی توجه نمی‌کنند که در این زمینه به نظر می‌رسد بهتر است این افراد هشدارهای آتش‌نشانان را جدی بگیرند.
کارشناس مسوول بازرسی گودبرداری سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت:خسارت اولیه ناشی از ریزش دیواره گودبرداری در مجتمع اداری، تجاری و هتل در شهرک غرب حدود ۲۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

علی نبی زاده افزود: مسوولان کنترل بازرسی نظام مهندسی استان تهران بعد از اطلاع از وقوع این حادثه که ساعت پنج و بیست دقیقه صبح امروز به وقوع پیوست درمحل حادثه حاضر شدند. وی افزود: پیش بینی اولیه نشان می دهد نشت فاضلاب ساختمان های اطراف باعث بروز این حادثه شده است.
نبی زاده گفت: به دلیل این که آب در خاک رس نفوذ پذیری پایین دارد نشت آب در پشت دیواره بتنی ضلع شمالی محل گودبرداری باقی مانده و به مرور زمان فشار بالایی به دیواره وارد کرده است. وی ادامه داد: آب جمع شده در این محل منجر به بروز ترک خوردگی و درنهایت ریزش این دیواره شده است.
عضو نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اعلام هشدار این سازمان از وقوع حادثه اظهارکرد: در دوم اردیبهشت امسال طی صورتجلسه با اعلام وجودعلایم ترک خوردگی در دیواره گودبرداری ،این مکان به عنوان گود پرخطر به شهرداری معرفی شده است.
وی اضافه کرد: با همکاری شهرداری مرکز، منطقه و ناحیه این امر به کارفرمایان ومالکان طرح اعلام شد و به دنبال آن جلسات مشترکی با کارفرما و نماینده شهرسازی منطقه ۲ تشکیل شد. نبی زاده گفت: کارفرما اقدام به نصب سیستم کششی برای تقویت پایداری دیواره اطراف محل گودبرداری کرد.
محمود شالکی مدیر منطقه ۲ عملیاتی سازمان آتش نشانی تهران گفت: از ساعت پنج و بیست و هشت دقیقه صبح امروز نیروهای آتش نشانی در محل وقوع حادثه حاضر شدند.
وی افزود: از ساعات اولیه حضور آتش نشانان در محل اقدامات ایمنی لازم از جمله با استفاده از دو خودرو سنگین سازمان اقدام به انسداد ضلع غربی و شرقی مسیر خیابان گلستان شد که این اقدام تا ۲۴ ساعت ادامه دارد.
شالکی ادامه داد: در حال حاضر با اتمام عملیات آتش نشانان محل در اختیار ماموران منطقه دو، ناحیه ۷ شهرداری قرار داده شده است. وی افزود: در این مدت ساکنان هشت واحد مسکونی در ضلع شمال این مجتمع با همکاری شهرداری در یکی از هتل های تهران اسکان داده شدند. به دنبال ریزش دیواره گودبرداری مجتمع اداری - تجاری و هتل درشهرک غرب آب و برق این منطقه قطع شد.
معاون نظارت بر بهره برداری آبفای استان تهران اعلام کرد: عملیات ساخت و ساز این مجتمع از بیش از یک سال گذشته موجب رانش زمین شده بود که به دلیل بی‌توجهی شهرداری به عنوان یک سازمان نظارتی، رانش زمین ابعاد بزرگتری به خود گرفته و منجر به خسارت به شرکت آب و فاضلاب استان تهران شده است.
علیرضا نوذری‌پور با رد ادعای سازمان آتش‌نشانی مبنی بر رانش زمین در اثر ترکیدن لوله‌های آب و فاضلاب افزود: این حادثه بر اثر بی‌احتیاطی پیمانکار مربوطه روی داده و شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز یکی از زیان دیدگان این حادثه است.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44